جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنبد سرخ بندرعباس

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مهر ۱۳۹۷

گنبد سرخ بندرعباس واقع در روستای گنبد سرخ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر عباس ویکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. گنبد سرخ بندرعباس در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندرعباس قرار دارد. این بنا مربوط به سده میانی دوره اسلامی است که در میان قبرستان قدیمی واقع می‌باشد .
یکی از دیدنی‌های این منطقه، گنبد سرخ است. بنای گنبد سرخ در جاده بندرعباس ـ میناب، در ۶۰ کیلومتری شمال غرب بندر‌عباس، دهستان شمیل و روستای گنبد سرخ واقع شده است. این بنا در جنوب روستای گنبد سرخ و در میان قبرستانی قدیمی و در مجاورت یک نخلستان قرار گرفته است.نمای گنبد سرخ صد درصد آجری است. نقشه این بنا از داخل چلیپایی و از خارج مربع شکل است که این نوع معماری تداعی‌کننده چهار طاقی و معماری سبک پیش از اسلام است. متاسفانه در طول تاریخ گنبد بنا فرو ریخته و امروزه بنا فاقد پوشش سقف است.
براساس اطلاعات تاریخی تابلوی معرفی بنا، گنبد سرخ مربوط به سده‌های میانی اسلام و دارای کاربری نامشخص است، اما احتمال داده می‌شود با توجه به احاطه شدن گنبد توسط قبرستان، این محل غسالخانه باشد.موضوع غسالخانه بودن گنبد سرخ را نمی‌توان براحتی پذیرفت زیرا براساس شواهد موجود می‌توان اظهار داشت بنا به هیچ عنوان کاربری غسالخانه را نداشته و احتمالا بقعه و آرامگاه یا بنای یادبود باشد زیرا اولین لازمه غسالخانه وجود منبع آب در مجاورت بناست. از آن گذشته در داخل بنا هیچ گونه نشانی از مجاری خروج و دفع آب دیده نمی‌شود. ویژگی عجیب این قبرستان، نبودن سنگ قبر روی مقابر آن است و در واقع در این قبرستان هیچ سنگ قبری دیده نمی‌شود و قبرها توسط توده‌های قلوه سنگ مشخص شده‌اند.

گنبد سرخ بندرعباس گنبد سرخ بندرعباس

گنبد سرخ بندرعباس1 گنبد سرخ بندرعباس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا زيباست بناي اجري زيبا كه متاسفانه در حال تخريب و نياز به رسيدگي دارد

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    یک اثار تاریخی که هیچکس براش مهم نیست از مسولان

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    متسفانه به دلیل بی توجه گنبد سرخ بندرعباس در حال نابودی هستش لطفا پیگیری کنید

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد