جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر نمک سیرجان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ اسفند ۱۳۹۷

کویر نمک سیرجان در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهر سیرجان واقع شده است. طول این کویر در حدود ۵۰ کیلومتر و عرض آن در قسمت میانی برابر با ۲۰ کیلومتر است و هر چه در جهت شمال یا جنوب آن حرکت کنید از عرض آن کاسته می شود.کویر نمک سیرجان هم‌اکنون به‌صورت انبار عظیمی از نمک محلول درآمده که سرتاسر حوضه دشت سیرجان را به‌طور غیرمستقیم چه در حالتی که دریاچه نمک پرآب باشد و چه در حالت خشک و کویری انباشته از نمک را تحت‌تأثیر خود درآورده است سطح باتلاق را پوشش ضخیمی از نمک طعام پوشانده است.
باتلاق نمک به‌صورت نوار شمال‌غربی، غرب تا جنوب‌غربی دشت سیرجان را در برمی‌گیرد و دنباله آن به‌صورت منقطع و ضعیف تا دشت شهر بابک ادامه دارد.

کف چاله سیرجان ۱۲۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و ۱۴۵۸ متر زیر بلندترین قلل ارتفاعات اطراف خود است. کویر سیرجان بصورت نا متقارن در مقابل حد آبی غربی چاله در دره ای باریک قرار گرفته است.مخروطهای افکنه بزرگتر از شمال شرقی همراه با تپه های ماسه ای عظیمی سطح این کویر را تقلیل می دهند.
در صفحات محدود بین مخروط افکنه ها و تپه های ماسه ای چند دهات با مزارع کشاورزی وجود دارد که بسیاری از آنها اکنون با ماسه پوشیده شده است.مخروطای افکنه جنوبی به مراتب کوچکتر از سفره های شمالی آن هستند. آنها نیز از طرف جنوب بر روی سطح کویر توسعه یافته اند. سطح عمده این کویر پوشیده از صفحات باد کرده است . جنس خاک این کویر از نوع صفحات رسی است. آبهای زیر زمینی از زیر تپه های شنی از سمت شمال به طرف جنوب حرکت کرده و وارد کویر می شوند.
جاده خاکی از شهر سیرجان به سمت روستای شریف آباد (غرب سیرجان) – بعد از عبور از شریف آباد پس از طی مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر وارد کویر سیرجان می شوید. مسیر دوم : مسیر آسفالته سیرجان به نیریز از جنوب کویر نمک سیرجان می گذرد.
تپه های ماسه ای اطراف این کویر از نوع تثبیت شده است و از نوع تپه های کندویی شکل و طولی است. جهت عمومی این تپه ها در بخش شمالی کویر، جهتی شمالی جنوبی دارد و در بخش جنوبی جهتی شمال غربی – جنوب شرقی دارند. سطح آبهای زیرزمینی در این کویر بالا می باشد.
مسیر خودروی شخصی جاده خاکی از شهر سیرجان به سمت روستای شریف آباد (غرب سیرجان) – بعد از عبور از شریف آباد پس از طی مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر وارد کویر سیرجان می شوید.

مسیر دوم : مسیر آسفالته سیرجان به نیریز از جنوب کویر نمک سیرجان می گذرد.

آدرس : استان کرمان، سیرجان،‎ کیلومتر ۲۷ جاده سیرجان به سمت شیراز، محور روستای خیرآباد

کویر نمک سیرجان 1 کویر نمک سیرجان
کویر نمک سیرجان 2 کویر نمک سیرجان
کویر نمک سیرجان 3 کویر نمک سیرجان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *