رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ شهریور ۱۳۹۹

محله ده ونک تهران

اشتراک گذاری

محله ده ونک تهران ، یکی از محله‌های قدیمی شمیران واقع در منطقه سرسبز شمال تهران است.اهالی دِه وَنَک اعتقاد دارند که قدمت این محله بر اساس درختان کهنسالی که دارد و وجود مقبره قاضی الصابر(ع)، به ۸۰۰ سال می رسد!در دوره قاجار این ده و زمین‌ها و توتستان‌های آن از املاک خانوادهٔ میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک بود.مستوفی الممالک از معدود رجال قاجاری بود که نزد رضاشاه احترام داشت،

محله ده ونک تهران

آرامگاه او نیز در مجموعه معروف به «باغ مستوفی» (محل فعلی دانشگاه الزهرا) در ده ونک قرار دارد.محله ده ونک از محله هایی است که هنوز حالت قدیمی خود را حفظ کرده است به طوری که تقریبا تمام خانه ها ویلایی هستند.یکی از اصلی‌ترین دلایلی که منجر به حفظ بافت قدیمی این منطقه شده است مشکلات حقوقی اسناد مالکیت بعضی از اراضی و املاک این محله و همچنین ساخت و ساز در حریم اتوبان شهید چمران است که بلاتکلیفی حاصل از این مشکلات منجر به عدم نوسازی و ساماندهی بافت قدیمی و فرسوده ی این محله شده است.

محله ده ونک تهران

در قدیم ده ونک دارای درختان بسیار توت و گردو و همچنین زالزالک بوده‌است که به مرور زمان این درختان و باغات از بین رفته‌است. در ده ونک تعدادی قنات جاری بود که در دهه ۷۰ شمسی به دلیل آنکه برای خانه‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد و همچنین برای احداث فاضلاب، بسته یا کور شدند. از بخش‌های معروف و قدیمی ده ونک می‌توان به بازارچه، کوچه امامزاده، گل چمن (سر چمن)، زیر باغ نو، کوچه مسجد جامع، باغ بالا، میدون و سر پل نام برد.

محله ده ونک تهران

محله ای که معابر تنگ و باریک آن؛ خانه های فرسوده اش بافت این محله را توسعه نیافته نشان می دهد. این در حالی است که درست یک محله آنطرف تر برج های سربه فلک کشیده و خانه های اعیانی نشان می دهد زمان برای ساکنان ده ونک نزدیک به یک قرن است که متوقف شده است.

اماکن شاخص

از ابنیه و اماکن شاخص این منطقه می‌توان به امامزاده قاضی الصابر، گورستان و بوستان باغ ایرانی اشاره کرد.

محله ده ونک تهران

امکانات

در محله ده ونک ساختمان های بلند بسیاری وجود ندارد ولی در این محله مغازه و فروشگاه های بسیاری برای خرید ایجاد گردیده است. البته تنها مرکز خرید در این محله مرکز تجاری سئول در زیر میدان شیخ بهایی است. بوستان ها و مراکز ورزشی محله ده ونک تهران یکی از باغ های مهم و اصلی در محله ده ونک باغ ایرانیان است که در گذشته محل زندگی مستوفی الممالک در این باغ بوده است. به حدی این باغ زیباست که نظر پیر و جوان را به خود جلب می نماید. علاوه بر باغ ایرانیان بوستان های کوچک دیگری در سطح محله وجود دارد، همچنین در بخش غربی محله ده ونک و در کنار بزرگراه چمران محوطه سبزی ایجاد شده که به عنوان مهمترین تفریجگاه جوانان محل شناخته می شود. در این محله تنها یک زمین و مجموعه ورزشی وجود دارد آن هم در باغ ایرانیان واقع گردیده است.

دسترسی های اطراف ده ونک

امروزه، این منطقه از شمال به بزرگراه نیایش، از جنوب به بزرگراه همت و شهرک ولفجر (قسمت شمالی محله امیرآباد)، از شرق به محله ونک و از سوی غرب به بزرگراه چمران و محله شهرک غرب و سعادت آباد محدود می‌شود.

محله ده ونک تهران
محله ده ونک تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *