رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ دی ۱۳۹۹

یزد دارای بالاترین میزان رضایتمندی در حوزه گردشگری است

اشتراک گذاری

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد از موفقیت یزد به دریافت بالاترین میزان اعلام رضایت گردشگری کشور از نگاه گردشگران خبر داد.«محمد مهدی شرافت» در پنجاهمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با محوریت مخاطب‌شناسی در گردشگری و ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر استان در این حوزه به صورت مجازی برگزار شد،‌با بیان توفیقات جدید استان در حوزه گردشگری، بر لزوم ادامه تلاش‌ها در این زمینه تاکید کرد و با اشاره به پایش کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد گردشگران داخلی و خارجی اظهار کرد: استان یزد موفق به دریافت بالاترین میزان اعلام رضایت از طرف گردشگران، در دولت فعلی شده و پس از آن شیراز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی فرایند ثبت در سطح ملی را دارای شرایط پیچیده‌ و سخت دانست و عنوان کرد: ثبت سندها مجموعه‌ای از تعهدات را برای افراد در سطوح مختلف در بر دارد که در نبود استراتژی‌های مشخص می‌تواند سندی برای روشن شدن نقشه راه در حوزه گردشگری تلقی شود چرا که نهادهای نظارتی در ثبت‌های جهانی باعث پاسخگو بودن کل نهاد حاکمیت نسبت به منطقه ثبت شده می‌شود.

گردشگری یزد

تبدیل تهدید کرونا به فرصت رویش

«هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با معرفی یزد به عنوان مقصد ایمن گردشگری بیان کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا تاسیسات گردشگری با مشکلات عدیدی مواجه شد که در مباحث اقتصادی استان نیز تاثیرگذار بوده است.

وی انعقاد تفاهم‌نامه‌ سه جانبه فی مابین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و جامعه حرفه‌ای هتلداران را گامی موثر در رعایت تعهداتی مشترک دانست که منجر به اعطای گواهینامه اقامت ایمن و سفر در استان یزد شده است.

خورشیدی توجه به شرایط پیش آمده و نیازهای روحی عموم مردم را برای افزایش سفر در ایام نوروز، محتمل دانست و گفت: اطلاع از یک روند اطمینان بخش و خدمات استان مقصد می‌تواند عامل مهمی در انتخاب مقصد گردشگری در ایام نوروز باشد و تا حدودی جبران خسارت‌های وارده در طول یک سال گذشته را در بر بگیرد.

سفر به قطب طلا و جواهر کشور

«محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست با اشاره به پیشینه یزد در حوزه ساخت زیورآلات گفت: استان یزد از دیرباز قطب طلا و جواهر ایران بوده و از دلایل آن می‌توان به عیار بالای طلا در استان و شهرت مردم یزد درمیان عموم کشور به درستکاری اشاره کرد.

وی با اشاره به آثار چنین القاب و ثبت‌هایی در استان، گفت: با توجه به رکود اقتصادی کشور، شهرهایی همچون یزد با پیشینه تاریخی در حوزه‌های مشخص می‌توانند با برندسازی و تبلیغات به احیای صنایع دیرین خود بپردازند و به هویت بخشی و توسعه اقتصاد و گردشگری کمک کند.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم با بیان این که ثبت‌ها دارای یک اسم و یک قالب هستند وگام اول از صدها گام پیش روی ما را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: دلخوش ماندن به ثبت‌های اخیر استان خطری برای تصور تحول انجام نشده است.

وی افزود: ثبت می‌تواند به این مجموعه هویت ببخشد و تلاش برای بهبود فضای میدانی صنعت گردشگری در این فرآیند به مراتب سخت‌تر است.
ثبت جهانی نردبانی برای نگاه بلند به افق‌های دور دست

«سید محمدرضا فهیمی» فعال حوزه میراث فرهنگی، ثبت جهانی را اقدام امدادی توصیف کرد و گفت: ثبت جهانی کمک می‌کند تا سقف نگاهمان را به کمک نخبگان بالاتر ببریم، بدون آن که ستونی نگهدارنده آن باشد و اگر فرو ریزد میزان تخریب بیشتری را به بار خواهد آورد.

وی افزود: کسانی که برای گردشگری در ایامی به جز نوروز برنامه‌ریزی می‌کنند می‌توانند ستون زنندگان این سقف باشند.

«علیرضا ثواچه» مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد هم به بیان روند مساله ثبت در یزد پرداخت و گفت: پس از ابلاغ اطلاعیه کشوری مبنی بر قرار دادن میراث ناملموس در دستور کار شهرداری ها، یزد اولین استان کشور بود که بدون در دست داشتن ردیف بودجه برای این مساله اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: تحقیقات در قالب سه تیم علمی پیرامون موضوعات قابل ارائه به عنوان میراث ناملموس انجام شده و در ابتدا ۹ اثر و تاکنون ۲۰ سند و پرونده به عنوان میراث ناملموس جمع‌آوری و ثبت شده است.

گردشگری، صنعتی بی‌مدافع

«محمد مهدی لسان صدق» مدیرعامل توسعه گردشگری استان، ضرورت برنامه‌ریزی برای صنعت پس از ثبت را بیش از هر چیز مبتنی بر تشکیل سازمان مدیریت مقصد دانست.

«سید محسن حاجی سعید» عضو انجمن جهانی راهنمایان تور، گردشگری را صنعتی بی مدافع خواند و گفت: در دوران کرونا و با تعطیلی‌های انجام شده در جنوب کشور شاهد برقراری سفرها و از طرف دیگر میزان ابتلای بسیار اندکی هستیم که شاید بهتر باشد کانون تفکر علاوه بر رسالت اتاق‌فکر بودن خود به عملیاتی شدن پیشنهادات نیز بپردازد.

«منصور مهینی‌زاده» عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد در همین راستا افزود: صنعت گردشگری ضرب‌الاجل‌های کوتاه مدت و برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را می‌طلبد که دوشادوش یکدیگر پیش برود.

پنجشنبه‌ها فرصتی برای فراغت و نه تعطیلی

در پایان این نشست پرداختن به مسئله تعطیلی پنجشنبه‌ها در استان یزد در دستور کار قرار گرفت و دبیر کانون تفکر گردشگری اظهار کرد: با توجه به گزارش کشورهای مختلف مبنی بر آثار مثبت تعطیلی آخر هفته بر صنایع که موجب رونق اقتصادی شده، این طرح می‌تواند راهگشای خوبی برای صنعت گردشگری محسوب شود.

در این نشست دکتر فائزه اسدیان و دکتر علی اکبر تشکری از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد، دکتر محمدعلی بهجتی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان، دکتر مرتضی بذرافشان مدیر موسسه آموزش هفت اقلیم، داوود دهقانی نایب رئیس انجمن راهنمایان تور استان، اصغر نبیل رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد، سیدرضا بهادری راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار، امین فلاح نماینده وزارت امورخارجه، محسن عظیمی‌نیا فعال حوزه گردشگری، مرتضی تکمیلی مدیر مجموعه هتل‌های جاده ابریشم، ناصر پیروزی، فاطمه زارع و امید عسکری کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *