رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای شاه عباسی کرج

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مهر ۱۳۹۷

کاروانسرای شاه عباسی کرج که مربوط به دوران صفویه است. و در مرکز شهر، ابتئای بلوار امامزاده حسن (ع) قرار که بنایی سنگی-آجری است.
این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است.این بنا در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید قرار گرفته‌است.

karvansara کاروانسرای شاه عباسی کرج

این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) از آن استفاده می‌شده‌است. مساحت کل بنا ۳ هزار متر مربع و مساحت حیاط میانی ۹۰۰ متر مربع است.

ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. پیرامون حیاط میانی آن ۲۱ حجره ایوان‌دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و جایگزینی همراهان و نگهبانان کاروان‌ها در نظر گرفته شده‌است در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده‌است. کاروانسرای شاه‌عباسی کرج در ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای شاه عباسی کرج در شاهراه ارتباطی شرق به غرب ایران باستان، یعنی خراسان به قزوین قرار دارد. این بنای صفوی که همچون دیگر کاروانسراها به سبک چهار ایوانی ساخته شده در پیرامون حیاط میانی خود ۲۱ حجره ایوان‌دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و جایگزینی همراهان و نگهبانان کاروان‌ها داشته است. پس از ساخت این کاروانسرا تا چندی برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان به عنوان مکان استراحت استفاده می شد اما در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه برزگران (موسوم به فلاحت) مورد بهره برداری قرار گرفت. و در زمان انقلاب اسلامی به اداره میراث سپرده شد تا مرمت های لازم انجام پذیرفته و در معرض دید عموم قرار گیرد.اکنون همه ساله نمایشگاه بزرگی از صنایع دستی در این محل برگزار می شود که آثار ارزنده ای از صنایع دستی کشور عزیز در آن در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

-شاه-عباسی-1 کاروانسرای شاه عباسی کرج

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    كارونسراي زيبايي و البته مورد استفاده قرار دادن اين كارونسراي كار خوب و پسنديده است كه فضاي عالي ايجاد كرده است

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    من به شخصه از این مکان لذت بردم و پیشنهاد میکنم به این محل سفری داشته باشید چرا که تجربه جدیدی برای من رقم زد

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *