رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ دی ۱۴۰۰

موزه حیات وحش هفت چنار تهران

اشتراک گذاری

موزه حیات وحش هفت چنار تهران ، یکی ازجالب ترین موزه‌های پایتخت است که در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام بریانک (در خیابان قزوین) واقع شده است. محدوده جغرافیایی منطقه بریانک از شمال به خیابان کمیل، از شرق به بزرگراه نواب و از جنوب به خیابان قزوین منتهی می‌شود. ادامه این منطقه نیز از غرب به جاده مخصوص کرج می‌رسد.

موزه-هفت-چنار7 موزه حیات وحش هفت چنار

تاریخچه بنا

ساختمان موزه بنایی تاریخی متعلق به اوایل دهه قرن بیستم (دوره قاجاریه) است که در ابتدا به عنوان کارخانه برق شروع به کار کرد و پس از چند سال به کارخانه جوراب‌بافی تبدیل شد.ساختمان موزه در نهایت استادی و ظرافت طراحی و ساخته شده و دودکش بسیار عظیمی دارد. نوع معماری و نحوه آرایش سطوح به گونه‌ایست که نشانه‌های معماری پیشرفته غربی و تلفیق آن با معماری سنتی و غنی ایرانی در آن آشکار است و با بناهای مجاور هم‌دوره خود هماهنگی دارد.این بنا با مساحت ۲۷۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۷۶۰۰ مترمربع واقع شده است.

موزه-هفت-چنار6 موزه حیات وحش هفت چنار

موزه حیات وحش هفت چنار تهران

در بازدید از موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار، بازدیدکنندگان نه‌تنها نمونه زیستگاه‌های تالابی، خشکی، کوهستانی، دریاچه‌ای و … را مشاهده می‌کنند، بلکه با طبقه‌بندی علمی حیوانات تاکسیدرمی شده، در سالن‌های مختلف، با محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن بیشتر آشنا خواهند شد. به‌عنوان مثال، بازدیدکنندگان با مشاهده گونه‌های مختلف پرندگان و توضیحات کارشناسان، قادر خواهند بود تا پرندگان مختلف را از روی شکل منقار شناسایی کنند و تشخیص دهند که پرنده مربوطه گوشتخوار است یا مواد غذایی خود را از تنه درخت یا سطح و زیر آب تهیه می‌کند.

علاوه بر آن، در موزه هفت چنار، بازدیدکنندگان با زیستگاه‌هایی آشنا خواهند شد که به‌صورت طبیعی در کشور، شرایط بازدید از آن‌ها وجود ندارد. با توجه به بازدیدهایی از این دست، آحاد مردم درباره اهمیت حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانات و زیستگاه‌ آن‌ها اطلاعاتی به دست خواهند آورد. اغلب حیوانات تاکسیدرمی شده در این موزه، توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شده و پس از توقیف، به‌صورت تاکسیدرمی در آمده‌اند. بنابراین، از دیگر اهداف این موزه می‌توان به اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از شکار غیرقانونی و ایجاد کلکسیون شخصی نیز اشاره کرد.

موزه حیات وحش هفت چنار تهران

علت نامگذاری منطقه هفت چنار به این نام، به وجود درخت چنار کهنسالی بازمی‌گردد که قطر آن به ۷ متر می‌رسد و هفت تنه دارد. اعتقاد مردم محل بر این است که این درخت در کنار چشمه‌ای قرار داشت و از سیراب می‌شد اما به دنبال تبدیل اراضی منطقه به محل مسکونی، چشمه خشک شده است. پس از خشک شدن چشمه، سقاخانه‌ای در مجاورت درخت ایجاد شد تا هم درخت از آن سیراب شود و هم رهگذران از آن استفاده کنند.

موزه-هفت-چنار موزه حیات وحش هفت چنار

بخش‌های موزه آثار طبیعی و حیات‌ وحش هفت چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در زمینی به مساحت ۷۶۹۳ متر مربع و زیر بنای۲۶۸۳متر مربع، دارای دو بخش شامل سالن حشرات، انواع نرمتنان، اسفنج‌ها، و مرجان‌ها، نمونه‌های پستانداران آفریقایی، پرندگان ایران، دیورامای رشته کوه‌های البرز، زاگرس و…، آکواریوم، کارگاه تاکسیدرمی، چایخانه و سفره‌‌خانه سنتی است. قسمت عمده آثار این موزه، به‌صورت غیرزنده و تاکسیدرمی هستند و هدف از طراحی آن‌ها، آشنایی با جانوران و شناخت زیستگاه آن‌ها برای بازدیدکنندگان، به‌خصوص دانش‌آموزان است.

نمونه‌های غیرزنده

در این موزه، نمونه‌های غیرزنده بی‌مهرگان شامل اسفنج‌ها، نرم‌تنان، خارتنان، سخت‌پوستان و حشرات در معرض دید عموم قرار داده شده است. توتیا، ستاره دریایی، دلار سنگی، انواع خرچنگ‌های آب شیرین و شور، شاه‌ میگو، خرچنگ‌ عنکبوتی، انواع پروانه‌های ایران، سوسک‌ها، ملخ‌ها، سنجاقک‌ها و زنبورهای اتاله شده، بخشی از مجموعه این بخش را تشکیل می‌دهند.

همچنین، نمونه‌های غیرزنده ماهی‌های غضروفی و استخوانی مانند سفره‌ماهی‌ها، بادکنک‌ماهی‌ها و انواع کوسه‌‌ماهی‌ها در این مجموعه وجود دارد.

موزه-هفت-چنار2 موزه حیات وحش هفت چنار

خزندگان

از خزندگان موجود در این موزه می‌توان به راسته‌ مارها، سوسمارها و لاک‌پشت‌ها اشاره کرد.

پستانداران

انواع مختلف پستانداران وحشی علفخوار و گوشتخوار به‌صورت تاکسیدرمی شده در این مجموعه نگهداری می‌شوند. تاکسیدرمی این حیوانات به‌صورت تمام بدن، سر و گردن، تخته پوست، شاخ و جمجمه است. از جمله حیوانات تاکسیدرمی این مجموعه می‌توان به انواع قوچ، کل، شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، آهو و جبیر، شیر، پلنگ، یوز پلنگ آسیایی، بوفالو، گورخر ایرانی و انواع آنتیلوپ‌ها اشاره کرد.

آکواریوم

آکواریوم موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار، به‌شکل غاری پر پیچ‌و‌خم ساخته شده است که انواع ماهی‌های آب شیرین از رودخانه‌های سراسر دنیا، در آن زندگی می‌کنند. از جمله‌ ماهی‌های موجود در این آکواریوم می‌توان به ماهی‌های گوشتخوار، گربه‌ماهی‌ها، پیرانا، اسکار، پنگوسی و سمندر آب شیرین اشاره کرد.

موزه-هفت-چنار4 موزه حیات وحش هفت چنار

پرندگان

پرندگان مختلفی از خانواده‌های مختلف آبزی و خشکی‌زی در این موزه به‌صورت تاکسیدرمی قرار داده شده‌اند که از آن جمله می‌توان به خانواده کلاغ، خانواده مرغابی، خانواده قرقاول، پرندگان شکاری و انواع گنجشک‌سانان اشاره کرد.

 

حیات طبیعی

علاوه بر سالن‌های مذکور، در بخش حیات طبیعی موزه، نمونه‌هایی از پرندگان زنده مانند انواع اردک‌ها، قوها، غازها، فلامینگو، کبک، قرقاول، طوطی، طاووس و یک میمون رزوس نیز وجود دارد.

موزه-هفت-چنار8 موزه حیات وحش هفت چنار

زمین‌شناسی و آثار طبیعی

بخش زمین‌شناسی موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت‌چنار، دارای مجموعه‌های مختلف از سنگ‌ها و کانی‌های مختلف با منشا آذرین، رسوبی و دگرگونی است. علاوه بر آن، فرمول شیمیایی هر سنگ به‌همراه کاربرد و معادن مربوطه، در کنار آن ذکر شده است. فسیل بی‌مهرگان از ادوار گذشته، از دیگر اشیا موجود در این بخش است.

کارگاه تاکسیدرمی

علاوه بر حیوانات تاکسیدرمی، بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند در سالن تاکسیدرمی، با طریقه علمی و عملی تاکسیدرمی پرندگان و پستاندارن آشنا شوند. همچنین، نحوه اتاله کردن یا خشک کردن حشرات نیز در این موزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موزه-هفت-چنار10 موزه حیات وحش هفت چنار

کتابخانه

کتابخانه موزه هفت چنار، با مجموعه‌ای ۴۵۰۰ جلدی از کتب تخصصی و عمومی، قابل استفاده برای علاقه‌مندان، در صورت عضویت است.

سفره‌‌خانه و رستوران سنتی

سفره‌خانه و رستوران هفت چنار، دارای معماری سنتی ایرانی است و در آن، انواع غذاها و خوراک‌های ایرانی، طبخ و سرو می‌شود. بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند پس از بررسی آثار و سالن‌های موجود، در محیط آرام این سفره‌خانه، به بحث و تبادل نظر درباره مشاهدات خود بپردازند.

موزه حیات وحش هفت چنار تهران

نحوه دسترسی

آدرس :تهران، شمال میدان بریانک، ضلع شرقی خیابان دعوتی

برای دسترسی با مترو، خط شماره هفت را سوار و در ایستگاه بریانک پیاده شوید. از این ایستگاه تا موزه ۹۰۰ متر فاصله است که می‌توانید آن را پیاده طی کنید. برای استفاده از خودروی شخصی، کمبود فضای پارک را در نظر داشته باشید.

موزه-هفت-چنار5 موزه حیات وحش هفت چنار

موزه حیات وحش هفت چنار تهران

موزه-هفت-چنار11 موزه حیات وحش هفت چنار

           
 

نظر کاربران :

  • یه عاشق

    خوبه
    جالبه

    ۷ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *