رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ دی ۱۳۹۹

آرامگاه پروفسور حسابی

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از جاهای دیدنی شهر تفرش آرامگاه پروفسور حسابی است .شهرت دکتر محمود حسابی بر ایران و حتی بر اهالی علم غیر ایرانی نیز پوشیده نیست. نابغه بزرگ جهان علم و اندیشه که پس از ۹۰ سال زندگی پربار علمی در ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ درشهر تفرش به خاک سپرده شد که امروز آرامگاه وی در تفرش محل تجمع مراسم مذهبی و رسمی می باشد. هرساله صدها نفر در بازدید از آرامگاه پروفسور حسابی با این اندیشمند بزرگ و فرهیخته و چهره ماندگار تفرش آشنا می شوند.

-پروفسور-حسابی4 آرامگاه پروفسور حسابی

محمود خان میرزا حسابی که پدر مهندسی نوین ایران است در سال ۱۲۸۱ در تهران به دنیا آمد و در هفت سالگی در شهر بیروت شروع به تحصیل کرد او در این مدت قرآن و دیوان حافظ را کاملا مسلط بود وبا برخی از کتاب های دیگر همچون بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی،مثنوی مولوی آشنا بود. از استعداد های دیگر او نواختن ویولن و پیانو به طور حرفه ای بود که این زمینه در نواختن موسیقی او را با موسیقی غربی و موسیقی ایرانی نیز به طور کامل آشنا کرده بود او تمام این توانایی ها و استعداد ها را قبل از شروع دوره متوسطه کسب کرده بود و همزمان با شروع جنگ جهانی اول شروع به خواندن دروس متوسطه خود در خانه کرد و سپس از دانشگاه فرانسوی در رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ و التحصیل شد و کمک خرج برای خانواده شد. هم زمان با این کار شروع به ادامه تحصیل در دانشگاه سوربن شد و توانست دکترای فیزیک خود را با رتبه ای عالی دریافت کند.

-پروفسور-حسابی5 آرامگاه پروفسور حسابی
پس از این موفقیت بزرگ دوباره به ایران بازگشت و خدمات ارزشمندی را انجام داد که می توان به پایه گذاری فیزیک نوین، راه اندازی و اجرایی حدود ۳۷ پروژه علمی، انتشار ۲۱کتاب و مقاله از رشته خود اشاره کرد. دکتر محمود حسابی که در سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان مرد اول علمی جهان منتخب شد تنها شاگرد ایرانی پرفسور اینشتین بود و برخی از مقالات او در بین تمام دانشمندان و فیزیکدان ها شناخته شد و در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی درکنگره ۶۰ سال فیزیک ایران لقب پدر فیزیک ایران را به خود اختصاص داد.
دکتر محمودحسابی که افتخار ایران در جهان است بعد از ۹۰ سال در سال ۱۳۷۱ در ژنو از دنیا رفت که پیکر اورا بنا به درخواست خود در شهر تفرش به خاک سپردند و آرامگاهی برای او بنا کردند این آرامگاه که از جاذبه های مهم استان تفرش به شمار می رود در سال های قبل گسترش پیدا کرد و به یک مکان توریستی تبدیل شد.

-پروفسور-حسابی-8 آرامگاه پروفسور حسابی

دکتر محمود حسابی در طول عمر پربار خود، مصدر مشاغل و خدمات علمی و فرهنگی متعددی بودند که چند نمونه از آن به این شرح است: تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آنجا (۱۳۰۶ هـ. ش) – نقشه برداری و رسم اولین نقشه مدرن راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آنجا (۱۳۰۷ هـ. ش) – ساخت اولین رادیو در کشور (۱۳۰۷ هـ . ش) – تأسیس دانشسرای عالی و تدریس در آنجا (۱۳۰۸ هـ. ش) – ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران (۱۳۱۰ هـ. ش) – نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (۱۳۱۰ هـ. ش) – تعیین ساعت ایران (۱۳۱۱ هـ. ش) – تأسیس بیمارستان خصوصی (گوهرشاد) به نام مادرشان (۱۳۱۲ هـ.ش) – تدوین قانون و پیشنهاد تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (۱۳۱۳ هـ.ش) و ریاست آن دانشکده و تدریس در آنجا (۱۳۱۵ هـ. ش) – تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از (۱۳۲۱ تا ۱۳۲۷ و از ۱۳۳۰تا ۱۳۳۶هجری شمسی) و تدریس درگروه فیزیک آن دانشکده تا آخرین روزهای حیات، – تأسیس مرکز عدسی سازی- دیدگانی- اپتیک کاربردی دردانشکده علوم دانشگاه تهران، – مأموریت خلع ید ازشرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق و اولین رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، – وزیر فرهنگ دردولت دکترمصدق(۱۳۳۰هجری شمسی) – پایه گذاری مدارس عشایری و تأسیس اولین مدرسه عشایری ایران (۱۳۳۰هجری شمسی) – مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون درمجلس، – مخالفت با قرارداد دولت ایران درعضویت سنتو«باکت بغداد» درمجلس، – تأسیس اولین رصدخانه نوین درایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها درشیراز (۱۳۳۵هجری شمسی) – پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (۱۳۳۸هجری شمسی) – تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران (۱۳۳۳هجری شمسی) ژئوفیزیک دانشگاه تهران (۱۳۳۰هجری شمسی)، – استاد ممتازدانشگاه تهران (ازسال۱۳۵۰هجری شمسی)، – پایه گذاری مرکز تحقیقات و راکتور اتمی دانشگاه تهران و تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیئت دائمی کمیته بین المللی هسته ای(۱۳۳۰ – ۱۳۴۹هجری شمسی) – تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضو دائمی کمیته بین المللی فضا (۱۳۶۰هجری شمسی) – تاسیس انجمن موسیقی ایران، مؤسس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان ایران(۱۳۴۹هجری شمسی) تا آخرین روزهای فعالیت. – فعالیت دردونسل کاری و آموزش ۷ نسل استاد و دانشجو ازخدمات ارزنده پرفسور حسابی بشمار می رود.

-پروفسور-حسابی-6 آرامگاه پروفسور حسابی

نحوه دسترسی به آرامگاه پروفسور حسابی

آدرس :استان مرکزی، تفرش، میدان شهید بهشتی،خیابان دکتر حسابی، جنب پمپ بنزین

-پروفسور-حسابی-3 آرامگاه پروفسور حسابی

-پروفسور-حسابی-7 آرامگاه پروفسور حسابی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *