رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

خانه معین الکتاب

لینک این مطلب کپی شد!

خانه معین الکتاب در محله قدیمی علاف‌خانه شهر کرمانشاه قرار دارد. راه دسترسی به آن از طریق کوچه توکل و فیض مهدوی میسر است.میرزا حسن خان از جمله آزادی خواهان صدر مشروطیت در شهر کرمانشاه بوده است که بانی و مالک خانه معین الکتاب است. در کرمانشاه میرزا حسن خان را بیشتر با نام دبیر اعظم می‌شناسند.

معین الکتاب  خانه معین الکتاب

معماری خانه معین الکتاب

این خانه از نوع خانه‌های درون‌گرا است و با عبور از هشتی به حیاط بیرونی و از طریق راهرویی دراز به حیاط اندرونی راه می‌یابد. این راهرو با زاویه نود درجه دو حیاط را به هم متصل می‌کند. به عبارتی امکان دید مستقیم از حیاط بیرونی به حیاط اندرونی وجود ندارد.اندرونی که بخش اصلی بنا محسوب می‌شود، به صورت حیاط نسبتا بزرگی به مساحت ۱۵۴ متر مربع است. بخش اندرونی در سه طرف حیاط دارای فضاهای مسکونی است و در ضلع جنوبی که اتاق ندارد با طاق نماهایی تزیین شده است. در ضلع شمالی حیاط، میهمان خانه بزرگی نیز وجود دارد.

خانه معین الکتاب  خانه معین الکتاب

این بنای تاریخی کرمانشاه در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ضلع شمالی حیاط، میهمان‌خانه بزرگی وجود دارد.بانی و مالک این خانه میرزا حسن خان مدنی معروف به «معین‌الکتاب» است. میرزا حسن خان از جمله آزادی‌خواهان صدر مشروطیت است و در کرمانشاه بیش‌تر او را به نام دبیر اعظم می‌شناسند.

خانه معین الکتاب  خانه معین الکتاب

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *