رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۳۹۵

هزینه حمل و نقل، گردشگران قشم را از دیدن جاذبه ها منصرف می‌کند

اشتراک گذاری

هزینه حمل و نقل در قشم زیاد است به همین دلیل گردشگران از دیدن جاذبه ها منصرف می شوند درحالی که تورهای جزیره وجود دارد ولی چون برای آنها تبلیغی نمی‌شود، مسافران از تورها استفاده نمی کنند.

مسئولان گردشگری در منطقه آزاد قشم هر از گاهی در صحبت‌ها و سخنرانی‌های خود اعلام می‌کنند که گردشگران جزیره قشم بیشتر با هدف خرید به این جزیره می‌آیند و باید کاری کرد که آنها بیشتر بتوانند از جاذبه‌های گردشگری جزیره نیز دیدن کنند. اما آنها در این راستا برنامه ویژه‌ای ندارند. جز چند تبلیغ در حوزه گردشگری در ژئوپارک که برای همه مردم نیز ملموس نیست.

ضرورت وجود تورهای گردشگری نیم روزه و یک روزه در جزیره قشم برای مسافران آن یک امر مهم است که البته با وجود اینکه چنین تورهایی به صورت محدود برگزار می شود اما تبلیغات آن زیاد نیست. به گونه ای که اگر اکنون مسافران به فرودگاه قشم بروند، کیوسکی را نمی‌بینند که بتوانند از آنجا اطلاعات مربوط به گردش در قشم را دریافت کنند جز غرفه مربوط به هتل در فرودگاه که نقشه گردشگری قشم را هم توزیع می کنند!

راه آهن بندرعباس نیز از وجود کیوسک‌های اطلاع رسانی برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری به مسافرانی که قصد ورود به جزیره قشم را دارند؛ تهی از تبلیغ تورهای گردشگری این جزیره است. به نحوی که مسافران کلا از وجود چنین تورهایی ناامید می شوند و یا اینکه خود را به دست راننده‌های تاکسی می‌سپارند که جلوتر از فعالان گردشگری قشم عمل کرده و به جذب مسافر می پردازند.

یک تور نیم روزه با تاکسی دربست ۱۰۰ هزار تومان!

معمولا راننده های تاکسی در جزیره قشم به مسافران اعلام می کنند که می توانند آنها را با قیمت ارزان به مناطق گردشگری جزیره هدایت کنند. ساعتی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان هزینه تاکسی دربست در جزیره قشم است.

رانندگان تاکسی معمولا اطلاعات کاملی از جاذبه های گردشگری ندارند به همین دلیل مسافران خود را تا نزدیکی مناطق برده و آنها را رها می کنند تا دوباره که مسافرانشان را سوار کرده و به نقطه دیگری ببرند درحقیقت مسافران هزینه جابه جایی در این جزیره را می پردازند نه هزینه تور گردشگری را.

این درحالی است که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قشم و دفاتر خدمات مسافرتی تورهای گردشگری یک روزه و نیم روزه ای را تعریف کرده اند که مسافران می توانند با مراجعه به آنها هزینه ای به مراتب معقول تری را برای دیدن جاذبه های مشهور قشم بپردازند.

محمدرضا زرشکی، مدیرعامل انجمن راهنمایان گردشگری جزیره قشم در این باره گفت: یکی دو سال گذشته طرحی را به مدیران در منطقه آزاد قشم دادم مبنی بر اینکه دوستان فعال در حوزه گردشگری قشم به سمت برگزاری تورهای ماجراجویانه و اکوکمپ ها بروند تا وقتی مسافران به جزیره می آیند تنها وقتشان را صرف خرید نکنند.

تنگه چاهکوه هزینه تورها را افزایش می دهد

وی ادامه داد: مسافران به جزیره هنگام می روند اما بسیاری از اوقات کسی که وسیله نقلیه را در اختیار مسافر قرار می دهد اعلام می کند که تا تنگه چاهکوه نمی رود چون باید به دلیل طولانی بودن راه، هزینه تورش را بالا ببرد و یا اینکه تا مزرعه کروکودیل ها می رود اما توقف در آنجا بسیار کوتاه است به همین دلیل متاسفانه در بسیاری از مواقع بازدید از تنگه چاهکوه از تورها حذف می شود. در برخی دیگر از تورهای گردشگری، قلعه پرتغالی ها در شهر قشم به دلیل کمبود زمان حذف شده است.

زرشکی بیان کرد: تورهای روتین گردشگری که در جزیره برگزار می شود معمولا از ۸ صبح آغاز خواهد شد مسافران در مسیر نخست به جزیره هنگام می روند و بعد به جنگل حرا، غار خوربس، جزایر ناز، تنگه چاهکوه، قلعه پرتغالی ها رفته و تا ساعت ۷ بعد از ظهر جزیره را می بینند. اما این تورها معمولا توسط دفاتر خدمات مسافرتی برگزار می شود نه راننده ها. در این تورهای گردشگری، به همراه مسافران یک راهنمای تور نیز حضور دارد و درباره تمام جاذبه های گردشگری قشم توضیحات لازم را می دهد. اما در تورهایی که رانندگان تاکسی برگزار می کنند، چنین راهنمایی هایی به مسافر داده نمی شود.

تبلیغ برای تورهای گردشگری جزیره که به صورت استاندارد توسط فعالان گردشگری انجام می شود، یا محدود است و یا اگر هم باشد دیده نمی شود. شاید مسافران به هتلی بروند و پکیچ تورهای نیم روزه و یک روزه را از هتلدار بگیرند و یا اینکه به صورت اتفاقی بروشور این تورها به دست شان برسد یک راه دیگر این است که از دفاتر خدمات مسافرتی واقع در جزیره سراغی از این تورها را بگیرند.

در این باره هم زرشکی گفت: عمدتا بخشی از مسافرانی که وارد جزیره می شوند، مسافران دفاتر مسافرتی هستند که از همان ابتدای ورود برنامه بازدید از جاذبه ها را می دانند. اما برخی از آنها تا زمانی که از جاذبه ها دیدن نکنند، متوجه نمی شوند که قرار است به کدام مقاصد بروند و این یک کم کاری از سوی دوستان ما در جزیره است.

تورهای به صرفه استاندارد از دید گردشگران پنهان است

وی افزود: ما صحبت های زیادی با جامعه هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی کردیم که پکیج های تبلیغاتی تورهای گردشگری را به ما بسپارند تا ما آنها را بین مسافران توزیع کنیم اما این کار هم نشد. با این وجود از آنها خواستیم تا اگر توری هم برگزار می کنند از راهنمای کارت دار بهره ببرند این کار موجب می شود که راهنمای گردشگری متخصص گردشگران را راهنمایی کند و هم اینکه اگر اتفاقی برای آنها افتاد، انجمن راهنمایان پاسخگو باشد. اما متاسفانه دوستان ما در قشم برای اینکه هزینه ها را کم کنند، از راهنما استفاده نمی کنند.

اکنون نرخ تورهای گردشگری نیم روزه و یک روزه در قشم بر خلاف تورهایی که رانندگان تاکسی ها در قشم به مسافران اعلام می کنند، بسیار به صرفه است. چرا که راننده های تاکسی نرخ ساعتی ۲۰ تا ۲۵ تومان را برای دیدن جاذبه های گردشگری به مسافران اعلام می کنند که در نهایت برای نصفه روز، گردشگر باید مبلغی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان را بپردازد. این درحالی است که استفاده از تورهای گردشگری نیم روزه استاندارد برای مسافران هزینه ای در حدود ۳۵ هزار تومان و برای تورهای یک روزه داخل جزیره نرخی حدود ۷۰ هزار تومان را دارد. به این ترتیب گردشگران می توانند در تورهای نیم روزه ۳۵ هزار تومانی از جزیره هنگام دیدن کنند و در تورهای گردشگری ۷۰ هزار تومانی نیز به دیدن غار خوربس، جنگل حرا، جزیره هنگام، دره ستاره ها و غار خوربس بروند.

در این باره هم زرشکی گفت: برخی از دفاتر خدمات مسافرتی هزینه ورودیه ها را با مسافر حساب می کنند و در برخی از مواقع خیر. ما به آنها اعلام کردیم که بهتر است هزینه ورودی با تور محاسبه شود. برخی از آنها از هزینه های دیگر مانند پذیرایی و … نیز می زنند تا قیمت تورهای گردشگری را پایین بیاورند. همچنین از آنجا که کار آنها فصلی است. هزینه تورهای گردشگری معمولا هر سال بسیار کم افزایش می یابد.

با وجود اینکه تورهای گردشگری نیم روزه و یک روزه در جزیره قشم برپا می شود که می تواند برای مسافرت جزیره بسیار به صرفه باشد اما گردشگران این جزیره از وجود چنین تورهایی بی اطلاع هستند و به همین دلیل هزینه های اضافه ای می پردازند که آنها را از دیدن جاذبه های گردشگری قشم منصرف می کند.
قشم-_-اسکله-باسعیدو-468x275 هزینه حمل و نقل، گردشگران قشم را از دیدن جاذبه ها منصرف می‌کند

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    پر خرج ترين بخش سفر به قشم همين هزينه رفت و آمد بين جاهاي مختلف است براي مثال فاصله بين دشت ستارگان و جنگل حرا حدود يك ساعت است و در هر كدام از اين مكانها تاكسي يا حتي سرويس گردشگري خاصي ندارد
    ما يك ماشين كرايه كرديم صبح و تا عصر همه جاهاي ديدني قشم را ديديم و در آخر به اندازه هزينه بليط هواپيما كرايه اين ماشين رو داديم?

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *