جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

۲۰ جای دیدنی کردستان در تابستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ دی ۱۳۹۸

جاهای دیدنی کردستان از زیبایی خاصی برخوردارند و به دلیل تاریخ و قدمت طولانی که دارند از جاذبه های دیدنی مشهور ایران به حساب می آیند. در این مطلب می خواهیم شما را با ۲۰ جای دیدنی کردستان در تابستان آشنا سازیم .کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد دارای جاذبه های گردشگری ، تاریخی و فرهنگی بسیاری است که در مناطق مختلف در این استان پراکنده شده اند .استان کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۲۰۳ کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ۵۱۲ کیلومتری جنوب غرب تهران قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۰ متر است. سنندج در سال ۱۰۴۶ هجری قمری در زمان حکومت سلسله صفویه و در دوران شاه صفی و توسط سلمان خان اردلان ساخته شده است.

بازار سنندج

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. بازار قدیمی دارای پلان مستطیل شکل بوده و پلان بازار سرتپوله به شکل یک مستطیل بزرگ است.بازار قدیمی با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشته که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان سلیمان خان اردلان برمی‌گردد.وی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شد.

بازار 5 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

خانه آصف وزیری

خانه آصف وزیری یکی از عمارت‌های زیبای سنندج و جاهای دیدنی کردستان می‌باشد که در مرکز این شهر در خیابان امام واقع شده است. وسعت این بنا ۴۵۰۰ مترمربع می‌باشد و توسط آصف اعظم (میرزا علی‌نقی خان لشکرنویس) در دوره صفویه ساخته شده و در اواخر دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی اول قسمت‌هایی به آن اضافه شده است.سردرِ ورودی بنا با نمای آجری که به شکل نیم هشتی است، بر اساس سبک باروک ایرانی ساخته شده است. تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار و اُرُسی پرکار آن از بخش‌های بسیار زیبای بنا محسوب می‌شود. عمارت دارای یک رشته قنات است که در حال حاضر آب‌ آب‌نمای مقابل تالار را تأمین می‌نماید. بنا شامل تزئینات معماری همانند گچبری، آینه‌کاری، و تزئینات چوبی است. در ضلع جنوب غربی عمارت، حمام خصوصی با سبک و اسلوب معماری حمام‌های ایرانی ساخته شده و دارای نقش‌های آهکبُری می‌باشد. این بنا از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۱ مرمت شد.

خانه آصف وزیری13 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

غار تاریخی کرفتو

غار باستانی کرفتو که در حدود هفتاد کیلومتری شهر دیواندره قرار گرفته است، مجموعه ایست زیبا از تلاش انسان های باستان و طبیعت. غار کرفتو طولانی ترین غار تاریخی ایران است که در ادوار مختلف محل سکونت مردمان بسیاری بوده است. این اثر ملی، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کردستان است که هر ساله پذیرای تعدا زیادی گردشگر از سر تا سر کشور می باشد.

کرفتو 1 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

 

روستای پالنگان

روستای پالنگان از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد.روستا در دامنه کوه و در ۲ طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا است.این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.رودخانه خروشان تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.

2516 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

 

آبشار گویله

 

آبشار گویله یکی‌ از جاهای‌ دیدنی‌ کردستان‌ است‌ که‌ در شهرستان‌ مریوان‌ و در مسیر جاده‌ مریوان- سقز واقع‌ شده است.‌ این‌ آبشار زیبا در فصل‌ بهار از مکان‌های دیدنی‌ و زیبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود.آبشار گویله مریوان در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قرار دارد . این آبشار از میان جنگلهای پرپوشش منطقه مرزی کردستان در محور سقز – مریوان عبور می کند و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می رسد. اگر از جاده ی سقز – مریوان عبور کنید، این آبشار در فاصله یک کیلومتری شما قرار دارد و از کنار جاده قابل مشاهده است.یکی از چشم اندازهای زیبای مسیر سقز مریوان پس از کوهستان عمدتا سفید پوش چهل چشمه، آبشار زیبای گویله است که از میان پیچ وتاب های جاده جنگلی و قدیمی سقز- مریوان سر بر می آورد و به عمق دره می ریزد.

گویله 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

اورامانات

روستای اورامان مرکز دهستان اورامانات است و در جنوب غربی شهر سروآباد قرار دارد . خانه های روستای اورامان به طور کلی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین (بدون استفاده از ملات) و به شیوه پلکانی ساخته شده است . این روستا در بین اهالی روستاهای منطقه به شهر اورامان معروف است و یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کردستان است و به اعتقاد آنان این روستا زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه اورامان یاد می کنند . وضعیت خاص روستا از نظر معماری و همچنین مراسم خاص (مراسم سالانه پیرشالیار) و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت آن در گذشته است .

اورامان 11 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

شهر بانه

مطمئنا نام بانه به گوشتان خورده است. مخصوصا اگر اهل خرید کردن هستید. شهرت عمده این شهر مرزی به خاطر مراکز خرید آن می باشد و هر ساله سفرهای داخلی بسیار زیادی به این منظور به بانه انجام می شود. بنابراین اگر قصد خرید در این شهر را دارید، بهتر است در روزهای غیر تعطیل به آن سفر کنید.

بانه 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

دریاچه زریوار

 

نام زریوار یادگاری است از زبان پهلوی که قبل از اسلام در منطقه متداول بوده و مردم به آن تکلم می‌کردند. زری‌وار یا زریبار به واژه «زَری» به معنی دریاچه، دریا و پسوند «وار» به معنی کنار می‌باشد که روی هم رفته به معنی «دریاچه‌وار» یا «کنار دریا» است. این دریاچه در فاصله ۲ کیلومتری غرب شهر مریوان و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری در عمیق‌ترین نقطه جلگه‌ای از سطح دریا قرار گرفته است.زریوار از زیباترین منابع طبیعی کردستان به‌شمار می‌رود. آب دریاچه از چشمه‌های جوشان کف آن تأمین می‌شود. عرض دریاچه حدود ۲ کیلومتر، طول آن ۵/۴ کیلومتر و مساحت آن ۷۲۰ هکتار است. عمق دریاچه هنگام بالا بودن سطح آب به‌طور متوسط ۴/۵ متر و در بعضی نقاط ۱۸ متر و در زمان پایین بودن سطح آب (در تابستان) به ۲/۵ متر می‌رسد.

دریاچه زریوار2 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

 

مجموعه پارک تفریحی آبیدر

مجموعه پارک تفریحی آبیدردر غرب سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است . شهر سنندج از فراز این پارک چشم انداز بسیار زیبائی دارد . چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد . یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است .

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

 چشمه بل یا رود کانی بل (کوتاه ترین رودخانه دنیا)

چشمه بل، یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در منطقه اورامانات کردستان واقع است. چشمه کانی بل که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای ناو و حجیج واقع است و به رودخانه سیروان می ریزد. این چشمه از ارتفاعات کوهستان تخت تغذیه می شود و بسیار پر خروش است. چشمه و رود بل با ۱۵ متر طول، به عنوان “کوتاه ترین رودخانه دنیا” شناخته شده است . این چشمه که در محل و زبان کردی به نام کانی بل معروف است و احتمالا نام خود را از خدای آب بابلیان باستان که بل نام داشت گرفته است، در دو کیلومتری هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به رودخانه میریزد.

%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87 %D9%88 %D8%B1%D9%88%D8%AF %DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C %D8%A8%D9%84 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

روستای ژیوار

روستای ژیوار یکی از زیباترین و درعین حالت جالب ترین روستاهی ایران است که در طرف شرق اورامان تخت و در کنار شمالی روستاهای بلبر و سلین قرار دارد این روستا در میان کو ه های کوهسالان و شاهو و درویان محصور شده و دارای دامنه های سرسبز و رنگین و مناظر طبیعی زیبا وجالبی است.
روستای ژیوار 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

تفرجگاه نجنه علیا

 

روستای نجنه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است. اهمیت این روستا به جز محیط طبیعی، بکر و زیبای آن در فراوانی چشمه‌سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن و مجتمع شیلات کوچکی در روستا است که ماهی‌های آن طعم بسیار لذیذی داشته و در همان محل ارایه می‌شود. روس‍ت‍‍ا‌ی‌ دی‍دن‍‍ی‌ دی‍گ‍ر‌ی‌ ن‍ی‍ز در ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ب‍‍ان‍ه‌ م‍‍ی‌ ت‍و‌ان‍د ‌ه‍دف‌ م‍ن‍‍اس‍ب‍‍ی‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ ی‍ک‌ س‍ف‍ر ب‍‍اش‍د ک‍ه‌ ‌آن‌ ر‌ا ن‍ج‍ن‍ه‌ م‍‍ی‌ خ‍و‌ان‍ن‍د.

نجنه 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

آبشارهای چهل چشمه

آبشارهای کوه چهل چشمه مریوان در استان کردستان واقع است. کوه چهل چشمه با ارتفاع ۲۱۳۷ متر از سطح آبهای آزاد به عنوان مرتفع ترین کوه استان کردستان شناخته می شود . این کوه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز قرار گرفته است و در سمت جنوب شرقی آن شهرستان دیواندره و در جنوب غربی چهل چشمه شهرستان مریوان قرار دارد.

آبشار چهل چشمه 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

دشت بیلو

دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری شهرمریوان قرار دارد. این دشت با پوشش گیاهی مناسب و چشمه‌های آب و همچنین جنگلهای اطراف آن پذیرایی تعداد زیادی از اهالی شهر و روستاهای اطراف می‌باشد.«بیلو» یکی از روستاهای مرزی شهرستان مریوان است که هر ساله در فصل بهار به دلیل داشتن شرایط آب و هوای مناسب و گونه‌های مختلف گیاهی میزبان لک لک‌ها است. این نوع پرنده تا اواخر تابستان در این منطقه حضور دارد. حضور لک لک‌ها در «بیلو» باعث شده تا این روستا میزبان گردشگران زیادی باشد.

دشت بیلو 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان در محله قدیمی سرتپوله در خیابان شهدا شهر سنندج قرار دارد و از بناهای مشهور دوره قاجاریه است. این عمارت متعلق به میرزا یوسف مشیر دیوان بوده و چون جلسات مهم ایالتی یا استانی در این منزل تشکیل می‌شده است بر روی سردرِ عمارت جان پناه و محل‌های نگهبانی ایجاد شده تا خانه از گزند مهاجمان در امان باشد.

عمارت مشیر دیوان12 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

دریاچه پشت سد قشلاق

در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده ی سقز بر روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است. دریاچه پشت سد قشلاق ۱۱ کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل ۹۳۴ هکتار را در بر می گیرد این دریاچه محل مناسبی برای ورزش‌های آبی است و جزو جاذبه‌های طبیعی سنندج به شمار می رود.

دریاچه پشت سد قشلاق1 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

موزه سنندج

موزه سنندج در قسمت بیرونی یکی از بناهای دوره قاجاریه دایر شده است . این بنا به منزل (سالار سعید) معروف است و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در حدود ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از علمای بنام اهل سنت (ملا لطف الله شیخ الا سلام) قاضی ا لقضا ت)منطقه کردستان در دو قسمت حیاط و ساختمان بیرونی و حیاط و ساختمان اندرونی بنا شد .

موزه سنندج 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در استان کردستان واقع است. این کوه در بخش شمالی هورامان در موازات شاهو و دالانی است ارتفاع کو سالان در حدود ارتفاع دالانی می باشد در حقیقت این سه کوه مثلثی را تشکیل می دهند که کوسالان ضلع شمالی ، شاهو ضلع جنوبی و دالانی ضلع جنوب غربی آن را می سازد.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

روستای دولاب

روستای دولاب در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج در دامنه کوه معروف «اوالان» ما بین شهر سنندج و کامیاران، از توابع بخش موچش، منطقه ی اورامان ژاورود شرقی واقع شده است. قدمت روستای دولاب به بیش از۹۰۰ سال پیش می رسد. از بزرگان روایت شده؛ اوّلین کسی که روستای دولاب را بنیاد نهاده، فردی به نام «اسفندیار» که مقبره ی آن مرحوم در قبرستان سیّد اسحاق در روبروی روستا واقع شده است.

1821 20 جای دیدنی کردستان در تابستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 35 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد