جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گرانی دلار به داد گردشگری داخلی رسید

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

در حالی آمارها نشان می دهد که امسال تعداد گردشگر دریایی ۲۸ درصد رشد داشته است اما نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که نباید به این رشد چندان دلخوش کرد چرا که این رشد نه از بهبود زیرساخت های گردشگری و خدمات رفاهی و تفریحی در شهرهای ساحلی بلکه از گرانی دلار و تورهای خارجی است.
بنادر شمالی و جنوبی ایران رکورد جذب گردشگر داخلی را شکستند. آنگونه که آمارها نشان می دهد در تعطیلات نوروز امسال، تعداد سفرهای دریایی ۱۲ درصد کاهش و تعداد گردشگر دریایی ۲۸ درصد رشد داشته که در مجموع به لحاظ گردشگر و مسافر ۳,۳ درصد رشد ثبت شده است. هرچند که آمارهای اعلامی از توسعه گردشگری دریایی ایران حکایت می کند، اما فعالین این حوزه بر این باورند که نباید به این آمارها دل خوش کرد.آنگونه علی اکبرعبدالملکی نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به پول نیوز می گوید: افزایش قیمت دلار، هزینه سفر به کشورهای خارجی را امسال به شدت بالا برد . این تغییر رفتار از طرف گردشگران داخلی از همان روزهای پایانی سال قابل پیش بینی بود.

dolar گرانی دلار به داد گردشگری داخلی رسید

او با بیان اینکه نباید به افزایش تعداد گردشگران دریایی چندان دلخوش کرد، ادامه داد: این رشد گردشگری بیش از ناشی از بهبود خدمات گردشگری و افزایش خدمات رفاهی– تفریحی باشد از بالا رفتن قیمت دلار بود.

با وجود تعداد اماکن پر جاذبه گردشگری در ایران ، آمارهای اعلامی از تعداد بالای توریست های ایرانی که از کشورهای همسایه بازدید می کند نشان می دهد که نتوانستیم از ظرفیت موجود در کشورمان برای توسعه گردشگری استفاده کنیم. طبق آمار وزارت گردشگری ترکیه ایرانیان بعد از آلمان بیشترین بازدید کننده از استانبول هستند. طبق اعلام سازمان گردشگری ایران، امسال نوروز ۸۰۰ هزار نفر توریست از این کشور بازدید کردند و ۷۸۰ هزار هتل پذیرای گردشگران ایرانی بوده است. بخش زیادی از این گردشگران نبود امکانات مناسب در سواحل ایران را و برخی دیگر قیمت بالای خدمات گردشگری عنوان می کنند. برای حل این مشکل عبدالملکی بر این باور است که باید به بخش خصوصی بیشتر بها داد و بستر لازم برای حضور فعالان اقتصادی را فراهم کرد. متاسفانه شهرداری ها در شهرهای ساحلی همکاری لازم را با بخش خصوصی ندارند و همین مساله قیمت خدمات ارائه شده به مسافران را افزایش داده است. بدیهی است که وقتی ارائه خدمات گران تمام شود، بخش خصوصی ناچار است که پول بیشتری از گردشگر دریافت کند و همین مساله مغایر با هدف گذاری انجام شده برای توسعه گردشگری است.

توسعه گردشگری و ریشه کن شدن فقر

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی معتقد است که گردشگری که یک صنعت متکی به نیروی کار است در شهرهای ساحلی به ویژه شهرهای جنوبی که از نبود شغل رنج می‌برند، فرصت مناسبی برای بهبود قابل‌توجه وضعیت اشتغال و ریشه کن کردن فقر می تواند باشد. گفته هایی که نگاهی به آمارها نشان می دهد چندان هم بیراه نیست. آمارهای اعلامی از طرف بانک جهانی نشان می دهد که در حال حاضر بیش از ۲۹۲ میلیون نفر در سراسر جهان در بخش گردشگری مشغول کار هستند؛ یعنی از هر ۱۰ نفر شاغل در جهان امروز، یک نفر در بخش گردشگری شاغل است.

صدر نشین‌های گردشگردی دریایی

آمارهای اعلامی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد که حدود ۶۴ درصد سفرهای دریایی در استان هرمزگان انجام شده است. بر این اساس استان هرمزگان از جهت جذب توریست رتبه نخست دارد. بعد از آن استان خوزستان با حدود ۱۳ درصد قرار دارد.بوشهر با ۸ درصد،مازندران با ۷ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲ درصد و استان گلستان با یک درصد در رتبه های بعدی جذب توریست و گردشگر دریایی هستند.

منبع: عصرایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد