رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ دی ۱۴۰۰

کتیبه تنگ خشک سیوند ( شناسنامه تخت جمشید )

لینک این مطلب کپی شد!

کتیبه تنگ خشک سیوند ( شناسنامه تخت جمشید ) که از دیدنی های شیراز است . در کنار سیوند خرابه وگورستان صفوی سیوند و در ۲۰۰متری سیوند کنونی بردامنه‌های کوههای سیوند واقع شده است. درزبان سیوندی به آن کتیبه تنگه فشک گفته می‌شود. کتیبه پهلوی تنگ خشک سیوند، این کتیبه نخستین سندی است که در آن از سیوند نام برده شده است و درآن چگونگی ساخت تخت جمشید شرح داده شده است . این اثر در تاریخ ۷ مهر۱۳۵۴به شماره ۱۱۱۱در فهرست آثار ملی ایران در شیراز به ثبت رسیده است.

66 کتیبه تنگ خشک سیوند ( شناسنامه تخت جمشید )

تنگ فشک سیوند در کنار جاده آسفالته سیوند بین تخت جمشید و پاسارگاد قرار دارد.تخته سنگ بزرگی به ابعاد ۳*۴ متر و بلندی ۸۰ سانتیمتر در تنگ خشک قرار دارد. که نبشته هایی به خط پهلوی کتابی و سطرهای عمودی در سه طرف آن کنده شده است.هر سه نبشته آسیب دیده اند و تقریبا ناخوانا هستند. در حدود بیست متری سنگ نبشته دار در شیب رو به بالای کوه حوض سنگی آسیب دیده ای به بزرگی ۱۰۰*۱۵۰ و عمق ۵۰ سانتیمتر با تراشی خشن وجود دارد که احتمالا یک گور بوده است. نبشته سوم متاسفانه قابل خواندن نیست. نبشته های اول و دوم مربوط به بخشیده شدن منطقه ای پر باغ از سوی کسی به نام فرخ پسر نرمان است.

 

-سیوند کتیبه تنگ خشک سیوند ( شناسنامه تخت جمشید )

           
 

نظر کاربران :

  • مجید نعمت الهی

    چگونگی ساخت تخت جمشید با خط پهلوی؟؟؟!///!!!!
    درست نیست. تخت جمشید در زمان هخامنشیها ساخته شده و کتیبه های ساخت اون هم فقط در تخت جمشید اونم با خط میخی آورده شده و نه پهلوی..پهلوی مربوط به دوره ساسانی و اشکانی هست.

    ۱۷ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    کاش تو مدارسم تا حدی خط میخی رو آموزش میدادن ک میتونستیم کتیبه هار رو بخونیم…هر چی باشه زبون قدیم ما ایرانیاست. امیدوارم در آینده ای نزدیک این اتفاق بیفته

    ۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *