جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگران چینی از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول دیدن کردند

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ دی ۱۳۹۶

مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این گردشگران چینی که اولین بار بود به دزفول سفر می کردند از مشاهده آثار برجای مانده از نخستین مرکز علمی جهان در جندی شاپور دزفول شگفت زده شدند.
یعقوب زلقی افزود: در این بازدید که روز یکشنبه انجام شد بخش های مختلف محوطه باستانی جندی شاپور و نیز کاوش های باستانی اخیر که برای نخستین بار توسط باستانشناسان ایرانی در حریم جندی شاپور انجام شده به گردشگران چینی معرفی شد.
وی افزود: معرفی دانشگاه جندی شاپور دزفول (University of Gundi-Shapur) که اخیرا در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفته است به این گردشگران ، موجب شد تا آنان با ظرفیت بزرگ علمی ایران به عنوان نخستین مرکز علمی جهان در ۱۷۵۰ سال پیش آشنا شوند.
زلقی افزود: آرامگاه یعقوب لیث در محوطه جندی شاپور دزفول نیز در این سفر مورد بازدید گردشگران چینی قرار گرفت و از آن فیلم و عکس تهیه کردند.
مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه همچنین با اشاره به استقبال گردشگران خارجی برای دیدار از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول گفت: سفر گردشگران و باستان شناسان خارجی به محوطه باستانی جندی شاپور افزایش چشمگیری داشته است.
زلقی افزود:حفاری و کاوش های باستانی صورت گرفته در محوطه جندی شاپور و نیز نصب تابلوهای راهنما در استقبال گردشگران خارجی از این محوطه باستانی موثر بوده است.
وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون گردشگرانی از کشورهای آلمان ، ایتالیا ، استرالیا ، انگلیس ، نروژ ، سوئد ، کره جنوبی ، لهستان و یدگر کشورها از محوطه باستانی جندی شاپور دیدن کردند.
دانشگاه جندی شاپور دزفول (University of Gundi-Shapur) اخیرا در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
دانشگاه جندی شاپور( گندی شاپور ) واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود در ۱۷۵۰ سال پیش معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس از دیماه ۹۵ آغاز و ۲۱ فروردین ماه امسال با حدود ۴۰ گمانه و ترانشه به پایان رسید.

n82794997 72109093 گردشگران چینی از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول دیدن کردند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سفریتو

    هر ساله گردشگران زیادی به این شهر سفر میکنن اما به خاطر نبود امکانات زیاد متاسفانه ترجیح میدن شهر رو سریع ترک کنند

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *