جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آسیاب آبی شهداد کجاست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ بهمن ۱۳۹۷

در گذشته ای نه چندان دور، در اکثر نقاط کشور دستگاه هایی به نام آسیاب آبی وجود داشته که به منظور خرد کردن گندم و سایر غلات جهت تهیه آرد مورد استفاده قرار می گرفتند. این دستگاه ها با استفاده از فشار و سرعت آب کار می کرده اند. امروزه تعداد اندکی از آسیاب های آبی در کشور باقی مانده است که در این میان شهر کرمان بخش عمده ای از این ابزار کار آمد را در خود جای داده است. از جمله این موارد می توان به آسیاب آبی شهداد کرمان اشاره کرد که قدمت آن به دوره قاجار برگشته و تا ۵۰ سال پیش نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. این آسیاب در جنوب شرقی شهداد واقع شده است و علت نام گذاری آن نیز به همین مورد برمی گردد.

آسیاب آبی شهداد با نام آسیاب آبی دوقلو شهداد نیز شناخته می شود و دلیل آن دو تنوره این بنا می باشد. این آسیاب از بخش های مختلفی تشکیل شده که از جمله آنها می توان به انبار غلات، برج دیده‌ بانی و یک دالان به طول ۱۵ متر می باشد که از ورودی به تنوره راه دارد. آب این آسیاب از رودخانه شهداد تهیه می شده است که این آب از طریق دو کانال به تنوره‌ ها وارد شده و از ارتفاع ۱۴ متری بر روی به پایین هدایت شده و سنگ ها و چرخ ها را به حرکت در می آورده است. علاوه بر این، در این منطقه ۱۰ آسیاب آبی دیگر نیز وجود داشته است که در اثر زلزله سال ۱۳۶۰ تمامی آنها از بین رفته اند و فقط آسیاب دوقلو شهداد به جای مانده است.
در سال ۱۳۸۹ بخش هایی از آسیاب آبی شهداد در کرمان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ اما هنوز بسیاری از بخش های آن نیازمند مرمت می باشد که امیدواریم این کار در آینده صورت بپزیرد.آسیاب آبی شهداد از جمله جاذبه های تاریخی استان کرمان می باشد که در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۲۰ به‌ فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

آدرس آسیاب آبی دوقلو شهداد : استان کرمان، جنوب شرقی شهداد، محله رسول آباد

آسیاب آبی شهداد آسیاب آبی شهداد کجاست ؟

آسیاب آبی شهداد1 آسیاب آبی شهداد کجاست ؟

آسیاب آبی شهداد2 آسیاب آبی شهداد کجاست ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *