جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سازمانهای متولی امورگردشگری در مقصد در جذب راهنمای تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۸

گردشگران ورودی به یک سرزمین و سازمانهایی که به مناسبتی مثل برگزاری یک همایش میزبان گروهی از گردشگران ورودی هستند گاه برای تامین راهنمای محلی در مقصد به سازمان متولی امور گردشگری در مقصد مراجعه می کنند .
در کشور ما وظیفه اداره امور گردشگری مقصد را سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری بر عهده دارد . این سازمان که متولی گزینش , آموزش و صدور مجوز فعالیت راهنمایان تور است , حسب مراجعاتی که برای اخذ همراهی راهنما ممکن است به آن صورت گیرد , راهنمایانی که کیفیت کاری آنها را برتر ارزیابی نموده است , به متقاضیان خدمات راهنمایی معرفی می نماید . این ارزیابی به طور معمول بر اساس گزارش های دریافتی از سوی راهنما راجع به فعالیت های خود و گزارش های دفاتر یا موارد ذکر شده از سوی گردشگران مثلا بصورت انتقادات و شکایات وارده است .
در مواردی سازمانهای دیگر نیز که به نوعی در فعالیت های گردشگری یک مقصد نقش دارند نظیر شهرداری ها هم به عنوان سر پل ارتباطی با راهنمایان می توانند مورد توجه ایشان قرار گیرند , این نهادها به طور معمول برکزار کننده برنامه هایی هستند که حضور میهمانان ورودی به منطقه مقصد از جمله ویژگی های آنها است . بنابراین برقراری ارتباط با ادارات روابط عمومی شهرداری ها و شرکتهای بزرگی که شرکای عمده ای در بیرون از مقصد دارند برای توسعه فعالیت راهنمایان مناسب به نظر می رسد .

سازماندهی فعالیت شخصی و مستقل

توسعه فناوری های نوین ارتباطی نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت های راهنمایان مستقل در سراسر جهان ایفا نموده است . اینک راهنمایان چه بصورت فردی و چه به صورت دست جمعی اقدام به ایجاد صفحه خانه های اینترنتی برای معرفی خود می نمایند .
راهنمایان بصورت فردی ضمن ایجاد این صفحات مجموعه خدماتی را که قادر به عرضه آن هستند به مخاطبان احتمالی خود معرفی می کنند . این صفحه خانه ها نکاتی از قبیل موارد زیر را در بر می گیرد .
– تصویر راهنما و شرح حال مختصر وی
– زبان یا زبانهای خارجی که او برای راهنمایی تور بر آنها تسلط دارد .
– حوزه های گردشگری یا مناطق جغرافیای خاصی که او از تسلط کافی برای معرفی آنها نزد گردشگران برخوردار است .
– مقاطع زمانی که راهنما در آن به فعالیت مشغول است , اگر محدودیت های کاری دیگر مانع از آزاد بودن وقت او می گردد .

بدیهی است که این صفحه خانه های اینترنتی به زبانهای مورد تسلط راهنما مثلا برای راهنمای که به زبانهای انگلیسی و عربی کاملا سلیس و صحیح تهیه شده و نکته بسیار مهم آن است که بطور مرتب و دوره ای مورد باز بینی و اصلاح قرار گرفته و نوسازی شود .به عنوان مثال با گذشت زمان چهره راهنما دستخوش تغییر می گردد , حال فرض کنید راهنمای ما عکس خود در سن ۲۵ سالگی را روی صفحه گذارده و اینک ۴۰ ساله است !
عدم تطبیق تصویر و سیمای وی نوعی اطلاع رسانی غلط می باشد که ممکن است از سوی گردشگر به گونه ای به عنوان عدم صداقت راهنما تلقی شود .
سرعت فراگیری اینترنت در جهان بصورتی شتابان و تصاعدی بالا می رود و گردشگران نیز به کسب اطلاعات از این ابزار متمایل هستند بنابراین حضور در این رسانه بین المللی فرصت های کاری زیادی پیش روی راهنمایان قرار می دهد . طراحی مناسب صفحه خانه , به روز شدن آن , تنوع مطالب , ادبیات سلیس و املای بدون غلط واژگان مثلا اطلاع رسانی در خصوص مقصد , پرهیز از نمادهای که تعصبات خاصی را القا می کند همگی بر توفیق کسب و کار راهنما با کمک حضور در رسانه اینترنت می افزاید .

گاه راهنمایان در یک مقصد به عنوان مثال در قالب یک تشکل صنفی اقدام به راه اندازی صفحه خانه مشترکی می نماید و از این طریق قابلیت های خود را به گردشگران معرفی می کنند . همچنین مشاهده می شود که سازمانهای متولی امور توسعه گردشگری در مقاصد مختلف به منظور حمایت از راهنمایان تور در مقصد خود , چنین صفحه ای را در سایت رسمی خود مستقر ساخته اند . به این تربیب گردشگری که قصد سفر به آن مقصد را دارد در سایت رسمی سازمان گردشگری مربوطه ضمن کسب اطلاعات متنوع درباره آن مقصد و جاذبه هایش می تواند از طریق این سایت که به دلیل رسمی بودن اعتماد بیشتری در آن وجود دارد به اسامی و نحوه دسترسی به راهنمایان مجاز گردشگری در مقصد نیز دست یابد .

وجود چنین صفحه ای در سایت رسمی سازمان گردشگری یک مقصد هم برای آن سازمان و هم برای راهنمایان محلی منافعی دو جانبه در بر دارد . زیرا از یک طرف بر تنوع خدماتی که سازمان گردشگری مقصد عرضه داشته می افزاید و از طرف دیگر خدمات بازاریابی را در اختیار راهنمایان قرار می دهد .
به هر تقدیر به نظر می رسد که راهنمایان مستقل باید با جدیت بسیار به دنبال استفاده از امکاناتی باشند که رسانه اینترنت در اختیار ایشان قرار می دهد . اما صداقت و دقت در انتقال اطلاعا ت شرط مهم موفقیت بلند مدت است .

راهنما 3 سازمانهای متولی امورگردشگری در مقصد در جذب راهنمای تور

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد