جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری شبانه در تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مرداد ۱۳۹۷

شب‌های تهران از روزهایش قشنگ تر است. این اعتقادی است که بسیاری از شهروندان و کارشناسان گردشگری دارند اما بستر لازم برای بهره‌بری از شب‌های تهران فراهم نیست. نبود آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی و ترافیکی در شب و جاذبه‌هایی که اماکن مختلف پایتخت در ساعات شب دارند، فرصتی برای حضور شهروندان به حستب می‌آید که تاکنون کمترین استفاده از آن شده است. این درحالی است که با اندکی تدابیر امنیتی و ایجاد زیرساخت های مناسب شهری، استفاده از فضاهای شهری در شب نیز ممکن شده و تهران از حالت شب مردگی خارج می‌شود. اما در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت احیای شب های تهران و ایجاد فرصت های مناسب برای شهروندان در استفاده از فضاهای شهری در شب در دستور کار قرار گرفته و قرار است اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد. فراهم شدن امکان فعالیت گروه‌های از مشاغل در ساعات شب و ارائه خدماتی مناسب به شهروندان در کنار راه اندازی تورهای شبانه شبگردی در تهران از جمله تصمیماتی هستند که قرار است اجرایی شوند.

راه اندازی ون کافه‌های شبانه

چندی قبل اولین فستیوال ون کافه‌های تهران در قالب طرح حیات شبانه پایتخت در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس در اراضی عباس‌آباد کار خود را آغاز کرد و جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه بحث نشاط اجتماعی و توجه به فعالیت‌های اجتماعی بسیار مهم است، گفت: مدت‌هاست که بحث نشاط اجتماعی در دستور کار شهرداری تهران و موزه دفاع مقدس قرار گرفته است و با توجه به توسعه ظرفیت‌های موزه توانستیم جذب گردشگر را افزایش دهیم به گونه‌ای که در نیمه دوم سال۹۶ میزان حضور گردشگران خارجی در موزه دفاع مقدس ۸۰ درصد و حضور گردشگران داخلی نیز حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.وی با بیان اینکه مردم در ساعات روز امکان استفاده از مراکز فرهنگی همچون موزه‌ها را کمتر دارند، گفت: از آنجایی که فعالیت‌های شبانه در تهران کم است، میهمانان خارجی برای تفریح در شب‌های تهران دچار مشکل هستند؛ به همین دلیل لازم است فعالیت‌های فرهنگی در شب گسترش یافته و ساماندهی شوند.جعفری با بیان اینکه از ۱۰ تیرامسال برای اولین بار در کشور بخش شبانه موزه دفاع مقدس راه‌اندازی شد، گفت: از ساعت پنج عصر تا ۲۲شب آماده پذیرش میهمانان در شیفت شب هستیم و زمینه‌ای فراهم شد تا مردم با خانواده‌های‌شان از این فضا استفاده کنند. مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با گفت: در رایزنی‌های انجام شده با مسئولان ستاد گردشگری مقرر شد که ون کافه‌ها تا ساعت دو بامداد در محدوده موزه مستقر شوند تا مردم بتوانند علاوه بر استفاده از ظرفیت موزه، از ون کافه‌ها نیز استفاده کنند؛ امیدواریم بتوانیم از این الگو کمک گرفته و مدل متناسبی با شرایط امروز جامعه فراهم کنیم.

تامین نور برای زندگی شبانه

یکی از مهم‌ترین زیر ساخت ها برای احیای زندگی شبانه در تهران، افزایش نورپردازی در شهر و ایجاد نقاط ایمن شهری است. موضوعی که هم اکنون تهران شرایط مناسب آن را ندارد اما چندی قبل، شورای شهر در مصوبه ای شهرداری تهران را موظف کرد تا نسبت به ارتقای نورپردازی تهران در شب اقدام کند. در این مصوبه سازمان زیباسازی شهر تهران، نهاد وابسته به شهرداری، ماموریت دارد با دو هدف «رفع معضل کم‌نوری پایتخت» و همچنین «تامین نور محیط‌های تفریحی و عمومی برای حضور شهروندان در ساعات پایانی شب» طرح جامعی برای منظر شبانه شهر تدوین کند تا با اجرای آن در مناطق ۲۲گانه،‌ زمینه «زیست در شب» برای پایتخت‌نشینان از طریق نورپردازی هماهنگ سطوح شهری به‌وجود بیاید.این تکالیف شهرداری در معماری شبانه پایتخت، باید بتواند کیفیت فضاهای عمومی شهر را به منظور پویایی فعالیت‌های شبانه و تامین امنیت و ایمنی شهروندان، ارتقا دهد و از آلودگی نوری در برخی معابر و فضاها بکاهد. بسیاری از فضاها در تهران (مراکز درون شهری و به‌خصوص مناطق ۶ و ۱۲)عملکردهایی را دربردارند که محدود به ساعات اداری در شهر‌هاست و پس از پایان این ساعات این نواحی از شهر به ناامن‌ترین نواحی شهر تبدیل و دچار سکوت و بی‌تحرکی می‌شوند.گسترش عرصه حیات شبانه و فعالیت‌های غالب آن مزایا و عایدی‌های اقتصادی فراوانی را برای شهرهای مختلف به وجود آورده است. این وضعیت مختص کشورهای غربی نیست و در کشورهای غیرغربی از جمله کشورهای اسلامی خاورمیانه نیز این ویژگی دیده می‌شود و به عنوان مثال شب‌های دبی همچون روزها دارای ترافیک اتومبیل‌ها بوده و رستوران‌های ساحلی و فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی مخاطبان فراوانی دارد. وضعیتی که در سایر شهرهای خاور میانه مانند استانبول یا قاهره نیز به خوبی دیده می‌شود؛ ازطرف دیگر در شهرهای مذهبی خاورمیانه همچون مکه و مشهد و کربلا زیست شبانه نه در رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها بلکه در مراکز مذهبی و زیارتی توسط افراد مذهبی رخ می‌دهد.

جاهای دیدنی تهران در شب گردشگری شبانه در تهران

رونق تورهای گردشگری

یکی از اقدامات شهرداری در احیای زندگی شبانه تهران، راه اندازی تورهای گردشگری شبانه در تهران است که از سوی ستاد گردشگری تهران دنبال می‌شود. مهدی سیف، رییس این ستاد با اشاره به ضرورت بازآفرینی حیات شبانه در تهران به ویژه در شب‌های تابستان گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران و نهادهای مسئول در حوزه امنیت از جمله نیروی انتظامی، قرار است در قالب طرح حیات شبانه شهر، ون‌کافه‌هایی به صورت گردشی در مناطق مختلف پایتخت مستقر شوند. بر اساس این طرح، از مجموعه ای از ون کافه های دارای مجوز دعوت می کنیم تا به مدت دو هفته در نقطه ای که از سوی شهرداری تهران انتخاب شده است، مستقر شوند و به شهروندان خدمات رسانی کنند؛ البته، در کنار این ون کافه ها از گروه های هنری نیز دعوت می‌کنیم تا با اجرای برنامه‌های مفرح زمینه حضور مردم را در ساعات پایانی شب و ابتدای بامداد در این محل ها فراهم کنند.رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اجرای طرح مذکور منوط به انجام هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی برای تامین امنیت محل است؛تصریح کرد: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته قرار است اولین مرحله از طرح حیات شبانه شهر از ۱۵ تیر در منطقه هفت اجرا شود و پس از دو هفته به منطقه دیگر منتقل شود. البته از آنجا که برای نقطه یابی نیاز به هماهنگی با نیروی انتظامی است، تاکنون در مورد سایر مقاصد طرح تصمیم گیری صورت نگرفته است. به گفته وی بر اساس آخرین هماهنگی ها، طرح حیات شبانه از تاریخ ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور در ۶ منطقه از شهر تهران اجرا شده و در صورت استقبال خوب مخاطبان و حمایت نهادهای مسئول، امکان دارد به صورت مستمر در برخی مناطق شهر اجرا شود.

فعالیت شبانه موزه‌ها

یکی از مراکزی که می‌تواند به احیای زندگی شبانه تهران کمک کند، فعالیت موزه‌ها در ساعات شب است. موزه‌هایی که حتی در ساعات روز نیز مخاطب چندانی ندارد اما فعالیت شبانه می‌تواند به آن‌ها رونق دهد. در همین باره چندی قبل عضو شورای شهر تهران از وزارت امور خارجه خواست که با اتمام ساعت کاری درهای باغ ملی را به روی مردم نبندد. احمد مسجدجامعی، تصریح کرد: «شاهدیم درهای باغ ملی بعد از اتمام ساعت کاری بسته می‌شود و این در حالی است که بسیاری از مراکز دیدنی و موزه‌ها در این راستا قرار دارد اما درها بسته می‌شود و مردم پشت درهای بسته می‌مانند». مسجد جامعی با اشاره به برنامه شهرداری برای احیای حیات شبانه گفت: «باز شدن درهای مجموعه باغ ملی می‌تواند گام موثری در راستای احیای حیات شبانه تهران داشته باشد».خلیل آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه احیای حیات شبانه جزو ایده‌های جدید مدیریت شهری در این دوره است که آن را پیگیری می‌کنیم، گفت: زندگی شبانه در تهران را باید به رسمیت بشناسیم و کمک کنیم تا تهران در شب قشنگ‌تر باشد و مدیریت شهری نیز در این زمینه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد چرا که شهرهای بزرگی همچون تهران نباید تعطیل شوند و می‌توانیم از همه ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح ایجاد نشاط اجتماعی است، گفت: مردم کجا می‌توانند بروند، وقتی که خدمات عمومی پارک‌ها ساعت معینی دارد و در یک ساعت مقرر حتی چراغ‌های پارک خاموش و درهای سرویس بهداشتی بسته می‌شود و این در حالی است که شب‌های تهران پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.ما موظف هستیم برای مردم، شهر را آماده و در شب فعال کنیم. در شب اقتصادهای خرد همچون ون کافه‌ها می‌توانند فعالیت کرده و معضل شب‌مردگی تهران را در برخی مناطق حل کنند.

مساعدت پلیس برای زنده شدن شب‌های تهران

سخنگوی نیروی انتظامی درباره طرح «حیات شبانه پایتخت» اعلام کرد که پلیس از هرطرح مفید و مورد وفاق نهادهای حاکمیتی برای ارتقای نشاط اجتماعی استقبال می‌کند. سردار احمد نوریان با بیان اینکه، نیروی انتظامی از هر گونه طرح ارتقای نشاط و شادابی جامعه در راستای زیست مومنانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، استقبال می‌کند، گفت: هر گونه طرح فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، عمرانی و … به‌ویژه در کلانشهرها و پایتخت نیاز به بررسی و کارشناسی از ابعاد مختلف دارد و سازمان‌ها به‌صورت جزیره‌ای و بخشی نباید برای شهر و ساکنان آن و دیگر سازمان‌ها و نهادها تصمیم‌گیری کنند، بلکه به معنای واقعی برای اجرا یا عدم اجرای یک طرح لازم است از مشارکت و همفکری مردم و نخبگان همچنین نظر کارشناسی دستگاه‌ها و مجموعه‌های مرتبط بهره گیرند. به گفته سخنگوی ناجا در موضوع حیات شبانه، تاکنون فقط کلیاتی از سوی بعضی از افراد و مجموعه‌های تابع مدیریت شهری در سطح رسانه‌ها مطرح شده است که نمی‌توان بدون بررسی و اطلاع از جزییات اجرایی، درباره آن اظهار نظر کرد. به نظر می‌رسد با تشکیل کارگروه مشترک اجرایی و نخبگانی از زوایای مختلف به‌ویژه بخش‌های معطوف به ماموریت‌های انتظامی اعم از جنبه‌های ترافیکی،‌خدماتی، امنیت عمومی و غیره طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نسبت به تصمیم گیری در مورد آن اقدام لازم صورت گیرد.

منبع:قانون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    با ماشين شخصي يا با يه اتوبوس ميشه اين كار و كرد و كسب كار راه انداخت

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    برای یکی از شبهای تهران گردی من‌پیشنهاد خیابان سی تیر رو میکنم
    شبهای تابستان توی این محله خیلی خوش میگذره
    مملو از فست فود، نوشیدنی و تنقلات مختلف ه
    با مترو خط یک ایستگاه امام خمینی میتونید اینجا برید
    خوش بگذره

    ۲۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *