رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ تیر ۱۳۹۶

فاز ۲ بوستان پرواز

اشتراک گذاری

پارک پرواز ، در بالای تپه های ارتفاعات شمال غربی تهران و در شهرک مخابرات واقع است که هر چند مدت زیادی از احداث آن نمی گذرد، موقعیت ممتاز آن توجه عده زیادی را به خود جلب کرده است . این پارک علاوه بر مساعد بودن برای انجام ورزش های مختلف ، چشم اندازی زیبا از شهر تهران دارد. مساحت این پروژه تقریبا برابر با ۱۰ هکتار می باشد .

در طراحی این بخش از پارک به پتانسیل های موجود در سایت توجه شده و از آنجا که سایت مورد نظر دارای شیب بسیار زیادی است که در بسیاری از نقاط برابر با ۳۵ درصد می باشد، بیشتر ین سطحی که برای طراحی مد نظر قرار گرفته است به طور عمده در محدوده هایی است که به نسبت سایر مناطق مسطح ترند و سطح وسیع تر با اختلاف ارتفاعی کمتری را در بر می گیرند.به عبارت دیگر خطوط تراز در این محدوده ها با فواصل بیشتری از هم قرار گرفته اند و فضای مناسبی را جهت طراحی ایجاد میکنند.

مسیرهای حرکتی به چند دسته تقسیم می شوند.یک مسیر سلامت در محدوده جانبی پارک در نظر گرفته شده است که محور حرکتی مناسبی جهت پیاده روی مراجعه کنندگان به پارک را ، تامین می کند. مسیر دوم که به طور شاخص اصلیترین بخش از طراحی است و به شکل یک لوپ بسته حرکتی در نظر گرفته شده است ،ناظر را به گره های طراحی شده میرساند.به عنوان مثال گذر از کنار باغ موزه ها با عناوین مختلف و یا برج پرواز و یا میدان فرود .

از آنجا که از نام پارک بر می آید، حس پرواز در نقاط مختلفی از این سایت ، به هنگام قرار گرفتن در آن نقاط در ذهن تدایی می شود و این مهم به عنوان یک نقطه قوت موثر در طراحی پارک مد نظر قرار داده شده است.در ۲ نقطه از سایت مزبور،منظر گاه هایی در نظر گرفته شده که یکی در نزدیکی ورودی است و دیگری در بالاترین تراز توپوگرافی موجودمی باشد که مکان دوم با طراحی شدن سکو و برج پرواز با فرم خاص و تدایی گر خود ،برنقش منظر گاهی تاکید بیشتری میکند.ارتباط این دو نقطه توسط مسیر های درجه دو به میدان فرود میسر می گردد.میدانی که به عنوان مر کز تجمع این پارک در فضای باز به حساب می آید و بیشترین سطح در یک تراز با عملکرد فضای مکث را ایجاد میکند.به طور کل مسیر های حرکتی طراحی شده با عرض حدودی ۶ متر ،منطبق بر مسیرهای موجود در سایت قبل از شروع طراحی هستند.بدین ترتیب حجم عملیات خاکبرداری و خاکریزی مورد نظر تا سطح قابل توجهی کاهش می یابد.مسیر های دسترسی در نظر گرفته شده در شیب های زیاد هم از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به مسیر های ایجاد شده توسط مراجعین ، که خود مبنی بر مناسب بودن این مسیر ها جهت برقراری لینک ارتباطی بین تراز ها است، طراحی شده است.

در تراز پایین و بالا ی سایت که مرز مشترک خطی شکلی با پارک دارد بافت مسکونی مشاهده میشود با این تفاوت که مرز مشترک موجود در تراز بالا ،خیابان با دسترسی اصلی و در تراز پایین کوچه با دسترسی محلی است.در تراز پایین و بالا دو خیابان عمود بر محور اصلی سایت به چشم می خورند که امتداد آنها و تقاطع این خطوط با پارک ، مکانهایی را مشخص می کند که در طراحی باید مدنظر قرار داده می شدند.در تراز پایین این نقطه، ورودی دیگری را تامین میکند که با توجه به مجاورت بافت مسکونی اطراف، نقش موثری در جذب رهگذران به پارک دارد.در تراز بالا نیز ، بزرگترین باغ مو ضوعی در این قسمت طراحی شده که به عنوان یک نقطه جذاب در پارک و با عملکرد جذب جمعیتی در نوع خود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.در انتهای لوپ حرکتی در منتها الیه غربی پارک، رمپ با عرض وسیعی -به عرض ۶ متر ،با تبعیت از عرض مسیرر اصلی در نظر گرفته شده که در ترازهای مختلف فضاهای مکثی با هویت های متفاوتی، ایجاد می کند که از آن به عنوان باغ موضوعی یاد شده است.رد پای قطعی همین فضاهای مکث در سمت شمالی پارک به چشم میخورد. فرم آزاد ، ارگانیگ و رشته ای خطوط کانسپت طراحی بوده ، خطوطی که با توجه به پتانسیل های موجود سایت کشیده شده اند تا با بهره گیری از نقاط قوت آن ، در شکلگیری ایده اصلی و به تفصیل در فرآیند طراحی،به کمک آیند.

از آنجا که در طراحی هر پارک به عنوان فضای سبز شهری باید به تامین پارکینگ توجه کرد،در طراحی این پارک نیز تعداد کافی پارکینگ حاشیه ای و متمرکز در نظر گرفته شده است. فضاهای فرهنگی و رفاهی دیگری مثل کافه تریا و… نیز در حوالی منظرگاه های اصلی در نظر گرفته شده است که محیط مناسبی را جهت استراحت و مکث فراهم آورده و بر عملکرد این فضاها تاکید میکند.

 فاز 2 بوستان پرواز

 فاز 2 بوستان پرواز

 فاز 2 بوستان پرواز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *