رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ شهریور ۱۴۰۱

گردشگری آب و تاثیر آن بر توسعه پایدار قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

امروزه گردشگری آب به یکی از سودآورترین فعالیت‌ها تبدیل شده است و استان قزوین سعی دارد از مزیت‌های موجود آبی خود در این زمینه و برای رسیدن به توسعه پایدار بهره برداری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه بهره مندی از مناظر طبیعی بکر در حوزه آب به یکی از موارد مهم رونق صنعت گردشگری تبدیل شده و این روزها گردشگران خارجی و داخلی نیز به آن اهمیت داده و به همین جهت نیز مسوولان استانی سعی دارند تا با زمینه سازی هرچه بهتر منابع موجود خود، زمینه حضور گردشگران و در نهایت بهره مندی لازم اقتصادی را در این بخش فراهم آورند.

گردشگری آب

اگرچه قزوین به عنوان یکی از استان های نیمه خشک و خشک کشور محسوب می شود اما طی سال های گذشته این استان با احداث سد زیاران و بهره برداری از آن برای مصرف آب شرب شهری و روستایی و همچنین سدهای در دست احداث نهب و بالاخانلو و در نهایت بهره مندی از ظرفیت های فراوان آب رودخانه شاهرود، اقدامات قابل توجهی را در رشد و گسترش اکوسیستمی منطقه به عمل آورده است.

این در حالی است که طرح های مطالعاتی و اجرایی قابل توجهی نیز در بخش های گردشگری آب در این استان از جمله انتقال آب تصفیه خانه البرز به تالاب الله آباد جهت احیای آن و ایجاد فضاهای اقامتی و ورزشی، قایقرانی، ماهیگیری و تفریحی در دستور کار مسوولان این استان قرار گرفته که برخی از آنها حتی به مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار هم رسیده است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت آب منطقه ای قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین جهت اطلاع از آخرین کارها و برنامه های صورت گرفته در حوزه گردشگری آب، مصاحبه ای را با یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین انجام داده است.

گردشگری آب

به عنوان نخستین پرسش، هدف از اجرای طرح گردشگری آب چیست؟

لزوم توجه به امر توسعه گردشگری در منابع آبی همواره از دغدغه های مهم ما طی سال های گذشته بوده و با توجه به کمبود آب و نبودن سد در استان، هیچگونه طرح مطالعاتی در این زمینه وجود نداشت اما با احداث و بهره برداری از سد طالقان و به دنبال آن ایجاد سد زیاران در شمال و همچنین سدهای بالاخانلو و نهب در بخش های جنوبی استان، لزوم تهیه طرح های مطالعاتی و در نهایت اجرایی این موضوع در دستور کار جدی قرار گرفت.

در عین حال و بنا به ملاحظات صورت گرفته، تاسیسات آبی موجود در سطح کشور و استان در گذشته به هیچ عنوان مورد استفاده و حتی بازدید عموم مردم قرار نمی گرفت و به همین جهت این مراکز در لیست بازدیدها و استفاده گردشگران قرار نداشتند.

بدون شک قزوین با توجه به موقعیت استراتژیک ارتباطی و تاریخی خود و طرح های گردشگری در نظر گرفته شده برای آن، به خصوص در حوزه آب می تواند بهشتی گمشده برای گردشگران داخلی و خارجی در آینده نه چندان دور باشد.

در همین راستا علاوه بر فراخوان های لازم برای انتقال آب تصفیه شده البرز به دشت الله آباد شهرستان آبیک، اجرای طرح های گردشگری آب در سدهای زیاران و نهب و نیز ساماندهی رودخانه شاهرود و الموت رود و در نهایت پروژه های آبی در بورمانک طارم سفلی، باراجین و بهجت آباد مورد پیگیری جدی این شرکت قرار گرفت.

با توجه به جذابیت های فرهنگی و تاریخی موجود استان قزوین و بهره برداری از سدهای آبی نهب و زیاران، با راه اندازی گردشگری آبی در این مناطق می توان ضمن حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد فرصت های شغلی مناسب در سطح منطقه، شاهد توسعه پایدار و رونق امر گردشگری در سطح استان باشیم.

به انتقال آب تصفیه خانه صنعتی و خانگی البرز به دشت الله آباد اشاره کردید، در این رابطه توضیح دهید.

تصفیه خانه صنعتی – خانگی البرز که از قدیمی ترین تصفیه های موجود کشور نیز به شمار رفته، سال ها بود که علی رغم مناسب نبودن آن در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت که به همین جهت طرح مطالعاتی آن توسط شرکت آب منطقه ای استان اجرا و در نهایت هم تصمیم گرفته شد تا پساب این تصفیه خانه به تالاب در حال نابودی الله آباد واقع در شهرستان آبیک انتقال پیدا کند.

وجود مشکلات زیست محیطی، خشک شدن تالاب و ریزگردهای موجود در سطح منطقه باعث شد تا طرح انتقال پساب تصفیه خانه البرز به تالاب الله آباد جهت احیا و همچنین برای کشت درختان غیرمثمر جهت تولید چوب در دستور کار قرار بگیرد که به همین منظور فراخوانی در این رابطه داده شد و به زودی پاکت های مناقصه جهت تعیین پیمانکار بازگشایی می شود.

با انتقال ۹ میلیون متر مکعب آب تصفیه خانه البرز به دشت الله آباد، علاوه بر درختکاری در ۸۰۰ هکتار از اراضی آن و احیای تالاب موجود بدون شک شاهد اکوسیستم خاصی در سطح منطقه خواهیم بود که می تواند این مساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به این حوزه بکشاند.

گردشگری آب

 آیا سدهای زیاران و نهب آماده پذیرایی از گردشگران هستند؟

با توجه به آماده شدن طرح های گردشگری این ۲ سد، در آینده نزدیک طرح فراخوان آن نیز آغاز خواهد شد، البته با توجه به بهره برداری از سد طالقان و راه اندازی سد زیاران، در حال حاضر آب شرب شهرستان آبیک و چند روستای تابعه آن از این محل تغذیه می شود.

این در حالی است که با توجه به موقعیت منطقه، سد و رودخانه زیاران برای فضاهای گردشگری از جمله اقامت گردشگران، امور ورزشی مانند قایقرانی در نظر گرفته شده و مکان بسیار مناسبی به لحاظ طبیعت منطقه برای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود و در حال حاضر نیز مشغول واگذاری طرح به پیمانکار هستیم.

سد نهب نیز به عنوان بزرگترین دریاچه استان قزوین علاوه بر استفاده ورزشی از آن مانند قایقرانی، محلی برای پرورش ماهی و ماهیگیری برای گردشگران خواهد بود و فراخوان طرح این سد نیز به زودی منتشر خواهد شد.

رودخانه های قزوین زمینه لازم برای ایجاد گردشگری را دارند؟

وجود رودخانه شاهرود در شمال استان باعث شده بود تا در گذشته طرح های مطالعاتی روی آن صورت بگیرد که متاسفانه و به دلایلی این پروژه متوقف ماند اما این مساله طی ماه های گذشته دوباره مورد توجه مسوولان استان قرار گرفته و در حال تهیه طرح برای آن هستیم.

در این رابطه، ساماندهی رودخانه های شاهرود و الموت رود به طور جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته و مشاور نیز در حال انجام کار می باشد تا در صورت کار، طرح به ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه جهت اخذ مجوزهای لازم و تامین ردیف اعتباری ارسال گردد.

با احداث دیوار ساحلی برروی رودخانه های شاهرود و الموت رود، علاوه بر حفظ و احیای اراضی مجاور و زمین های بالا دستی، می توان برای ارایه خدمات گردشگری از جمله استفاده از قایق و ماهیگیری به همراه احداث فضاهای اقامتی جهت جذب گردشگر اقدام کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *