جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای بن کوه

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ فروردین ۱۳۹۳

کاروانسرای بون کوه یکی از کاروان ‌سرا های غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است که مربوط به دوره زندیان است . این کاروان سرا در کوه زیر در بونه کوه لوز در بخش کوخرد شهرستان بستک هرمزگان واقع شده و یکی از آثار تاریخی و نقاط دیدنی استان هرمزگان به ‌شمار می ‌آید . این مکان یکی از آثار تاریخی سر راه ارتباطی شهرستان لار به شهرستان بندر لنگه است . این کاروانسر در بون کوه زیر ( کوه لوز ) واقع شده ‌است .

مهمان خانه کاروانیان

کارواسر ها مهمان خانه ‌های کاروانیان در مسیر راه‌ های مهم بین شهری است . کاروانسر ها به فاصله مسافتی که کاروان در یک روز می‌ توانسته طی کند ، ساخته می ‌شده ‌است . به دلیل دور بودن بخش عمده ‌ای از مناطق کشور ایران ، و دور بودن شهر ها وآبادی ‌ها از یکدیگر ، وجود نقاطی جهت استراحت و تهیه آذوقه و سرپناه در بین راه ، امری حیاتی و ضروری بوده و بدون وجود این ایستگاه‌ ها، در طی راه و ارتباط بین مناطق مختلف ایران غیر ممکن بوده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » به دلیل قرار داشتن بر قله کوه زیر که معروف است به ( بون کوه لوز ) در این راه ارتباطی و طولانی که شهر های بندر عباس به شهر لار وصل می ‌کند نقش ویزه‌ ای داشته‌ است . کاروانسرای بون کوه در کنار برکه بون کوه چهار برکه و در پایه کوه سر بفلک کشیده « گوچی » واقع شده‌است . این کاروانسر در مسیر راه مشهور گردنه گوچی قرار دارد .

اهمیت کاروانسرای بون کوه
اهمیت « کاروانسرای بون کوه » از آنجاست که در بین کاورانسرای مِهران و کاروانسرای بلدنگ قرار گرفته بوده‌ است . و به دلیل قرار گرفتن این کاروانسرا در مسیر راه بازارگانی مهم ( در آن زمان ) که از شیراز به لار و سپس به بندر لنگه و بندر عباس ( گمبرون ) متصل می ‌نموده ‌است . « کاروانسرای بون کوه » این بنای تاریخی سازه ‌ای سنگی با مصالح گچ و اندود های ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده ‌اند . تاریخ بنای این کاروانسرا به زمان و دوره زندیه ترجیح داده‌ اند .
800px BoneKoheChaharBerka.1 کاروانسرای بن کوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    خیلی جالبه مثل گلخونه های فعلی ساخته شده…کاش ویران نشده بود

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *