جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری بیابان چیست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ آبان ۱۳۹۸

در این مطلی می خواهیم شما را با نوع دیگری از گردشگری آشنا سازیم . گردشگری بیابان چیست ؟ بیابانگردی به ویژه برای بسیاری از ساکنان کشورهای اروپایی که از نعمت این بوم طبیعی جهان بی بهره اند , یکی از زمینه های گردشگری پر جاذبه محسوب می شود . سیمای منحصر بفرد بیابانها که در بسیاری از مناطق آذین یافته به تل ماسه های روان است , زندگی جانوری و گیاهی آن , آرامش و افق دید بی نظیر آن ,سختی و شدت شرایط اقلیمی و تفاوت های بسیار میان شب و روز از این حیث یادمان های تاریخی و تطابق هایی که زندگی انسانی در طول زمان در پهنه های بیابانی یافته است در کنار فصص و داستان هایی که برای بیابان روها ,کاروان ها و بیابانگردها رخ داده است , همواره بیابان را به یکی از جاذبه های بی بدیل طبیعت تبدیل نموده و گردشگران را مشتاق به بازدید از بیابان و تجربه کردن شرایط بیابانی نموده است . حتی گروهی از گردشگران ماجراجو , باپذیرش سختی های فراوان برای گذر از بیابان های بزرگ و تاب شرایط سخت بیابانی , سفرهایی پر ماجرا را برای خود رقم زده اند . شرایط یاد شده , بیابان را به عنوان یک اکوسیستم پایدار بر روی کره زمین که به سبب ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی پدید آمده و به پایداری بوم شناختی رسیده است را به یکی از کانون های گردشگری در طبیعت تبدیل نموده و گردشگران بسیاری را به خود مجذوب نموده است . امروز برخی از کشوره۹ا مانند تونس تنها از گردشگری در بیابانهای خود سالانه حدود سه میلیارد دلار درآمد کسب می نمایند .
این درحالی است که رونق گردشگری در بیابان یا بیابانگردی نه تنها سبب بازده اقتصادی برای گستره وسیعی از کشور که ظرفیت های تولید کشاورزی و صنعتی رقابتی ندارد , فراهم می آورد بلکه برخی شیوه های سنتی فراموش شده مانند شتر بانی را احیا می کند , ارزش های تاریخی به فراموش سپرده شده بیابانهای ایران را زنده خواهد نمود و خود زمینه ساز شناخت و مطالعه بیشتر بیابانهای ایران , ایجاد بانک اطلاعات جغرافیایی , تهیه نقشه و ممیزی طبیعی بیابانهای کشور و بازسازی کاروانسراهای بیابانی خواهد شد .

از بیابانهای حائز اهمیت برای گردشگری می توان به مسیرهای بیابانی مارکوپولو , ناصر خسرو , ابن بطوطه , آلفونس گابریل و سون هدین اشاره نمود . از دیگر کویرهای مهم ایران می توان به کویر مرنجاب , دره انجیر , خارتوران , طبس , ریگ پنج انگشت , دق سرخ , دق پترگان , دق محمد آباد , حاج علی قلی , زار آلاگل , ساه کوه اردکان , کفه طاقستان , مرک نی ریز , میان دشت , عقدا , چاه غیب , دق بیارجمند , روح مرغوم , ساغند , ابرکوه , بجستان و مروست اشاره نمود .

 

 

گردشگری بیابان 1 گردشگری بیابان چیست ؟
گردشگری بیابان گردشگری بیابان چیست ؟

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    بیابان گردی توي تونس سالانه بیش از ۳میلیارد دلار درآمد ارزی برای این کشور به دنبال داره اون هم در شرایطی که وسعت بیابان های تونس در مقایسه با ایران خيلي کمتر هست؛

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    کویر شب های زیبایی داره و ستاره های درخشانی در کویر میتونید ببینید.فقط زمانی که کویر میرید سعی کنید تنهایی نرید که خطرناکه

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    گردش در بيابان واقعا لذت بخشه از شتر سواري تا ديدن كوه هاي كه لحظه به لحظه در حال تغير هستن و شب هاي پر ستاره

    ۵ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *