جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه امیر خسرو افشار تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه امیر خسرو افشار یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در محدوده مرکزی شهر واقع شده و مربوط به دوره پهلوی اول است؛ این بنا هم اکنون از سوی شهرداری تهران مورد بازسازی قرار گرفته و به عنوان ساختمان ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد مورد استفاده قرار می گیرد.و در تهران، شرق خیابان خاقانی، مقابل دانشگاه تربیت معلم واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساختمان اصلی این بنا در اوایل دوره پهلوی (اوایل دهه ۲۰ شمسی) در خارج از حصار ناصری ساخته شد و بانی آن فردی به نام «سیف افشار» بود که پس از وی پسرش «امیر خسرو افشار» وزیر امور خارجه دولت وقت، در این خانه سکونت داشته است. وسعت کل بنا در حدود یک هزار و ۶۵۰ متر مربع بوده و این خانه در گوشه شمال غربی آن واقع شده است.

معماری تاریخی خانه «امیر خسرو افشار» تلفیق برخی عناصر سنتی خانه سازی با الگوهای اروپایی است که این بنا را از سایر بناهای این دوره متمایز می کند.با توجه به کاربری اداری این بنا از سوی ستاد ساماندهی سمن های شورای اسلامی شهر تهران، امکان بازدید عمومی از آن در ساعت کاری وجود دارد.

هم اکنون در گوشه ای از این فضا یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر به منظور برگزاری همایش ها، گردهمایی ها و … احداث شده است. خانه تاریخی «امیر خسرو افشار» پس از فرار وی به خارج از کشور، در جریان انقلاب مصادره شده و تا سال ۱۳۷۳ در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت و در این سال با توافق شهرداری منطقه هفت به این دستگاه واگذار شد. این خانه پس از باسازی از سوی شهرداری منطقه هفت، هم اکنون به عنوان ساختمان ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد شورای اسلامی شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد.
مسیر اتوبوس اتوبوس های میدان انقلاب – میدان خراسان و همچنین اتوبوس های میدان هفت تیر – پایانه شهید محلاتی در ایستگاه شهید مفتح توقف دارند که در نزدیکی این عمارت قرار دارد. همچنین می توانید از اتوبوس های میدان امام خمینی به پایانه بهشتی و میدان امام خمینی به سید خندان استفاده کرده و در ایستگاه شهید مفتح پیاده شوید. علاوه بر این خط یک سامانه اتوبوس های تندرو BRT در محدوده دروازه دولت تهران ایستگاه دارد.
مسیر مترو نزدیک ترین ایستگاه مترو به این ساختمان ایستگاه مترو دروازه دولت واقع در تقاطع خط یک و چهار مترو تهران است. با کمتر از ۵ دقیقه پیاده روی از این ایستگاه می توانید به این ساختمان تاریخی برسید.

آدرس : خیابان سمیه، خیابان خاقانی، مقابل دانشگاه تربیت معلم

 

خانه امیر خسرو افشار 1 خانه امیر خسرو افشار تهران
خانه امیر خسرو افشار 2 خانه امیر خسرو افشار تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *