جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باد – لرز چیست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

باد – لرز شاخصی است که میزان از دست دادن حرارت بدن انسان را در همراهی باد و سرما توضیح میدهد . یا به عبارت دیگر به دمایی که بدن در همراهی باد و سرما احساس می کند دما ی باد لرز می گویند . باد ـ لرز به ما می گوید که هرچه سرعت باد بیشتر باشد بدن حرارت بیشتری را از دست می دهددر سال ۲۰۰۱ سازمان ملی هواشناسی آمریکا (NWS) و سرویس هواشناسی کانادا (Metorological services of Canada ) در کاری مشترک به بررسی جدول باد ـ لرزی که توسط Siple & Passle ارائه شده بود پرداختند . این تیم تلاش کرد تا با استفاده از پیشرفتهای علمی و تکنولوژی ، مدلهای رایانه ای و فرضیه های پیشرفته انتقال حرارت فرمولی درست تر و دقیق تر برای پیش بینی خطر همراهی باد و سرما و زمان یخ زدن پوست ارائه دهد .
در تحقیق انجام شده ۱۲ فرد داوطلب (شش مرد و شش زن) در یک تونل باد و سرما در برابر دماهای مختلف و سرعت های متفاوت باد قرار گرفتند.در حالیکه بجزصورت سایرقسمتهای بدنشان پوشیده شده بود.،و “اندازه گیر” هایی به قسمتهای مختلف صورت آنها متصل شد تا میزان انتقال حرارت و زمان یخ زدن پوست را اندازه گیری کنند.
هدف از طراحی این شاخص کمک به مردم و به ویژه کسانی است که در محیط های غیر بسته فعالیت می کنند ، کسانی همچون کارگران ساختمانی ، اسکی بازان ، کوهنوردان . آگاهی از دمای باد لرز باعث می شود تا افراد برآورد درستی از هوای آزاد را مدیریت کنند و بتوانند جلوی آسیب های ناشی از سرما را بگیرند.

32znhba باد   لرز چیست ؟باد لرز 1 باد   لرز چیست ؟

باد لرز 2 باد   لرز چیست ؟

برای تعیین این شاخص تاثیر دمای محیط بر بدن انسان در حضور باد برآورد می شود تا سرمایی که بدن انسان تجربه می کند به دست بیاید . مثلا هنگامی که سرعت باد ۶۰ کیلومتر در ساعت است ، دمای ۵ درجه زیر صفر ، معادل ۱۶ درجه زیر صفر احساس می شود . پس برای اصتفاده از گزارش های هواشناسی ، باید دقت کرد که دمای هوا ۵ درجه زیر صفر و دمای بادلرز ۱۶ درجه زیر صفر است .
باید به تفاوت دمای معینی از محیط با همان دما وقتی حاصل از شرایط باد –لرز است ، توجه کافی داشت تا بتوان برآورد صحیحی از دمای محیط به دست اورد . مثلا دمای عادی (۲۵-) درجه با بادلرز (۲۵- ) درجه دو موقعیت کاملا متفاوت هستند . اگر برای مصون بودن از سرما در دمای (۲۵-) بدون باد تنها یک لایه عایق خوب کافی باشد ، نمی توان این پوشش را برای شرایط دمایی با باد لرز (۲۵-) هم کافی و مناسب دانست . در وضعیت دوم علاوه بر آن یک لایه عایق از یک لایه محافظ در برابر باد هم باید استفاده شود .
چنانچه ملاحظه می شود داشتن اطلاع صحیح از دمای محیط سرعت باد و دمای باد لرز تا چه اندازه می تواند برای برآوردی صحیح از وضعیت دمایی که می خواهید با آن روبرو شوید تعیین کننده باشد .

بادلرز 2 باد   لرز چیست ؟

به یاد داشته باشید که سرعت باد فقط روی پوست برهنه یا فاقد پوشش مناسب تاثیر خواهد گذاشت . اگر در محیط کوهستان لباس مناسب به تن کرده و نقاط حساس را پوشانده باشید و کلاهی مناسب و مقاوم در برابر باد و سرما به سرگذاشته باشید کمتر با سرمای ناشی از باد موتجه خواهید شد .

علائم ونشانه های تشخیص فرودمایی در کوهستان

شناخت علائم و نشانه های بیماری به شما کمک می کند تا در همان مراحل نخستین بروز بیماری و قبل از پیشرفته شدن آن را تشخیص دهید و از بیماری های دیگر با علائم و نشانه های کم و بیش مشابه تمیز دهید .فرودمایی شامل طیف وسیعی از علائم و نشانه ها است . این بیماری با علائم خفیف و اولیه مثل لرز شروع می شود و هر چه پیشرفت کند علائم شدیدتر و وخیم تر ( مثل کما ) بروز می کنند و این وخامت گاه به مرگ هم منجر می شود .
علائم ابتدا با لرزشی غیر قابل کنترل در اندام ها شوع می شوند و به تدریج تمام بدن را فرا می گیرند. دقت کنید این لرزش غیر قابل کنترل است و با لرزش های ساده ای که به طور معمول در هوای سرد ایجاد می شود و به راحتی کنترل می شود متفاوت است گرچه همان لرزهای معمولی هم می تواند رفته رفته به این نوع لرز منتهی شود .
سپس بی حسی و رنگ پریدگی پوست پدید می آید : پوست ابتدا بی رنگ می شود و بی حسی به وضوح وجود دارد . مثلا اگر در این مرحله دستکش تان را به پوست صورتتان فشار دهید فقط یک فشار مبهم حس می کنید و نه زبری ویا نرمی دستکش را . بیحسی در انگشتان دست و پا هم حس می شود .

اختلال در حرکات ظریف ماهیچه ها ( به ویژه دردست ها ) نیز شروع می شود مثلا نمی توانید دکمه های لباس تان را ببندید یا زیپی را باز کنید یا یک چیز کوچک مثل قاشق یا چاقو را در دست تان بگیرید .
تا اینجا فرودمایی در مراحل ابتدایی قرار داشت و متوقف کردن و درمان آن آسان بود اما از این پس علائم وارد مراحل شدیدتری می شوند و اوضاع بدتر می گردد و کنترل آن سخت تر .
کم کم تلوتلو خوردن ، که نشان از عدم تعادل دارد و خود می تواند در کوه بسیار خطرناک باشد و سپس گیجی ، خواب آلودگی و بی توجهی به محیط و سپس غیر منطقی شدن ( گرفتن تصمیمات نادرست و غیر عادی ) و حرف های نامربوط زدن اضافه می شود .
در این مرحله سرما هنوز قربانی را به طور کامل از پا نیانداخته ، اما فرد دیگر کنترل لازم بر خودش را ندارد . در این مرحله فرد ممکن است ساکت باشد و به پیشنهاد کمک اطرافیان توجهی نکند .
یا آن را با جوابهای غیر منطقی پاسخ دهد . اینجا همان جایی است که باید دریابید که همنوردتان در حالت عادی نیست و حتما به خاطر داشته باشید که این فرد در این مرحله به هیچ عنوان صلاحیت تصمیم گیری ندارد .
اینک اوضاع وخیم شده است و مصدوم وارد مراحل خطرناک و نجگران کننده می شود که باید از آن ترسید . هرچه علائم پیشرفت می کند کنترل اوضاع دشوارتر و امید بهبودی کمتر می شود . گویی سرما دارد آخرین سنگرهای زندگی را فتح می کند . از این به بغد مبارزه و درمان فرودمایی بسیار سخت – و نه ناممکن- است .

رفته رفته ناهماهنگی شدید عضلات توانایی در راه رفتن و استفاده از دستها ،کندی فکر و تکلم و فراموشی ایجاد می شود . مصدوم در اینجا دیگر توان فعالیت ، حرکت و حتی راه رفتن را ندارد و مجبور کردن او به فعالیت می تواند بسیار خطرناک باشد . اینفرد دیگر نمی تواند تکان بخورد. اکنون او بیماری است که برای حرکت کردن و حتی زنده ماندن نیازمند کمک های ویژه است .

اکنون دیگر مرگ در چند قدمی است و مبارزه با آن گرچه هنوز غیر ممکن نیست اما مشگل و بسیار دیر هنگام است و لحظات بسیار سختی در انتظار است .

پس از این اختلال شدید هوشیاری و کاهش فشارخون پدید می آید . نهایتا در مراحل پیشرفته سفتی عضلات اختلال ریتم و عملکرد قلب ، گشادی مردمک ها و کما ایجاد می شود و این می تواند منجر به مرگ شود .

گرچه کنترل بیماری در این مراحل بسیار سخت است ،اما بیماران مبتلا به کمای ناشی از هایپوترمی این شانس را دارند که حتی پس از چند ساعت در کما بودن باز به زندگی باز گردند .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *