جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنبد نمکی میرخوند

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ شهریور ۱۴۰۱

گنبد نمکی میرخوند یا کوه نمکی بنو در جنوب غرب استان فارس واقع شده است. این گنبد نمکی در فاصله ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای هرمود عباسی در منطقه حفاظت شده هرمود واقع است. گنبد در یک محیط دایره ای شکل به قطر ۹ کیلومتر گسترده شده است. نمک در این گنبد مانند دیگر گنبدهای نمکی است و واجد میان لایه هایی از اکسید آهن و دیگر ناخالصی ها می باشد . در برخی قسمت ها نمک تبلور مجدد یافته و کاملا شفاف و خالص و گاه شکل سیستم تبلوری مکعبی را کاملا نشان می دهد . تبلور نمک حاصل دگرگونی نمک است که در گنبدهای دیگر هم به طور مشخص قابل مشاهده است. با توجه به ضخامت لایه های نمک در این گنبد استخراج نمک از آن قابل بررسی است. ارتفاع بلندترین قسمت گنبد ۸۴۲ متر است که با توجه به ارتفاع ۵۶۰ متری دشت جنوبی در حدود ۳۰۰ متر از تراز دشت بالاتر است.

گنبد نمکی ميرخوند گنبد نمکی میرخوند

بر اساس بررسی های انجام شده، گنبد میرخوند در واقع مخروبه ای برجای مانده از یک گنبد نمکی فرسوده است. نمک کمترین رخنمون را دارد و باقیمانده های نامحلول سازند هرمز شامل انواع سنگ های ولکانیکی و رسوبات مارنی و ماسه سنگی نمای عمومی را تشکیل می دهد. پوشش خاک سطحی نیز وسیع است و فرسایش ارتفاع گنبد را تا سطح آبرفت های اطراف پایین آورده و بر اساس نقشه های توپوگرافی نیمرخ گنبد کاملا مضرس است. در چنین گنبدهای فرسوده ای که نه تنها خروج نمک به اتمام رسیده بلکه بخش عمده ای از آن نیز حل شده است نمیتوان انتظار داشت آثاری از پتاس برجای مانده باشد اما گسترش بسیار زیاد سنگ های ولکانیکی برجای مانده از انحلال نمک، پتانسیل مناسبی را برای مطالعه و پی جویی عناصر رادیواکتیو فراهم کرده است. این گروه از گنبدهای نمکی در استان هرمزگان مورد توجه قرار گرفته به طوری که در گنبد گچین، منجر به شناسایی ذخایری نیز شده است.

گنبد نمکی ميرخوند1 گنبد نمکی میرخوند

چشمه بنو در این محدوده گنبد نمکی دارای طبیعت خاصی است. چشمه ی آب گرم بنو در هفت کیلومتری شمال غرب ارد واقع شده است. سرچشمه ی آن دارای دو چشمه ی آب گرم و سرد میباشد که از اعماق زمین خارج شده و در طول سال مدام در جریان است .آب بنو قابلیت زندگی برای ماهی های کوچک را فراهم نموده و مردم ارد و روستا های همجوار جهت آبتنی و بعضا جهت مداوای دردهای مفصلی هر از چندی به بنو رفت و آمد مینمایند. در طول مسیر سیلان آب ، نخلهای فراوان کاشته شده و زمینهای کشاورزی نیز از آب آن بهره میبرند . دسترسی به این گنبد نمکی از طریق جاده ارتباطی بندرعباس به سیرجان میسر است. این گنبد در شرق جاده و بعد از روستای هرمود واقع است.

گنبد نمکی ميرخوند2 گنبد نمکی میرخوند

گنبد نمکی ميرخوند3 گنبد نمکی میرخوند

گنبد نمکی ميرخوند4 گنبد نمکی میرخوند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد