رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

کاروانسرای حاج رضا قزوین

اشتراک گذاری

کاروانسرای حاج رضا بنایی بسیار عالی و وسیع است که در ضلع جنوبی بازار قزوین واقع شده است. کاروانسرای حاج رضا دارای حیاطی بزرگ است و بنای دو طبقه آن در دو اشکوب ساخته شده که به وسیله طاق‌های زیبایی به صورت یک تیمچه درآمده است.
این بنا دارای عرصه‌ای ۲۰۰۰ مترمربعی، اعیانی ۶۰۰۰ مترمربعی، یک حیاط بزرگ، هشتی وسیع، دو اشکوبه و یک درایگاه زیبا است که هندسه کاملی دارد، به علاوه در شمال سرا محوطه شترخان و بارانداز قرار داشته که متاسفانه تخریب شده است.

کاروانسرای حاج رضا مربوط به دوره قاجار است و در سال‌های ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۰ بنا شده است. بانی ساخت این کاروانسرا، مرحوم حاج رضا، برادر حاج ملاعبدالوهاب، مجتهد معروف زمان فتحعلی‌شاه و محمد شاه و بانی ساخت حمام حاج رضا بوده است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طاق نمای ایوان سرای حاج رضا دارای قوس جناغی و کاشیکاری زیبایی است که بنا را به صورت تیمچه‌ای سرپوشیده در آورده است. این سرا از جانب شمال به بازار چه وزیر متصل است طاق های حجره ها و طاق نمای ایوان آن دارای قوس جناغی و کاشیکاری در زمینه آجری است.در گذشته، این سرا محل داد و ستد بازرگانان تبریزی و قفقازی بود و از سراهای قابل توجه به شمار می‌رفت. ولی اکنون به حال نیمه متروک درآمده و از حجره‌های این سرا به عنوان انبار استفاده می‌شود.

آدرس : قزوین – ضلع جنوبی بازار

کاروانسرای حاج رضا قزوین
کاروانسرای حاج رضا کاروانسرای حاج رضا قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *