جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری ایران و اتفاقاتی که در راه است

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۱ – تهران – ایرنا – اتفاقی برای صنعت گردشگری ایران در راه است؛ خارجی ها برای سفر به ایران به تکاپو افتاده اند. اگر وضع به همین صورت پیش رود بهار و تابستان امسال شاید فصل رونق گردشگری در ایران باشد.

خارجی ها سال ها از سفر و مسافرت به ایران بازماندند اما حالا آنان شرایط را برای دیدار از کشور ما مناسب می بینند.

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سخنان آرامش بخش مسئولان دولت یازدهم فضا را به گفته فعالان گردشگری کمی تلطیف کرده و آنان برای سفر به ایران مشتاق شده اند.

اکنون از احساس ناامنی که برخی از رسانه های خارجی از ایران ارایه داده بودند خبری نیست و گردشگران خارجی خود را برای سفر به ایران آماده می کنند.

افزایش نرخ ارز در سال های اخیر هر چند برای ایرانی ها خوشایند نبود و برنامه های سفر آنان به خارج از کشور را با مشکل روبرو کرد اما برای گردشگران خارجی شرایط بهتری ایجاد کرده است.

یک گردشگر زن استرالیایی که اخیرا از شهرهای مختلف کشور از جمله شمال و خراسان دیدن کرده گفت: ایران کشور بسیار امنی برای گردشگران است و گران شدن نرخ ارز در ایران نیز شرایط خوبی برای گردشگران خارجی مهیا کرده است.

او افزود: در طول سفر به ایران هر چیز که دوست داشتم خریدم و این امکان بخاطر افزایش نرخ ارز در ایران برای من مهیا شده بود.

** سفر به ایران هم فال و هم تماشا

علاوه بر ارزان بودن سفر گردشگران خارجی به ایران، آنان در سفر به کشورما با کلکسیونی از آثار تاریخی، باستانی و طبیعی روبرو می شوند که در کمتر کشوری با این همه آثار روبرو هستند.

این ظرفیت گردشگری کشور فرصت های زیادی فراهم می کند که چنانچه بدرستی برنامه ریزی و مدیریت شود درآمدهای زیادی عاید جامعه میزبان و مقصد فراهم خواهد کرد.

در ماه های اخیر مسئولان گردشگری کشور تا حدودی فضا را برای افزایش گردشگری خارجی به کشور آماده کرده اند اما فقط ایجاد چنین فضایی کافی نیست زیرا پس از آن باید امکانات و لوازم استقبال و پذیرایی از آنان نیز فراهم شود.

برخی از فعالان صنعت گردشگری از افزایش شمار گردشگران ورودی به ایران در سال میلادی جاری خبر می دهند؛ این رشد هر چند تاثیر زیادی در ایجاد اشتغال و در آمد دارد اما برخی کارشناسان نگران بضاعت گردشگری کشور برای پذیرایی از آنان هستند.

ناکافی بودن تعداد هتل ها با کیفیت و مطابق با استاندارد های بین المللی گردشگری، جوابگو نبودن حوزه حمل و نقل کشور با نیازهای جامعه گردشگری و بطورکلی مجهز و کافی نبودن زیرساخت های صنعت گردشگری کشور مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه دست اندرکاران این بخش و البته نهادهای مسوول اعم از بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.

از این رو ایجاد زیر ساخت های گردشگری و فرهنگسازی و برخورد با گردشگران خارجی از نیازهای حوزه گردشگری ایران است که نیاز به برنامه ریزی دارد.

**آماده نبودن زیر ساخت ها

در زمان حاضر شمار هتل ها، اقامتگاه ها و مراکز پذیرایی برای اقامت گردشگران خارجی کافی نیست. در نوروز و تابستان به دلیل حضور و اقامت مسافران داخلی هتل های کشور معمولا با اشغال روبرو بوده و یا هست.

برای رفع مشکل کمبود هتل و آماده نبودن زیر ساخت های گردشگری کشور باید هتل های کیفیت پایین کشور را بازسازی و مطابق با استانداردهای بین المللی کنیم.

**توزیع سفر گردشگران خارجی

به نظر می رسد یکی از مشکلات صنعت گردشگری ایران چه در حوزه داخلی و چه خارجی توزیع سفر است. نوروز و تابستان معمولا فصل سفر ایرانیان است و هتل ها معمولا با اشغال روبرو است.معمولا به دلیل همین مشکل مسافران خارجی کمتری به ایران سفر می کنند.

در سالهای اخیر به دلیل ورود شمار اندک گردشگران خارجی ظرفیت بسیاری از هتل ها بوی‍ژه در نقاط دور دست خالی بوده است.

با رونق گردشگری در کشور بنظر می رسد تعداد و ظرفیت هتل ها در برخی از نقاط کشور پاسخگو نباشد بنابر این توزیع سفر گردشگران خارجی به نقاط مختلف کشور ضروری است.

این توزیع باعث خواهد شد که نقاط مورد نظر از مزایا و فواید صنعت گردشگری بهره مند شوند.

رییس جامعه تخصصی تورگردانان ایران با پیش بینی رشد ورود گردشگر خارجی به کشور در سال ۹۳ می گوید: به خاطر شلوغی شهرها و هتلها معمولا گردشگر خارجی را پس از ۱۵ فروردین به کشور می آوریم.

ابراهیم پورفرج افزود: امسال پیش بینی می کنیم که نسبت به سالهای قبل ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش گردشگر داشته باشیم البته این تنها مربوط به تعطیلات نوروزی نیست و به فصل بهار مربوط می شود، چون معمولا ما سعی می کنیم در تعطیلات گردشگر خارجی زیادی نداشته باشیم و بیشتر تورهای ما بعد از ۱۵ فروردین برگزار می شود.

وی اضافه کرد بعد از روی کار آمدن دولت جدید و دکتر روحانی بحث تهدید و تحریم بی رنگ شد. البته شاید به گفته خیلی ها هنوز اتفاق خاصی نیفتاده باشد اما همین که ایشان با اصول فرهنگ ایرانی رفتار می کنند، خوب و با تبسم حرف می زنند و به عالم و آدم بد بیراه نمی گویند تاثیر مثبتی در رویداد گردشگری بوجود آورده است.

** ادبیات، هنر و آداب و رسوم ایرانی جادوی گردشگری

سرزمین ایران مملو از آداب و رسوم، هنر و ادبیات است و همین ویژگی شمار زیادی از گردشگران خارجی را برای سفر به ایران علاقه مند می کند.

هر منطقه ای از ایران دارای آیین های شناخته شده و ناشناخته است که هویت هر منطقه ای را بازگو می کند. موسیقی، هنرهای نمایشی و آیین های مربوط به آغاز و پایان فعالیت های مختلف کشاورزی، ازدواج، نوروز تنها بخشی از این آداب و رسوم است.

ترنس وارد نویسنده کتاب در جست وجوی حسن که پیش از انقلاب مدتی در ایران اقامت داشته به مسئولین ایرانی توصیه می کند که راهی برای پاسخگویی به نیازهای اقامتی گردشگران خارجی متقاضی سفر به ایران پیدا کنند چرا که به گفته او سونامی گردشگری ایران جدی است و گردشگران خارجی ایران را به عنوان یکی از مقاصد جدی سفرهای خود انتخاب کرده اند.

** سفر شگفت انگیز گردشگران خارجی به ایران

سازمان مسافرتی تلگراف در ماه ژانویه پیش بینی کرد که شمار گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۱۴ شگفت انگیز خواهد بود.

این سازمان اعلام کرد ایران با داشتن اماکن تاریخی فوق العاده و مهمان نوازی مردمانش می تواند به یکی از بهترین مراکز تفریحی و گردشگری در سال ۲۰۱۴ تبدیل شود.

براساس اعلام این سازمان متصدیان تورهای گردشگری در اروپا در گزارش های اخیر خود از افزایش میزان ثبت نام ها برای سفر به ایران خبر داده اند.

رییس جامعه هتلداران از افزایش استقبال گردشگران خارجی برای سفر به ایران خبر داد.

جمشید حمزه زاده افزود: رزرو هتل های چهار و پنج ستاره از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در استان های اصفهان، فارس و یزد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته و بیشترین درخواست ها برای ماه های اردیبهشت و مهر سال آینده است.

وی امنیت و ارزان بودن نرخ خدمات را علت استقبال گردشگران خارجی از کشورمان دانست و گفت: ایران از نظر جاذبه های گردشگری جزو بهترین کشورهای دنیاست و بنابراین به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی توصیه می کنم در بسته های سفر خود، همه استان ها را در نظر بگیرند زیرا این کار به روند توسعه گردشگری کشور کمک می کند.

** آماده نبودن زیر ساخت ها

اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ایران از پتانسیل و ظرفیت های مختلفی برای رونق گردشگری برخوردار است و باید متناسب با آن زیر ساخت های آن مهیا شود.

وی افزود: زیر ساخت های گردشگری هنوز برای حضور گردشگران خارجی آماده نشده و مراکز گردشگری و همچنین اقامتگاه ها و رستوران ها در مقابل رونق گردشگری خارجی آماده نیستند.

کاویانی تصریح کرد باتوجه به اقلیم جغرافیایی و تنوع آب وهوایی و همچنین وسعت کشور، ایران دارای انواع بیابان مناسب گردشگری است؛ حضور این گردشگران در این مناطق می تواند این مناطق را آباد کند و به رونق اقتصادی و افزایش درآمد ساکنان آن منجر شود.

کاویانی به ظرفیت های گردشگری درمانی در این مناطق اشاره کرد و گفت: برخی از گردشگران از نظر جسمی مشکل دارند که به مناطق دارای چشمه های آبگرم عزیمت می کنند اما محیط های بیابانی و جنگلی بخاطر سکوت و آرامش در رفع مشکلات روحی افراد بسیار موثر است.

وی افزود: این مناطق معمولا فضاهای آرام و آب و هوای مناسب دارند. دراین مناطق برخورد باد با برگ و همچنین آواز پرندگان موسیقی خاصی پدید می آورد که هر گردشگری را به آرامش می رساند.

این کارشناس به بو درمانی در این نوع گردشگری اشاره کرد و گفت: این مناطق مملو از انواع بوهای معطر است که گردشگر با استشمام آن می تواند به درمان خود کمک کند.

کاویانی افزود: در برخی از این نقاط رودخانه از وسط بیابان جاری می شود که مناظر بسیار زیبایی پدید می آورد که می توان با ایجاد امکانات مختلف ورزشی از جمله قایق سواری و.. به جذب گردشگر در این نقاط کمک کرد.

وی تصریح کرد در این مناطق همچنین می توان کمپ های اقامت در حاشیه رودخانه ها ایجاد کرد تا گردشگران بتوانند مدتی در این مکان ها اقامت کنند.

** اقامت گردشگران خارجی درخانه های تاریخی

ایجاد زیر ساخت های گردشگری دست کم به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است بنابر این در سال جاری ایجاد چنین امکاناتی دور از دسترس خواهد بود.

هر چند بسیاری از گردشگران خارجی چندان علاقه ای به اقامت در هتل های ۴ و ۵ ستاره ندارند اسکان آنان در خانه های تاریخی و سنتی که برخی از همین گردشگران جزو آرزوهای خود می دانند می تواند مشکل کمبود اقامتگاه را تا حدودی رفع کند.

انگیزه ای که گردشگران خارجی برای اقامت در خانه های تاریخی بیان می کنند آشنایی با آداب و رسوم مردم جامعه محلی از نزدیک است. حضور این گردشگران در این مناطق می تواند در رشد در آمد و همچنین توزیع ثروت در جامعه موثر باشد.

با اینحال در بسیاری از شهرهای دنیا که پذیرای گردشگران میلیونی هستند،گروه های هتلی مجتمع های مسکونی را اجاره می کنند و بعد از تجهیز و آماده سازی با استانداردهای خود در اختیار گردشگران قرار می دهند که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است.

ارائه آموزش های گردشگری و تربیت راهنمایان تور و آشنایی افراد به زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی از حلقه های مفقوده صنعت گردشگری کشور محسوب می شود که باید در جذب گردشگران خارجی به آن توجه کرد.
81131253 5639207 گردشگری ایران و اتفاقاتی که در راه است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد