جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کدو پلو مازندران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مهر ۱۳۹۷

کدو پلو مازندران (کهی پلا یا کئی پلا) یکی از غذاهای دلچسب و لذیذ این منطقه از کشورمان بوده که در میان اهالی طرفداران پروپاقرص بسیاری دارد. استان زیبا و سرسبز مازندران از جمله استان‌های شمالی ایران بوده و مرکز آن شهر ساری می‌باشد. این منطقه خارق‌العاده با شهرهای سمنان، تهران، گیلان، قزوین، البرز و گلستان دارای مرز مشترک است. بلندترین قله ایران یعنی قله باشکوه و زیبای دماوند در مازندران خودنمایی می‌کند. گفتنی است که به علت وجود کوه‌های فراوان، جنگل‌ها و دریای نیلگون در این ناحیه، آب و هوای آن در بعضی قسمت‌ها کوهستانی و در بخش‌های دیگر مرطوب می‌باشد. مازندران به لحاظ تراکم جمعیت از پرجمعیت‌ترین مناطق به شمار رفته و منابع زیرزمینی زیادی نیز در این شهر وجود دارند. عمده محبوبیت این استان زیبا و چشم‌نواز، به خاطر وجود بیشه‌ها، علفزارها، جنگل‌هایی با درختان سربه فلک کشیده و ساحل آرام دریای نیلگون خزر می‌باشد. علاوه بر این‌ها، آثار و جاذبه‌های تاریخی همچون دریاچه الندان ساری، منطقه حفاظت شده دودانگه، برج رسکت ساری، حمام وزیری و غیره نیز از عوامل جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه می‌باشند.
غذاهای محلی این استان نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم و مسافران منطقه دارند. به طوری‌که، ممکن نیست فردی به مازندران سفر کند و غذاهای فوق‌العاده خوشمزه آن را نچشد. کدو پلو (کهی پلا یا کئی پلا) یکی از غذاهای دلچسب و لذیذ این منطقه از کشورمان بوده که در میان اهالی طرفداران پروپاقرص بسیاری دارد. در این مطلب، دستور تهیه این غذای خوشمزه را برای بیان می‌کنم تا بتوانید آن را در منزل طبخ کرده و از طعم فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.
برای شروع کار، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه کره کمی سرخ می‌کنیم تا رنگش طلایی شود. در صورتی که کدو شیرین نبود، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر را به پیاز داغ‌ها می‌افزاییم. نصف کدو تنبل را بعد از گرفتن پوست و خرد کردن به پیاز افزوده و اجازه می‌دهیم تا کاملاٌ سرخ شود. حواستان باشد که کدو با پختن زیاد له نشود. در مرحله بعد، زردچوبه، فلفل و نمک را به مواد اضافه کرده و بعد از کمی تفت خوردن شعله را خاموش می‌کنیم. پس از پختن و آبکش کردن برنج، کمی روغن و آب در کف قابلمه ریخته و سپس برنج و مواد را لایه‌لایه در قابلمه می‌ریزیم. جهت خوش عطر‌و‌طعم غذا روی هر لایه کمی پودر زیره می‌پاشیم. در انتها، بعد از تمام شدن مواد مقداری زعفران آب کرده بر روی برنج ریخته و صبر می‌کنیم تا غذا کاملاٌ دم کشیده و آماده شود. سپس، به تعداد نفرات نیمرو درست کرده و به همراه غذا میل کنید.
نکات:
. در صورت تمایل، می‌توانید این غذا را با گوشت چرخ کرده نیز طبخ کنید. بعد از تفت دادن پیاز، گوشت را اضافه کرده و بگذارید کاملاٌ سرخ شود. سپس، زردچوبه، نمک و رب گوجه‌فرنگی را نیز بیفزایید. در انتها شکر، کدو و دارچین را اضافه کرده و بقیه مراحل را مانند آن‌چه که در بالا گفته شد به ترتیب انجام دهید.
. به جای تخم‌مرغ نیمرو می‌توانید مقداری خورشت گوجه درست کرده و همراه با این غذا سرو کنید. به این صورت که، ابتدا پیاز را سرخ کرده و بعد از اضافه کردن کمی نمک و زردچوبه، گوجه‌فرنگی خرد شده را افزوده و اجازه می‌دهیم تا کاملاٌ بپزد. سپس، آن را همراه با کدو پلو نوش‌جان کنید.
. گفتنی است که مردم مازندران این غذا را با ترشی ناز‌خاتون سرو می‌کنند.

کدو پلو مازندران 1 کدو پلو مازندران

کدو پلو مازندران 2 کدو پلو مازندران

کدو پلو مازندران 3 کدو پلو مازندران

کدو پلو مازندران 4 کدو پلو مازندران

کدو پلو مازندران کدو پلو مازندران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 9 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    من خود کدو رو دوس دارم حتی میشه حالت عادی نمک زد و خورد ولی وقتی مازندران بری عاشق کدو پلو مازندرانی میشی

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • نیاز راد

      یعنی به امتحانش می ارزه؟؟

      ۱۱ مهر, ۱۳۹۹
  • سید محمد حسینی

    این غذای محبوب و لذیذی برای مردم محلی و بسیار پرطرفدار است

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    کدو پلو همون طور که از اسمش پیداست و داخل شکل استفاده بشه ولی من یک بار از بادمجان هم استفاده کردم ازش خوب شد فکر نمی کردم مزه خوبی پیدا کنه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    کدو پلو یه غذای سنتی توی استان مازندران هست که به اون کئی پلا هم میگن.

    ۷ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد