جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

یخچال نه پله ارومیه

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آبان ۱۴۰۰

یخچال نه پله ارومیه  یا دوققوز پله بوزخاناسی که در گذشته محل تهیه و انبار یخ بوده است. در محله‌ قدیمی عسگرخان و در کنار نهر کوچکی به نام دره چای در شهر ارومیه قرار دارد. این یخچال از سنگ و آجر ساخته شده و با توجه به شکل ساختمان آن، به نظر می‌رسد که به دوره قاجار تعلق دارد. عملیات ساختمانی بنا و مصالح بکار رفته در این یخچال با دقت انتخاب شده و از نظر قدرت و استحکام در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. به طوری که پس از گذشت سالیان دراز، همچنان سالم باقی مانده و آسیبی به آن وارد نشده است. با توجه به عملکرد خاص بنا، فاقد تزئینات خاص معماری است. تزئینات آن محدود به دقتی است که در چیدن سنگ‌ها و آجرها بکار رفته است.

یخچال نه پله ارومیه 2 یخچال نه پله ارومیه

پیش از گسترش شهر ارومیه اهالی این شهر. برای برپایی مراسماتی همچون چهارشنبه سوری در کنار این رودخانه و در محلی شبیه به حوضچه که آب نهر در آن می ریخت. را در این مکان انجام می دادند این نهر چها متر با یخچال نه پله فاصله دارد.

معماری بنا

یخچال نه پله ارومیه دارای قسمت های مختلفی است که شامل، یک سالن انبار یخ و همچنین فضای داخلی بنا که شامل سالن اصلی می باشد. به دلیل معماری با شکوه و منحصر به فرد این بنا قسمت های مختلف آن مثل سقف آن دارای شکوه و گیرایی خاصی است. بنای یخچالی دوقوز پله از آجر و سنگ ساخته شده که بیشتر قسمت های آن آجر کاری شده است. در قسمت طاقها و سقف بنا شکاف هایی وجود دارد. که گفته شده این شکاف ها به دلیل نصب تیره های چوبی بوده که از آن به عنوان داربست استفاده کرده اند. یخچال نه پله ارومیه از نظر استحکام و قدرت در وضعیت مناسب و مطلوبی است و تمامی مصالحی که در آن بکار رفته با دقت خاصی انتخاب شده است.

یخچال نه پله ارومیه یکی از جاذبه های تاریخی ارومیه است که در ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ و با شماره ثبت ۴۷۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال نه پله ارومیه 3 یخچال نه پله ارومیه

نحوه دسترسی

آدرس :ارومیه، خیابان عسگرخان، محله قدیمی نه پله

یخچال نه پله ارومیه 1 800x533 یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله ارومیه 4 یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله ارومیه 5 یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله ارومیه 800x533 یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله2 یخچال نه پله ارومیه

یخچال نه پله3 یخچال نه پله ارومیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    در واقع نه پله اشتباهي در تلفظ آذري اين بناست و همين اشتباه به فارسي برگردانده شده،این بنا چون در زمان قاجار بنا به دستور حکومت وقت بنا شده بود تا نیاز آبی مردم محلی آنجا را مرتفع سازد، لذا مردم این بنارا به عنوان پیشکش یا هدیه یاد می‌کردند و به این جهت آن را دوقوز یا دوغوز (بدون تشدید در حرف ق) که ریشهٔ آن از زبان آشوری به معنای هدیه یا پیشکش گرفته شده ، می‌نامیدند. اما به جهت قرابت تلفظ آن با کلمه دوقّوز (با تشدید روی حرف ق ) در زبان آذری که به معنای عدد نه -۹- در زبان فارسیست ، بعدها به اشتباه به آن دوققوز و بعدها به مرور زمان به آن دوققوز پله گفتند که اگر بخواهیم نام آن را درست تلفظ کنیم دوقوز یا دوغوز بهتر و صحیح است.با اینکه این بنا تعداد زیادی پله داشته و نام دوققوز پله هیچ تناسبی با ترکیب بنا نداشته اما همچنان به جهت سهولت نام محلی آن را اشتباها با زبان آذری به اسم دوققوز پیلّه یا نه پله در زبان فارسی یاد می‌کنند.

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *