رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درخت رحمت کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۴۰۰

درخت رحمت کرمانشاه با ارتفاع ۳۷/۷ متر و با قطر ۸/۴۶ متر در ورودی مجموعه تاریخی طاق بستان، خودنمایی می کند. این درخت علاوه بر ارزش ژنتیکی دارای ارزش فرهنگی و تاریخی نیز هست به طوری که در فرهنگ عامه به درخت رحمت شهرت دارد. درختان چنار در کشور ما از اهمیت و سابقه تاریخی بالایی برخوردارند. درخت کهنسال طاق بستان پس از چنار هزار ساله ابرقو دومین درخت کهنسال کشور است. در ادبیات عامه آن را به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می دهند. در ادبیات فولکلور در خصوص این درخت آمده است که، این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می کارد.

این درخت در طول تاریخ به نامهای مختلفی هم چون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال طاق بستان نامگذاری شده است. این درخت در گذشته آسیب هایی دیده بود اما با حفاظت هایی که در سالهای اخیر از آن به عمل آمد در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از آثار طبیعی استان به ثبت ملی رسید.

-رحمت-کرمانشاه-4 درخت رحمت کرمانشاه

طاق بستان

طاق بستان یا «طاق وستان» در شمال شرقی کرمانشاه، مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ساسانی است. که با فضای مرکبی از کوه،چشمه و آب به گردشگاهی مصفا و چشم اندازی دل انگیز بدل شده است . پس از ورود به مدخل طاق بستان، اوّلین سنگ نگاره به اردشیر دوّم مربوط است. اردشیر بین اهورامزدا ومیترا قرار گرفته، روی خود را به سوی اهورامزدا برگردانده و با دست چپ حلقه مودت را از وی دریافت میکند. زیر پای شاه و اهورامزدا دشمن یا «اهریمن» بر زمین افکنده شده است. بعد از این نقش، طاق کوچکی قرار داردکه پیکره شاپور دوم و پسرش شاپور سوم بر آن دیده میشود. بالای هر کدام از این سنگ نگاره ها در سطوری به خط پهلوی ساسانی صاحب نقش معرفی شده است.

-رحمت-کرمانشاه-1 درخت رحمت کرمانشاه

در سوّمین بخش از این مجموعه، مدخل طاق از بالا تاپایین سنگ نگاره زیبایی از نقش فرشتگان بالدار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز در بیشه زار و شکار مرغانو… به جامانده است که همراه با نوازندگان، یک مجلس شادمانی را حکایت می کند. در پایین این نقش، سواری براسب، زره پوش و مسلح است که برخی آن را «نقش پیروز ساسانی» و برخی دیگر نقش خسرو پرویز میدانند.

سنبل درخت چنار

در میان اهالی کرمانشاه درخت چنار سنبلی از قدمت، کهنسالی و عظمت است و همچنین جز یکی از نشانه های این شهر هم به حساب می آید.درخت حکمت بجز این نام، نام های دیگری ازجمله درخت رحمت، دار پهلوان و درخت سالخورده طاق بستان را هم دارد.

-رحمت-کرمانشاه-2 درخت رحمت کرمانشاه

نحوه دسترسی

آدرس: شهر کرمانشاه، در نزدیکی محوطه باستانی طاقبستان

-رحمت-کرمانشاه-3 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه-5 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه-6 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه-7 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه-8 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه-9 درخت رحمت کرمانشاه

-رحمت-کرمانشاه درخت رحمت کرمانشاه

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    بسيار درخت زيباييست . البته آنقدر وقتي از زيباييهاي طاق بستان ديدن مي كنيد محو تماشاي عظمت اين نگين كرمانشاهي مي شوي كه بايد حتما به خودتان ياد آوري كنيد كه از اين درخت هم بازديد كنم?
    نه من سال پيش كرمانشاه بودم و درخت زيباي رحمت همچنان پا برجا بود

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • Sam

    این درخت بی نظیر بود اگه به ثبت ملی رسیده چرا قطعش کردن؟

    ۳۱ تیر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *