رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ خرداد ۱۳۹۶

روستای سیاه کمر

اشتراک گذاری

روستای سیاه کمر روستایی در حاشیه شهر کرمانشاه در بخش بالادربند که به گفته بزرگان روستا در زمان حمله روسیه به ایران هم وجود داشته ونیروهای روسیه نیز در این روستا دیده شده اند ومیشود گفت قدمتی بالای ۲۵۰ سال دارد روستای سیاه کمر روستایی خوش اب وهوا چهار فصل با کوهای به هم پیوسته است که چشم انداز بسیار زیبایی را از عظمت خدا را به نمایش گذاشته است ودر دل این کوهای زیبا بیش از  ۷۰ چشمه اب طبیعی وجود دارد در دل کوها کوهی به نام کمرزرد از همه چشم نواز تر وزیبا ترست که به خاطر وضعیت ظاهری به این اسم معروف شده است و هر سال میهمانان زیادی را به دامن خود میکشاند کوهای سیاه کمر داری درختان طبعیی ومیوهای فراوان فصلی زیادی میباشد که از ان جمله درختان انجیر زالزالک ونوشک وغیره میباشد.

مردم روستا مردمی صمیمی مهمان نواز سخت کوش وپر تلاشند که شغل اصلی انها ماشین داری و کشاورزی است جمعیت روستا تقریبا ۱۸۰۰ نفر است وبیش از ۲۰۰ خانوار دارد در روستا امکاناتی از قبیل مسجد مدرسه ابتدایی وراهنمایی مرکز بهداشت دفتر مخابرات که شامل (مخابرات پست وپست بانک )و دهیاری وجود دارد که تقریبا تمام کارهای روستا در این مکانهای اداری قابل انجام است.

 

کمر سیاه روستای سیاه کمر کمرسیاه 1 روستای سیاه کمر

           
 

نظر کاربران :

  • ف، سیاه کمری

    کل افراد روستای سیاه کمری شیعه دوازده امامی هستند، زبان کردی کرمانشاه هست با چند تا از کلمه ها که لجهه کمی متفاوت دارند. همه روستا قد بلند و لاغر نیستند، قد و اندام متفاوت هست، مانند همه جای ایران، مردمی خونگرم و باهوش هستند.

    ۲۹ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • ف، سیاه کمری

    سلام،
    روستای سیاه کمری بیش از ۲۵۰ سال قدمت داشته، و در زمان جنگ جهانی دوم یا قبل از اون زمان طولانی ترین زاغه روستای #سیاه_کمر ساخته شده، که دلیل اصلی ساخت زاغه انتقال و فرار زنها و بچه ها از روستا هنگام جنگ بوده، و در غیر از زمان جنگ برای نگهداری دام استفاده میشده، چون محکم و امن بوده. من خودم در زمان کودکی مقداری از این زاغه رو دیدم.

    ۲۹ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • امیرعباس سیاه کمری

    جناب زنگنه عزیز و همخون گرامی طبق تحقیقات اندکی که بنده در مورد زبان خودمان انحام دادم بنظرم و با کمی تعصب میتوان گفت زبان مردم روستای سیاه کمر بر میگرده به زبا اوستایی و هوریانی و نسبت به کوردی کلهری و کردی کرمانشاهی بیشتر اصالت خودش را حفظ کرده بود و کلمات اصیل بسیار بیشتری از زبان اوستایی وهوری در خود جای داده است مانند چکاچک (نوک قله . یا همون تاش .) معلوما و معمولا بصورت واضح در اول افعال حرف أ اضافه میکنند ولی متاسفانه الان نسل جدید به علت وجود رسانه ها و فضای مجازی زبان اصلی روستا که تفاوتهایی نه چندان فاحشی با تمام روستاهای همجوار داشت داره فراموش میشود و شبیه کوردی سنجابی و کلهری میشه و البته روستا هم اکنون نزدیک ۵۰۰ خانوار هست و لازم به ذکر است اگر جمعیت شهر نشین و مهاجرت کرده روستا به ان اضافه کنیم شاید جمعیت روستا به نزدیک ۷_۸ هزار نفر برسد( مثلا پدربزرگ من ۵ برادر بودند وهرکدام حداقل متوسط۶ پس داشتند و هر پسر…..ولی الان متاسفانه چهارخانواده از همه اینا که گفتم در روستا مانده ایم). البته روستا یک خوبی دارد که ملک را به غریبه نمیفروشیم و همه روستا زنجیروار با هم فامیل هستیم.البته لازم به ذکر است تپه ای باستانی در روستای سیاه کمر است که احتمالا به دوران دیرینه سنگی برمیگرده که دارای خانه های زاغه ای با ارتفاع سقف کم است که کمتر کسی از وجود ان باخبر است یا پی روستا یا کاخی با دیواری پهن در کوه سیچکان و روی تپه کوچکی است که به احتمال زیاد قدمتی بالای ۵_۶ هزار سال دارد و متاسفانه چندین حفاری غیر قانونی هم در ان انجام شده است و اگر باستان شناسی باشد که بتواند انها را ثبت ملی کنه با کمال میل حاضرم انها را نشانشون بدم.و حتی بنده قبر گبری را هم در نزدیکهای روستا دیده ام و الانم حدودش را بلدم. یا قلاچه (غار کوچکی) در کوه روستا است که در حدود ۱۰ متری دهانه اش با ساروج سخت کیپ شده است و همه اینا نشان از باستانی بودن وقدمت سکونت بسیار بالا در این روستا دارد که متاسفانه و متاسفانه روستای سیاه کمر کاملا از این منظرها ناشناخته است

    ۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • پوریا

      بنده پوریا حداد باستان شناس هستم و در خدمت عزیزان علاقمند به تاریخ و فرهنگ ایران مین هستم.

      ۲۸ فروردین, ۱۴۰۲
    • علی محمدی

      سلام من توی روستای سیاه کمر اومدم اما تپه باستانی ندیدم

      ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۲
  • امین فرزی

    سلام . راست میگن که سیاه کمری ها قدیم فامیلیشون مرادی بوده ؟ راست میگن که سیاه کمری ها قدیم سنی بودن ؟ آیا سیاه کمری ها از نژاد آرایایی هستند منظورم آلمانی هاست ؟ یا از نژاد ایلامی ها هستند؟ چرا سیاه کمری ها قد بلند و لاغر هستند آیا از نژاد خاصی هستند؟ راست میگن که مرادی ها که الان فامیلیشون شده سیاه کمری در زمان جنگ امام حسین و یزید در لشگر امام حسین بوده اند و بعد به استان کرمانشاه کوچ کرده اند ؟

    ۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • محمد سیاه کمری

      هم آره هم نه ، شعبه ای ازشون در قروه ساکن هستن با اسم فامیل مرادی

      ۶ مرداد, ۱۴۰۲
  • سیاه کمری

    سلام اونها اشتباه گفتند و روستای سیاه کمر یک روستای اصیله زبان هم در این روستا کاملا شبیه کردی کرمانشاهی هست غیر از تلفظ چند کلمه محدود مثل فعل میروم , که در سیاه کمر اچم و در کرمانشاه چم تلفظ میشود، و تفاوت قابل توجهی نیست.

    ۱۵ مهر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • امیرعباس سیاه کمری

    نه دوست عزیز سنقری نیستیم تا اندازه ای شبیه زبان بیلواری است. تا انجایی که بنده از بزرگان شنیده ام عده ایی از اهالی روستا مادر خود را از اهالی بیلوار و روستای وزمله(بیلوار) میدانند وهنوزم بعد چندین نسل سید های وزمله(موسوی اجاق) را دایی خطاب میکنند ولی از طرف پدر همه جد اندر جدخود را کورد بومی کرمانشاه و ساکن روستا سیاه کمر میدانند و اگر دقت کرده باشید زبان اهالی روستا۸۵درصد دست نخورده از زمان ساسانیان باقی مانده که متاسفانه خیلیها این را نمیدانند وبسیار شبیه زبان فعلی یا پهلوی است و خیلی شبیه به زبان سنگ نبشته های بیستون میباشد که متاسفانه این زبان تا حد زیادی دارد ازبین میرود..مثال میرویم کرمانشاهیا میگن چیمن.ولی مردم روستا سیاهکمر مطابق زبان فعلی باستان اچیم میگویند.در قدمت یکجانشینی و تمدن روستا سیاه کمر همین بس که در زمان زاغه نشینی این روستا وجود داشته و چندین زاغه باستانی در دل کوههای روستا پیدا شده است

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • امین فرزی

      سلام . آیا سیاه کمری ها از نژاد آریایی ها هستند منظورم آلمان هاست . چونکه در زمان جنگ آلمان ها به ایران کوچ کردند

      ۱۴ بهمن, ۱۳۹۹
  • امیر عباس سیاه کمری

    باعرض سلام طبق شنیدهای بنده از بزرگان روستا قدمت این روستا خیلی بیشتر از ۲۵۰سال است این روستا ابتدا در پایین کوه کمر زرد قرار داشته و تاحدودصدو اندی سال پیش کمی از بقایای خانه ها هم مونده بود که الان به علت عوامل طبیعی و فرسایش و غیره دیگه دیده نمیشود و بعداز ان روستا به حدود ۲۰۰۰ متر ان طرف تر وبه نزدیکی یک چشمه بنام چشمه سفید انتقال پیدا میکند که از مکان فقط مقدار زیادی کوزه شکسته میتوان دید بعدازان روستا به نزدیکی کوه امامزاده البته تقریبا شرق روستای فعلی انتقال پیدا میکند واز آثار ان روستا وجود تنور و پی های خانه با کمی کاوش و کندن زمین دیده میشود و بعداز ان حدود سال ۱۵۰سال پیش به محل روستای فعلی انتقال پیدا میکند.ببخشید مختصر عرض کردم

    ۱۲ خرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • فراز از ایل زنگنه

      سلام دوست عزیز
      اصل وریشه سیاه کمرازکجاس چون لحجه شما ن سنقریه ن جافه ن کردی بلکه ترکیبی ازاین سه زبانه البته من ازچندنفرکه پرسیدم گفتن اصلش برمیگرده سنقر که تبعیدشدن اینجا ولی کنجکاوم دقیق تربدونم ممنون

      ۲۱ دی, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *