رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ شهریور ۱۳۹۷

مسجد جامع شهرکرد

اشتراک گذاری

مسجد جامع شهرکرد در مرکز و محله علیای شهر واقع گردیده و در سال ۱۲۷۰ ه-. ق به دستور حاج محمدرضاخان ساخته شده است . سبک ساختمانی مسجد جامع شهرکرد بسیار شبیه مسجد حکیم اصفهان و دارای صحن وسیع، شبستان های زمستانی و تابستانی، ایوان، مناره و غرفه های متعددی است که مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع را در برمی گیرد. مسجد جامع شهرکرد دارای سه ورودی است که در شمال، غرب و شرق قرار گرفته اند.

ورودی ها از داخل و خارج با طاق های جناغی و نیم گنبد پوشش یافته اند و در دالان های ورودی دارای تزیینات کاشیکاری هستند. صحن مستطیل شکل مسجد به ابعاد تقریبی ۷۰۰ متر در بخش شمال دارای حوضی سنگی است که بعدها به بنای مسجد افزوده شده است.

دور تا دور صحن را ایوان ها و رواق ها فرا گرفته اند. رواق های کنار ایوان به صورت دوطبقه و در جهات دیگر، یک طبقه و دارای تزیینات کاشیکاری هستند. مسجد دارای دو ایوان بلند و وسیع در شمال و جنوب است که با طاق و نیم گنبد پوشش یافته اند. قسمت بالای هر دو ایوان با کاشی های هفت رنگ و با حاشیه ای از کاشی فیروزه ای رنگ تزیین شده و بر جرزهای اطراف ایوان، طاقنماهایی کار گردیده که با کاشی تزیین شده است. در زیر پاکار طاق ایوان ها، تیرهای چوبی قطوری برای مهار نیروی رانش طاق قرار داده اند . شبستان تابستانی مسجد در وسط ایوان جنوبی واقع است و ایوان جنوبی نیز به نوعی بخشی از آن محسوب می شود . بخشی از فضای این شبستان توسط گنبد و بخشی دیگر توسط طاق و گنبد مسقف شده است.

در انتهای ضلع جنوبی شبستان، محرابی کاشیکاری قرار دارد . شبستان زمستانی مسجد در سمت غرب صحن واقع است و حدود ۵۰ سانتی متر در گودی قرار دارد . پوشش طاق و گنبد این شبستان، بر روی هشت ستون سنگی به ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر قرار گرفته است. ستون ها دارای پایه، ساقه و سه ستون هستند. ساقه ستون ها با طرح چهارگوش تراشیده شده و ابعاد هر ضلع آن ۴۰ ساتنی متر است که چهار زوایه آنها به صورت قاشقی حجاری شده اند. طاق های بالای ستون ها توسط تیرهای چوبی به همدیگر متصل شده که این امر سبب استحکام آنها شده است. در رأس هر یک از گنبدهای کوچک شبستان، روزنه ای تعبیه شده است.

سطوح دیوارهای شبستان آجری است و با گچ بندکشی شده است . در ضلع جنوبی این شبستان نیز محراب کاشیکاری و نسبتا نوسازی قرار دارد . به موجب اشعاری که در بدنه دیوار بیرونی مسجد با آجر نقش شده، ساختمان مسجد در سال ۱۲۷۰ ه-. ق به پایان رسیده است. این بنا به شماره ۱۵۴۳/۳به ثبت تاریخی رسیده است.

مسجد جامع 1 مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع 2 مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع 3 مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع مسجد جامع شهرکرد

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    این مسجد توسط یکی از خان های منطقه چالشتر به نام «حاج محمد رضاخان ستوده» ساخته شده و بیش از یکصد و شصت سال قدمت داره. جالبه بدونید اینجا چهار ایوانی زیبا داره

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *