رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ شهریور ۱۳۹۶

دیزی‌سرای طرشت تهران

اشتراک گذاری

دیزی‌سرای طرشت تهران، از قدیمی‌ترین دیزی‌سراها در منطقهای به همین نام در تهران بزرگ به شمار می‌رود. اما اینکه چرا نام این منطقه را طرشت نهاده‌اند داستانی شنیدنی دارد. مطابق اقوال، ناصرالدین شاه طرشت را بسیار سرسبز یافته و به نظر وی این محل بسیار شبیه شهر رشت بوده است. بنابراین، وی این محله را طرح رشت نامیده که بعدها به طرشت تبدیل گردید. دیزی سرای طرشت تهران، دکانی کوچک و نقلی است که از سرتاسر تهران بزرگ و حتی اطراف مشتری‌های بسیاری دارد. شاید باور نکنید اما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، اهالی غرب تهران و حتی رهگذران گرسنه هم این دیزی‌سرای مشهور را به خوبی شناخته و از طرفداران پروپاقرصش هستند. ساکنان اصیل و قدیمی طرشت که دیگر جای خود را دارند.
ناصر‌خان قهرمانی، صاحب این مغازه تهرانی اصیل می‌باشد. حتی هنوز شکل و شمایل تهرانی‌های قدیم را با پوشیدن کت و شلوار به همراه کلاه شاپو، لحنی لوطی‌منشانه و در رأس همه این‌ها عشق به دیزی حفظ کرده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که چهره، لحن صحبت و تیپ آقای قهرمانی شباهت بسیاری با بازیگر مشهور کشورمان ناصر ملک مطیعی دارد. راستش را بخواهید، ناصر قهرمانی علاقه زیادی به این هنرپیشه داشته و حتی در دوران کودکی در یکی از فیلم‌ها هم‌بازی ایشان بوده‌اند. پیش از راه‌اندازی این مغازه، آقای قهرمانی به مدت ده‌ها سال راننده اتوبوس و تریلی بوده و حتی در کنار پیشکسوتانی همچون منصور برزگر و تختی کشتی می‌گرفته است.
با ورود به این مغازه، حال و هوای تهران ۴۰ سال پیش برایتان زنده شده و شاید هم کمی دلتان برای آن روزها تنگ شود. دیوار پر از عکس‌های هنرپیشه‌های قدیم سینما و خانواده قهرمانی، سقفی با تیرک چوبی و دیوارهای گلی همه این موضوع را فریاد می‌زنند. شاید شنیدن تاریخچه این مغازه قدیمی برایتان جذاب باشد. راستش را بخواهید، دیزی‌سرای طرشت در حدود ۱۸۰ سال چای‌خانه خوش‌نام و معروفی در این محله بوده است. لطفعلی‌خان قهرمانی، پدر گرامی جناب قهرمانی این مغازه را در اواسط دهه چهل خریداری کرد. از آن زمان، این مکان پاتوق محبوبی شد برای اهالی و کاسبان محله که با خوردن یک استکان چای زغالی خستگی روزمره خود را در می‌کردند. چه افرادی که بزرگ‌ترهای محل در این چای‌خانه آن‌ها را با یکدیگر آشتی ندادند. مغازه‌ای که ۱۵۰ سال قبل از آن هم نام چای‌خانه‌ای دنج و زیبا را مخصوصاٌ با جوی آبی که از کنارش می‌گذشت با خود یدک می‌کشید. بعد از فوت لطفعلی‌خان، پسرشان یعنی آقای ناصر قهرمانی تصمیم گرفت که به قول معروف چراغ این مغازه را خاموش نگذارد. اکنون ۲۴ سال می‌باشد که این دیزی‌سرا جای آن چایخانه قدیمی را گرفته است.
نکته قابل توجه در این دیزی‌سرا قاعده وضع شده توسط آقای قهرمانی است. باید بگوییم که وارد این دیزی‌سرا که می شوید، اول شغلتان را می‌پرسند. در صورت دانشجو بودن، ماستی رایگان به شما داده می‌شود. اگر نظامی یا سرباز باشید دیزی با ۵۰ درصد تخفیف نوش‌جان می‌کنید. فروشنده‌های دوره‌گرد به رایگان در این مغازه دیزی می‌خورند. مستمندان محل نیز غذایی مجانی هر صبح و ظهر در این دیزی‌سرا میل می‌کنند. این‌ها همه نشانی از سخاوت و کرم آقای قهرمانی نسبت به مردم شهرش است.
دیزی‌سرای طرشت تهران، از ساعت ۵ صبح باز بوده و می‌توانید املت ربی‌های فوق‌العاده‌ای را در این مغازه نوش‌جان کنید. از حوالی ظهر هم عطر و بوی آبگوشت‌های این دیزی‌سرا نه تنها در مغازه بلکه در کل محل می‌پیچد. هر ۱۳۰ دیزی پخته شده در این مغازه معمولاٌ تا پیش از غروب به فروش می‌رسد.
آدرس: تهران، شمال میدان آزادی، خیابان شهید صالحی، چهارراه طرشت شمالی، انتهای کوچه اکبری، جنب حسینیه بزرگ.
شماره تماس: ۶۶۰۲۵۵۲۹-(۰۲۱ ).
شماره همراه: ۰۹۱۲۶۸۷۳۶۳۴

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

دیزی‌سرای طرشت تهران دیزی‌سرای طرشت تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *