جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر ابوزید آباد

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ تیر ۱۳۹۷

ابوزیدآباد جزئی از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان و نام محلی آن بیذُوُی “Bizovoy” است. مردم این ناحیه به گویش بیذوی که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است صحبت می‌کنند.

نام ابوزیدآباد در زبان محلی، بیذُوُی است و مردم کاشان و فارسی زبانان اطراف، آن را بوزآباد می‎نامند. بوز در زبان دری زرتشتیان یزد به معنی بوی است. در نتیجه بیذوی به معنی بوی آباد است. در نوشته‌های جغرافیایی کهن. نامی از ابوزید آباد برده نشده است، اما اهالی قدمت آن را حدود ۹۰۰ سال می‌دانند وجود قلعه‌ها گویای همین قدمت است.

از آثار تاریخی ابوزیدآباد می‌توان به قلعه کرشاهی، قلعه سردار، کاروانسرا و قلعه گرماب، قلعه و کاروانسرای سفیدآب اشاره کرد. کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد به علت قرار داشتن بر راههای اصلی کاشان- یزد از یک طرف و اصفهان از طرفی دیگر در گذشته دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است. کاروانسرای ابوزیدآباد با پلانی چهار ایوانی و با بیشتر از چهار قرن قدمت، مربوط به دوران صفوی است. خانه‌های تاریخی ابوزیدآباد یکی از منابع با ارزش معماری ایرانی هستند که در بافت این روستا و در میان تغییرات بسیار آن در طی سال‌های اخیر و در کنار ساختمان هایی جدید هنوز رنگ و بویی از هویت غنی این شهر را نشان می‌دهد. از مهمترین خانه‌های تاریخی ابوزیدآباد می‌توان به خانه‌های مرتضوی، بیغمی، غلامی، باقری،فتاحی، سرافرازی، بی بی جانی اشاره کرد.
زمان سفر برای بازدید از کویر ابوزیدآباد چه فصلی از سال است؟

ابوزید آباد دارای اقلیمی بیابانی است که تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک و زمستانهایی معتدل دارد. در نیمة سرد سال اغلب خنک است. هایپرشیا در پاییز و زمستان تقریبا هر هفته تورهای یک روزه‌ای برای بازدید از این کویر دارد.

از چه مسیری به دیدن این کویر برویم؟

مسیر شهرستان ابوزیدآباد-روستای قاسم آباد پس از ورود به روستا و گذر از آن به سمت شمال به یک دو راهی می‌رسید. مسیر شمال غربی به سمت تپه های شنی می‎رود و از کنار شرقی تپه‎ها به سمت شمال و در حدود ۷۰ کیلومتر به مسیر مرنجاب-سفیدآب منتهی می‎شود. مسیر شرقی پس از گذر از چند مزرعه به سمت شمال شرقی تغییر جهت می‌دهد و پس از طی مسیری در حدود ۵۰ کیلومتر به قلعه کرشاهی منتهی می‌شود.

کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. ابوزید نیز مثل هر تکه‌ی دیگر از کویر، اوج زیبایی خود را در سکوت عمیق، لابه‌لای تپه‌های شنی داغ روانش و چشم‌اندازهای وسیع و بی‌نظیرش پنهان کرده است. در سفر به کویر ابوزیدآباد می‌توانید آرامش بودن در کویر و تجربه راه رفتن بر تپه‌های شنی را مزه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی ، آب‌انبار و شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید.

کویر ابوزید آباد کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد1 کویر ابوزید آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بسيار كوير گرم و سوزاني است ولي شب هاي پر ستاره و زيبايي داره و مناسب رصد و گردش

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • انجمن توسعه سفیدشهر

    انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران

    باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
    ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
    ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
    ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر
    ۴-قلعه های تاریخی سفید -ملک اباد -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر
    ۵-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر
    ۶-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
    ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد-وکیل
    ۸-شهرزیرزمینی سفیدشهر
    ۹-قدمگاه علی ع سفیدشهر
    ۱۰-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
    ۱۱-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر
    ۱۲-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر
    ۱۳-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت
    ۱۴-مسجد تاریخی زیارت
    ۱۵-دکان حلوایی تاریخی
    ۱۶-روستای کویری تقی آباد سفیدشهر
    باتشکر
    انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران

    ۲۰ آبان, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *