رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ اسفند ۱۳۹۲

روستای ولایت رود

اشتراک گذاری

روستای ولایت رود از روستاهای میانکوهی شهرستان کرج محسوب بوده و دارای آب هوای پاک، چشمه‌های پر آب، چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت دست نخورده می‌باشد. سرچشمه‌های اصلی رودخانه کرج از اطراف این روستا جریان یافته و سرسبزی و طراوت چشمگیر فضاهای پیرامونی را فراهم می‌آورند. باغ‌های سرسبز و انبوه میوه و پوشش گیاهی غنی و اراضی حاصلخیز، جذابیت‌های این روستا را دو چندان نموده است.

روستای ولایت رود بافت مسکونی متراکمی دارد. جمعیت این روستا در فصل زمستان کاهش یافته و با آمدن بهار و اعتدال هوا، افزایش می‌یابد. خانه‌های ساکنان این روستا اغلب در یک طبقه با دیوارهای ضخیم و سقف‌های مسطح و یا شیروانی می‌باشند و مصالح عمده بکار رفته در آن‌ها شامل لاشه سنگ، سیمان، گچ و تیرآهن است. البته در اراضی ولایت رود، ویلاهای ییلاقی زیبایی نیز بنا شده‌اند و جلوه خاصی به روستا بخشیده‌اند.

درآمد بیشتر ساکنان این روستا از فعالیت‌های دامداری، باغداری و تولید عسل تأمین می‌شود. سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو، گردو و فرآورده‌های لبنی چون شیر، ماست، دوغ و کشک از تولیدات و سوغات این روستا می‌باشند.

در این روستا ترانه‌های محلی به گویش مازندرانی و گیلانی رایج است که در مراسم عروسی و سایر مناسبت‌ها، نواخته و خوانده می‌شوند.

در پیرامون روستای ولایت رود جانورانی چون شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس، کبک و قرقاول نیز زندگی می‌کنند.

از نکات جالب توجه این است که روستای ولایت رود نزدیک‌ترین روستا به پیست اسکی دیزین می‌باشد و رودخانه ولایت رود که از رودهای دائمی و پرآب استان البرز به شمار می‌رود، در جنوب این روستا جریان دارد.
روستای ولایت رود از توابع دهستان نساء بخش آسارا در شهرستان کرج می‌باشد و دسترسی به آن از طریق جاده کوهستانی و زیبای کرج – چالوس امکان‌پذیر است. این روستا در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل و مطبوع و در زمستان دارای اقلیم سرد می‌باشد و از جمله مناطق ییلاقی کشور است که از دوره قاجاریه مورد توجه بوده است.

روستای ولایت رود روستای ولایت رود

           
 

نظر کاربران :

  • کلهر

    محتویات این مکتوب برگرفته ار کتاب ولایت رود (نویسنده مهندس علی سولقانی) است که بهتر بود رفرنس مربوطه را نیز درج می کردیدو
    با سپاس

    ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *