جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنجی مغفول در یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ تیر ۱۳۹۷

یزد – ایرنا – استان یزد با داشتن پزشکان مجرب و امکانات درمانی مناسب و همچنین میراث فرهنگی و صنایع دستی غنی، ظرفیت مطلوبی در بخش صنعت گردشگری سلامت دارد، اما این مهم تاکنون مغفول مانده است.
واقع شدن یزد در مسیر جاده تاریخی ابریشم، قرار داشتن در مسیر حمل و نقل شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، ثبت پنج بنای تاریخی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان میراث جهانی، همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان، زرتشتیان و کلیمیان، میهمان نوازی، وجود آرامش و امنیت و بیشترین ورودی به دانشگاه ها از ویژگی های یزد است.
بر اساس پژوهش ها، صنعت گردشگری، پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان است و با ورود هر ۲۰ گردشگر به کشور یک شغل مستقیم و با ورود هر ۶ گردشگر یک شغل مستقیم و غیر مستقیم در حوزه گردشگری ایجاد می شود.
گردشگری سلامت (health tourism) به عنوان یکی از بخش های مهم در حوزه گردشگری، استفاده از خدماتی محسوب می شود که در مکانی خارج از سکونت فرد، به بهبود یا افزایش سلامتی و روحیه او کمک کند.
گردشگر سلامت در سفری که از ۲۴ ساعت تا کمتر از یکسال زمان می برد، علاوه بر استفاده از خدمات درمانی و سلامت، از خدمات پذیرایی در هتل ها استفاده و از اماکن تاریخی نیز بازدید می کند.
اما واقعیت این است که گردشگری سلامت به این مفهوم در یزد وجود ندارد؛ موضوعی که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آن را تایید می کند.

yazd گنجی مغفول در یزد
سیدمصطفی فاطمی در گفت و گو با ایرنا می گوید: بیشتر افرادی که برای درمان به یزد سفر می کنند، صرفا از خدمات درمانی و بیمه ای بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: اما در بخش گردشگری اتفاق خاصی رخ نمی دهد؛ حتی اغلب افرادی که به یزد سفر می کنند متاسفانه به دلیل مسایل مالی ، فرهنگی یا اجتماعی در خانه های مسافر غیرمجاز یا چادرهای مسافرتی ساکن می شوند.
وی می افزاید: بر اساس تحقیقات سال ۱۳۹۶، روزانه یکهزار و ۲۰۰ نفر به یکی از مراکز درمانی یزد مراجعه کردند که ۷۵۰ نفر آنان غیر یزدی بودند و شمار بسیار کمی از این تعداد از هتل ها و مراکز اقامتی مجاز برای اقامت استفاده کردند.
در سال ۱۳۹۶، ۱۲۶ هزار و ۳۶۶ گردشگر خارجی به یزد سفر کردند، هر چند این تعداد در مقایسه با سال ۱۳۹۵، حدود ۱۱ درصد افزایش دارد اما همچنان در مقایسه با اصفهان و فارس که مثلث طلایی گردشگری ایران را تشکیل می دهند، یزد از نظر جذب گردشگر خارجی در قاعده کوچکتر این مثلث قرار دارد.
در استان یزد با سه هزار و ۳۲۹ تخت ثابت بیمارستانی و ۲ هزار و ۶۶۴ تخت فعال با ۲۰ بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی، ۲ هزار و ۹۵۲ پزشک شامل ۲۹۹ پزشک عمومی، ۸۴۳ پزشک متخصص ، یکهزار و ۱۳۰ دندانپزشک و ۶۸۰ نفر داروساز فعالیت دارند.
گردشگری سلامت زیرمجموعه هایی از جمله گردشگری پزشکی ، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی نیز دارد که تاکنون به این موارد نیز در یزد توجهی نشده است.
به گفته علی دهقان معاون اسبق درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، روزانه پنج هزار بیمار خارج از استان برای درمان، وارد یزد می شوند و یکسال گذشته ۱.۵ میلیون نفر برای بهره مندی از خدمات درمانی و بهداشتی به استان سفر کردند.
به گفته وی مراکز درمانی یزد، ظرفیت پذیرش سالانه سه میلیون بیمار خارج از استان دارد و حدود ۳.۵ میلیون یزدی هم در ۱۲ماه به بیمارستان ها، مراکز درمانی و مطب ها مراجعه می کنند.
استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد.
بر این اساس در مجموع پنج میلیون بیمار به مراکز درمانی یزد مراجعه می کنند.
توجه به صنعت گردشگری سلامت، علاوه بر اثبات جایگاه رفیع اجتماعی و فرهنگی یزد ، رونق اقتصادی و کسب و کار در بخش های مختلف از جمله خدمات حمل و نقل، هتل ها و مهمانسراها را به دنبال دارد.
هر چند تدوین برنامه راهبردی عملیاتی گردشگری سلامت استان یزد (Operational Strategic Planning for Yazd health tourism) از فروردین ۱۳۹۵ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آغاز شده است اما این موضوع تاکنون بازخورد بیرونی و نتیجه عملی برای یزد نداشت.
از مسئولان استان انتظار می رود با در نظر گرفتن ظرفیت های ویژه صنعت گردشگری سلامت ، سیاست گذاری و جذب گردشگر در این بخش را که می توان از آن به عنوان گنجی مغفول مانده در یزد یاد کرد، جزو اولویت های اصلی و کلان استان قرار دهند.

منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *