رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۲

امامزاده سیدمحمد و سیدابراهیم زیارتگاه

لینک این مطلب کپی شد!

در ۱۰ کیلو متری جنوب شرقی شهرستان شهرضا قریه ای وجود دارد که زیارتگاه نامیده می شود .در این قریه دو امامزاده به نامهای سیدمحمد و سیدابراهیم از فرندان امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان به خاک سپرده شده اند .

از این نظر این قریه به زیارتگاه معروف شده است. سر این دو امامزاده در شیرازدر حرم سید محمد در صحن شاهچراغ و در حد شرقی است . این امامزاگان به دستور حاکم اموی شیرازو اعزام مامورین قتله در شهرضا و در محل زیارتگاه انجام شد و سرهای آنان طبق رسوم آن دوره جهت اطمینان حاکم اموی از قتل آنان به شیراز برده شد ه و در این محل یعنی سید محمد به خاک سپرده شده است .

بر روی قبور فوق گنبدی قرار دارد ،سبک معماری بنا متعلق به عهد سلجوقی است . ساختمان گنبداین امامزداه بطرز بسیار جالبی بنا شده است . گنبد از سه قسمت تشکیل شده است . پایه که به شکل دایره است .بر روی دایره یک ۱۲ ضلعی قرار دارد و بعد از آن هرم دوازده پایه ای ساخته شده است .در روی هر ضلع این گنبد نام ائمه اطهار (ع) با کاشی و به خط کوفی نوشته شده است این گنبد بر روی حرم بنا شده است .

داخل حرم به شکل منشور و سقف آن که داخل گنبد است به شکل مخروط می باشد ارتفاع سقف تا کف ۱۸ متر در وسط بوده و ضریح روی قبر قرار دارد که از چوب جنگل بوده و تزییناتی ندارد .

در داخل حرم و در سمت جنوب یک محراب ساخته شده و اطراف آن بر یک زمینه گچ بری سوره توحید نوشته شده است و روی گچ بریها را نقاشی قهوه ای تیره پوشانده و دراطراف آن آیه الکرسی منقوش شده است .

در بالای در ورودی صلوات بر محمد و آل محمد منقوش است .

در گوشه جنوب شرقی داخل حرم یک آجر به شکل مربع مستطیل در یک زمینه فیروزه ای قرار دارد .روی آجر فوق شکل کشکول برجسته ای قرار دارد به طول و عرض ۳۰ ×۴۰ سانتیمتر و کلماتی از قرآن را در بر دارد .

این آجر قبلا در ایوان جنوبی بوده که هم اکنون به حرم منتقل شده است .

در دو طرف حرم دو ایوان وجود دارد که یکی در سمت مغرب و دیگری در سمت جنوب واقع شده است .در ایوان جنوبی نقاشی های بسیار زیبا و ارزنده دیده می شود که با گذشت زمان آثار ارزنده آن حفظ شده است .در قسمت جنوبی ایوان به خط ثلث نوشته شده ( عمل از سیف ا… ) و در بالای این در یک قاب آینه کاری شده وجود دارد که آینه کاری آن از بین رفته وفقط قسمت جنوبی آن باقی است .

در جلو ایوان یک صحن بسیار وسیع ساخته شده که ساختمان این بنا از این صحن آغاز می گردد .

-محمد-2 امامزاده سیدمحمد و سیدابراهیم زیارتگاه

-محمد امامزاده سیدمحمد و سیدابراهیم زیارتگاه

-1 امامزاده سیدمحمد و سیدابراهیم زیارتگاه

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    ر دامنه کوه سید محمد قرار دارد و فضای خاص و وسیعی دارد. دعای ندبه در صبح جمعه بسیار معنوی است.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *