رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ اسفند ۱۳۹۲

گنجینه های فرهنگی و میراث کهن در روستاها باید معرفی شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ – اراک – ایرنا – معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت : گنجینه عظیم فرهنگی و میراث کهن ایران در روستاها نهفته است و باید به شایستگی معرفی شود.

به گزارش ایرنا، ˈسعید شیرکوندˈ عصر چهارشنبه طی سخنانی در همایش ملی مدیران امور روستایی و شوراهای سراسر کشور دراراک افزود: ظرفیتهای گردشگری، میراث معنوی ،تاریخی و صنایع دستی روستایی بهترین منبع تولید اشتغال پایدار و ایجاد ثروت و بستر توسعه روستایی است و برای استفاده از این قابلیت ها باید نگاه به روستا در سطوح خرد و کلان متحول شود.

وی بیان کرد: در سال های پس از انقلاب اسلامی سیاست دولت ها، بردن امکانات رفاهی و خدماتی بدون توجه به پاسخگویی نیاز اشتغال و درآمدزایی ساکنان روستایی بود و به همین دلیل امروز بسیاری از این امکانات بلااستفاده مانده و جاذبه ماندگاری در مناطق روستایی کمرنگ است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: واقعیت این است که بخش عمده داشته های ارزشمند فرهنگی و هویتی کشور در حریم های روستایی است و خلق مزیت از دل این داشته ها و ایجاد شغل و جذابیت تنها با راهبری دولت محقق نمی شود و مشارکت مردمی را می طلبد.

شیرکوند اضافه کرد: حفظ و احیای آثار تاریخی و صنایع دستی و شناسایی و تغییر کاربری این داشته ها باید با محوریت دهیاریها و شوراهای اسلامی انجام شود و برنامه های گردشگری برای هر روستا منطبق با خرده فرهنگ بومی و در سایه همکاری ساکنان محلی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: اگرچه خاستگاه اصلی صنایع دستی ایران از روستاهاست اما استفاده از این قابلیت برای اشتغالزایی و تولید ثروت باید در سایه جمع نگری اقتصادی و در نظر گرفتن چرخه کامل تولید انبوه با پیش بینی بازارهای فروش صورت بگیرد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در دولتهای قبل ۷۰۰روستای کشور به عنوان مناطق نمونه گردشگری و روستای هدف گردشگری تعیین شده که با توجه به منابع اعتباری محدود دولت امکان تحقق برنامه های هدف برای تمامی آنها امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: با هدایت دهیاریها و شوراهای اسلامی روستایی به عنوان کانون مدیریت ارشد روستاها از هر استان یک روستای نمونه گردشگری با الگوی صحیح و استاندارد جذابیت ها و زیرساخت های گردشگری آماده سازی شود تا بستر فرهنگی و نمونه عینی برای توسعه سایر روستاها با مشارکت مردمی فراهم آید.

بیستمین نشست دو روزه ملی مدیران امور روستایی استانداریها ی کشور در اراک با هدف ارزیابی عملکرد مدیریت روستایی در سال جاری، آسیب شناسی برنامه ها و بازنگری در قوانین و اختیارات و بررسی برنامه های سال آتی در جریان است.

در این نشست که با حضور مقامات وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز توسعه روستایی کشور برپا شده ، مفاد پیش نویس لایجه مدیریت روستایی و دهباریها نیز کارشناسی می شود.

برگزاری آیین درختکاری با حضور مدیران امور روستایی کشور در روستای خیرآباد اراک و بازدید از چندین واحد تولیدی روستایی از دیگر برنامه های این نشست کشوری است.

81085245-5565662 گنجینه های فرهنگی و میراث کهن در روستاها باید معرفی شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *