رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۳۹۷

گنبد نمکی جعفریه

لینک این مطلب کپی شد!

گنبد نمک جعفریه قم در موقعیت جغرافیایی N34 45 E50 42 در در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم قرار دارد. از جاذبه های ژئوتوریسمی در ایران گنبدهای نمکی است که حاصل چین خوردگی های زمین شناختی و از فشار دایمی به لایه های نمک تشکیل شده اند. گنبد نمکی متقارن جعفریه که با دارا بودن دریاچه نمک کوچک در دل خود به عنوان پدیده ی طبیعی و منحصر به فرد یکی از جاذبه های طبیعی استان قم تبدیل شده است.

در این گنبد نمکی بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره مانند برونزد دارند و مناظر زیبایی را پدید آورده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد.روی نمک لایه هایی از مارن قرمز، ژیپس و رس قرمز قرار گرفته است. این گنبد حالت تقریبا مدوری داشته و بر روی نهشته های به سن گنبد الیگومیوسن قرار گرفته است. در این گنبد قطعات بزرگ سنگ های آندزیتی و بقایای از گچی هم دیده می شود. لایه نمک در معدن قم یکپارچه بوده و ضخامت آنها به ۵ تا ۱۸ متر می رسد و لایه های مارن و گچ در داخل آن دیده نمی شود و در گنبد نمکی قم به نظر می رسد، فقط یک لایه نمک در داخل خودچین خورده و ضخامت زیادی پیدا کرده است. کاربرد نمک این گنبد به جهت آنالیز و غلظت ضعیف، صنعتی و غیرخوراکی است.

درست سر پیچ اول در سمت چپ جاده اگر از لبه جاده بالا رویم به محل حفاری شده بزرگ وقدیمی بر میخوریم که امروزه بصورت تالابی زیباوپر آب در آمده است وداخل آن مناظرزیبایی برای عکاسی دارد. وجود تالاب نمکی در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است. بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا را شکل می دهند. در ادامه راه به تپه بزرگ سبز رنگی از جنس مارن بر میخوریم که جاده آنرا دور زده وبالا میرود درست درپیچ آخردرسمت راست جاده دور تر از لبه جاده به گودال بزرگی بر میخوریم که خشک است . در سر قله ایستگاه مخابرات وسکوی بزرگ سیمانی برای نشستن وجود دارد برای دستشویی هم با اجازه گرفتن ازنگهبان مخابرات در داخل ایستگاه میشود استفاده کرد.

اگر آمادگی بدنی کافی دارید برای بازگشت جاده را ترک کنید واز ضلع شرقی کوه بسمت ماشین ها بر گردید. این مسیر با افت وخیز های بسیار وگاهی در گیری با لایه های نمک همراه است در طول باز گشت مواظب چاله های ایجاد شده در کف گودی ها باشید که گاه ممکن است عمیق باشند وخطر سقوط درون آنها وجود دارد این چاه ها در گنبد های نمک بزرگ عمیق وخطر ناک هستند وروی آنها توسط لایه نازکی از خاک یا نمک پوشیده شده ودرست مانند شکاف های یخ می مانند در بیشتر گنبد های نمکی غار های بسیار زیبایی دیده میشود که توسط آّب باران بوجود میایند کو در اینجا فعلا کشف نشده است. توجه داشته باشید نکته : در روز های گرم وبدون باد بعلت نزدیکی کوه به دامشهر وجود مگس های فراوان آزار دهنده است.

دسترسی

گنبد نمکی قم به سمت شهر جعفریه و راه دسترسی به آن ۲کیلومتر قبل از مجتمع دامشهر است.

-نمکی-جعفریه گنبد نمکی جعفریه

-نمکی-جعفریه1 گنبد نمکی جعفریه

-نمکی-جعفریه2 گنبد نمکی جعفریه

-نمکی-جعفریه3 گنبد نمکی جعفریه

 

-نمکی-جعفریه5 گنبد نمکی جعفریه

-نمکی-جعفریه6 گنبد نمکی جعفریه

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    طبيعت زيبا و چشم نوازي دارد كه نمك ها شبيه برف هستند كه باعث جذب گردشگر ها ميشود

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *