رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ دی ۱۳۹۵

دو ماموریت معاون رئیس‌جمهوری برای مسوولان گردشگری خوزستان

لینک این مطلب کپی شد!

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سفری به استان خوزستان، از مسوولان گردشگری این استان خواست ظرف دوهفته آینده، برند خوزستان برای نوروز ۹۶ را مشخص کنند. زهرا احمدی‌پور همچنین در دیدار با این مسوولان تاکید کرد: «اگر خوزستان می‌خواهد قطب گردشگری دفاع مقدس باشد باید برای آن برنامه‌های مشخصی داشته باشد.» این دو موضوع، اصلی‌ترین ماموریت‌های احمدی‌پور برای توسعه گردشگری این استان بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون رئیس‌جمهوری با طرح این موضوع که استان خوزستان باید مشخص کند می‌خواهد در بخش گردشگری در چه رتبه‌ای قرار گیرد، به معرفی سال جدید میلادی به‌عنوان سال گردشگری پایدار اشاره و تاکید کرد: «آموزش و تغییر رویکرد‌ها لازمه تحقق گردشگری پایدار است. این تغییر رویکرد باید در همه نهادها و ادارات استان‌ها ایجاد شود.» احمدی‌پور درخصوص گردشگری دفاع‌مقدس در خوزستان نیز تصریح کرد: «بخش اعظمی از کشور، خوزستان را به‌عنوان استانی می‌شناسند که جنگ تحمیلی اثرات زیادی بر آن داشت. البته باید به ظرفیت‌های بیشماری که در شوش، شوشتر و سایر شهرستان‌های این استان وجود دارد نیز توجه کنیم. این ظرفیت‌ها کمک می‌کند که خوزستان در قامت مجموعه‌ای از توانمندی‌هایی که می‌تواند زیرساخت‌های میراثی را ایجاد کند، ظاهر شود.»

وی درباره پرونده‌های ثبت میراث‌جهانی هم گفت: «متاسفانه در استان‌ها وقتی ثبت جهانی انجام می‌شود، انگار کار به اتمام رسیده و برنامه مشخصی برای آثاری که ثبت جهانی شده‌اند وجود ندارد؛ در حالی که در همه‌جای دنیا برعکس این مساله اتفاق می‌افتد و بعد از ثبت، تازه برنامه‌ریزی برای استفاده از این ظرفیت جهانی شروع می‌شود.» به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این استان در حال‌حاضر ۳اثر جهانی ملموس را در خود جای داده و این درحالی است که برخی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان نسبت به آسیب به این آثار ابراز نگرانی می‌کنند. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با سمن‌های استان خوزستان نیز تاکید کرد که سمن‌ها با احصای تکالیف می‌توانند به دستگاه‌های دولتی کمک کنند.

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: «برای حل مشکلات در درجه اول باید تکالیف هر حوزه احصا شود؛ سمن‌ها باید بدانند چه بخشی از وظایف اجرایی دستگاه‌ها را می‌توانند برعهده بگیرند و اگر به‌صورت ساختارمند عمل کنند، می‌توانند بیش از پیش همیار دستگاه‌های دولتی باشند.» معاون رئیس‌جمهوری نقش سمن‌ها در توسعه صنایع‌دستی را نیز بااهمیت برشمرد و گفت: «نگاه حمایتی به صنایع‌دستی یکی از تکالیفی است که سازمان میراث‌فرهنگی بر عهده دارد. البته باید در حوزه‌های اجرایی نظیر فروش، صادرات و غیره، سمن‌ها به سازمان میراث‌فرهنگی کمک کنند و سازمان تنها نقش حاکمیتی داشته باشد.» احمدی‌پور در جمع خبرنگاران نیز یادآور شد: «صنعت گردشگری استان خوزستان آن‌قدر ظرفیت و توان دارد که می‌تواند همانند و همپای صنعت نفت، تولید ثروت کند و به همین دلیل باید با برنامه‌ریزی مناسب، از این ظرفیت خوب استان نهایت استفاده را برد.»

مهمانسراهای دولتی تعطیل شوند!

در این دیدار برخی اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز به ارائه پیشنهادها و مطالب خود پرداختند. اصرار مدیران شهری بر توسعه و تخریب فضاهای تاریخی شوش، تلقی اشتباهی که میراث فرهنگی را سد راه توسعه می‌داند، درخواست تشکیل کارگروه ثبت جهانی ایذه و طرح پرونده ثبت جهانی آن، لزوم تهیه و تدوین سند چشم‌انداز گردشگری این استان با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، لزوم توسعه فضای موزه‌ای در خوزستان، درخواست ثبت جهانی رودخانه کارون، برون‌سپاری امور به سازمان‌های مردم نهاد و تشکیل کمیته‌های نجات بخشی میراث فرهنگی و… بخشی از مسائل مطرح‌شده در این نشست بود. در کنار این مسائل همچنین عضو هیات‌مدیره اتحادیه هتلداران خوزستان نیز در ادامه این جلسه، خواستار تعطیل شدن مهمانسراهای دولتی در استان شد. عبدالحمید حرمتی با بیان اینکه در دنیا چیزی به نام مهمانسرای دولتی وجود ندارد، افزود: «این مهمانسراها با هتل‌ها رقابت می‌کنند و باعث ورشکستگی آنها شده‌اند. در همین حال، با وجود قطع بودجه دولتی مهمانسراها، این مراکز به مامورسرا تغییر نام داده و همچنان از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند.»

636198145974727341 دو ماموریت معاون رئیس‌جمهوری برای مسوولان گردشگری خوزستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *