جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آقا سید علی نهبندان

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۴۰۱

امامزاده آقا سید علی نهبندان در شهرستان نهبندان، بخش شوسف، دهستان عربخانه، روستای سید علی واقع شده است. آنچه افراد سالخورده به یاد دارند، بنای اولیه مزار خانه ای کوچک با سقف گنبدی و ساخته شده از خشت بود، بعد ها به علت کوچکی خانه مزار آنرا تخریب کردند، دومین بنای مزار بزرگتر از بنای اولی به همراه مسجدی کوچک در کنار آن ساخته شد. در این زمان ورودی مزار از دو در امکان ‌پذیر بود؛ یکی ورودی به داخل حرم و دیگری ورودی به مسجد. سومین مرحله بازسازی مزار در سال ۱۳۷۱ توسط اداره اوقاف و امور خیریه شروع و ساختمان فعلی به نحو مطلوبی ساخته شد، محوطه امامزاده مساحتی حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. ساختمان کنونی مزار هشت ضلعی است که طول اضلاع چهار جهت اصلی آن هر کدام ۱۵ متر و طول اضلاع جهات فرعی هر کدام ۳ متر و ارتفاع آنها ۵ متر مساحتی حدود ۴۰۰ متر مربع دارد. این مزار دارای دو صحن با تعداد زیادی رواق است. درآمد مزار از نذورات نقدی و جنسی مردم تأمین می ‌شود که در کنار مرقد امامزاده سیدعلی صندوقی است که مردم نذورات نقدی خود را در آن می ریزند و زیر نظر اوقاف صرف هزینه های ضروری مزار می شود.

آقا سید علی نهبندان آقا سید علی نهبندان

روستای سید علی

سید علی روستایی در دهستان شوسف بخش شوسف شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی است. آرامگاهی در این روستا وجود دارد که که به مزار سید علی معروف است که از حدود سال ‌های ۱۳۴۰ هجری شمسی تحت نظر اوقاف اداره می ‌شود و چون در مسیر اصلی جاده مشهد-زاهدان که تنها راه ارتباطی بین شهرهای شمالی و جنوبی و شرقی کشور است، قرار گرفته زوار زیادی را پذیرا بوده و علاوه بر مسافران اهالی شهرستان‌ های بیرجند، قاینات و نهبندان به زیارت این مزار می ‌آیند. بنابر اعتقاد مردم از اولاد و احفاء امام موسی بن جعفر(ع) می باشد.

آقا سید علی نهبندان4 آقا سید علی نهبندان

معماری بنای آقا سید علی نهبندان

ایوان

در جهات شرق، غرب و جنوب سه ایوان همانند، هر یک به دهانۀ ۳ متر و عمق یک متر و ارتفاع ۶ متر احداث نموده‌ اند. در همین ایوان ‌ها درهای فلزی به ابعاد ۳×۲ متر نصب کرده ‌اند و در بالاسر هر ایوان کتیبه ‌ای نگاشته ‌اند، نمای بیرونی هشت ضلعی به ارتفاع نیم متر با سنگ مرمر و بقیه ارتفاع با آجر تزئین شده است. حرم رواق‌ های چهارگانه به طول ۱۶ و عرض ۴ متر در چهار ضلع اصلی دارد که به ‌وسیله درگاهی بزرگ به اتاق مرکزی بقعه که آرامگاه در آن واقع است راه دارند.

گنبد

گنبد مزار مخروطی به قطر ۳ و ارتفاع ۱۲ متر از سطح زمین است که در آن ۸ نورگیر برای روشنایی داخل مزار تعبیه شده است. نمای بیرونی گنبد با کاشی‌ های سفید و آبی و زرد در قالب گل و بوته‌ های جالب در زمینه لاجوردی تزئین یافته که دورنمای زیبا و جالب دارد. کف بقعه، نمازخانه و رواق‌ ها سنگ مرمر است و با قالی و قالیچه مفروش است. از دیوارها به ارتفاع ۱/۵ متر سنگ مرمر و بقیه سطوح جانبی و سقف ‌های بقعه و رواق ‌ها نیز با گچ سفید کاری شده است.

آقا سید علی نهبندان3 آقا سید علی نهبندان

ضریح

در گذشته زیر گنبد صورت قبری به طول ۱/۵ متر و عرض نیم متر و ارتفاع ۱۵ سانتی ‌متر قرار داشت که بر روی آن پارچه مشکی کشیده و بر بالای آن ضریحی فلزی (پروفیلی) به رنگ خاکستری به طول ۲ متر و ارتفاع ۱/۵ متر وعرض یک متر نصب بود و ضریح مطلای فعلی که توسط استادان اصفهانی ساخته شد در سال ۱۳۷۸ نصب شد.

آقا سید علی نهبندان2 آقا سید علی نهبندان

امکانات

تعداد ۴۲ باب زائرسرا و ۱۰ باب سوئیت جهت استفاده زوار احداث شده است. این واحدها دارای امکانات لازم بوده و به ‌طور رایگان در اختیار زوار قرار می‌ گیرند. آب مورد نیاز از طریق شبکه روستا تأمین می ‌شود، تعداد ۳ نفر خدمه ثابت دارد. کتابخانه آن حدود ۲۰۰۰ جلد کتاب دارد. در کنار زائرسرا سرویس های بهداشتی مردانه و زنانه هر کدام با ۷ چشمه و دو وضوخانه مردانه و دو وضوخانه زنانه، حمام، کشتارگاه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فروشگاه مخابرات وجود دارد. فضای سبز آن حدود ۴ هکتار با درختان عناب، توت، پسته، سنجد، کاج، سرو، توت مجنون و انار است.

آقا سید علی نهبندان5 آقا سید علی نهبندان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *