جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

کاخ موزه نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی می باشد.کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ تاریخی معروف در شهر تهران است. بخش‌های مختلف کاخ نیاوران امروزه به موزه‌هایی مملو از آثار تاریخی ارزشمند، تبدیل شده‌اند. اگر به بررسی تاریخ و فرهنگ معاصر ایران علاقه دارید، حتما به این کاخ موزه بروید و لذت ببرید.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی تهران می توانید اینجا کلیک کنید.

تاریخچه کاخ موزه نیاوران

ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند.
درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلیشاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است.
در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد.

کاخ نیاوران 2 1 707x800 کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، باغ کتیبه ها و گلخانه ها می باشد.

سال ۱۳۵۷ این کاخ توسط نیروهای انقلابی تسخیر شد و در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. سال ۱۳۶۵ کاخ موزه نیاوران برای اولین بار گشایش یافت. در سال ۱۳۶۸ مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در محل مدرسه اختصاصی راه اندازی شد و یکسال بعد فضاهای جانبی آن به خوابگاه پسران اختصاص یافت.

سالهای بعد موزه جهان نما (۱۳۷۶)، کاخ صاحبقرانیه (۱۳۷۷) و کوشک احمدشاهی (۱۳۷۹) نیز در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

معماری کاخ موزه نیاوران

معماری بنای کاخ اختصاصی نیاوران در عین سادگی بسیار مدرن و پیشرفته است. این کاخ در دو طبقه و نیم حدود ۹۰۰۰ متر مربع مساحت و سقفی متحرک دارد. جنس سقف کاخ نیاوران از آلومینیوم است و آثاری ارزشمند از هنرمندان سراسر جهان در آن نگهداری می‌شوند. سقف کاخ نیاوران در بعضی از روزها برای مشاهده بازدیدکنندگان باز می‌شود. داخل کاخ نیاوران هنوز تمام وسایل قدیمی وجود دارند و مبلمان، پرده‌ها، وسایل تزئینی و آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی و خارجی که در زمان محمد رضا شاه پهلوی در این ساختمان وجود داشتند، در کاخ نیاوران باقی مانده‌اند.

طراحی معماری بنای کاخ نیاوران توسط محسن فروغی، استاد معماری و رئیس وقت دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران انجام شده است. گچبری کاخ نیاوران را استاد عبداللهی و آینه‌کاری‌ها را استاد علی اصغر انجام داده‌اند. در نمای کاخ نیاوران کاشی‌کاری‌هایی به چشم می‌خورند که اثر دست ابراهیم کاظم پور است.

در طراحی و ساخت کاخ نیاوران، معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی به هم آمیخته‌اند. این کاخ تنها بنای سلطنتی با سقف بازشو است. در هر طبقه از کاخ نیاوران طراحی منحصر به فردی انجام شده است که در این بخش به بررسی این قسمت‌ها می‌پردازیم.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

طبقه اول کاخ نیاوران

این طبقه اتاق پذیرایی اصلی و سالن سینمای اختصاصی را شامل می‌شود. محمد رضا شاه پهلوی در سالن پذیرایی این کاخ از مهم‌ترین مهمانان خارجی پذیرایی می‌کرد. در این سالن مجلل مبلمان‌هایی مدرن و زیبا، ساخت کشورهای آلمان و فرانسه به چشم می‌خورند که طراحی آن‌ها را گروه معماران داخلی فرانسوی انجام داده‌اند. هماهنگی رنگ و طرح تزیینات، در همه قسمت‌های سالن دیده می‌شود.

طراحی سینمای اختصاصی کاخ نیاوران بسیار جالب توجه است. این سالن ۴۰۰ متر مربع وسعت دارد و امکانات کامل پخش فیلم در آن تعبیه شده‌اند. امکان بازدید از این سالن از سال ۱۳۹۵، پس از بازسازی برای عموم فراهم شد.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

ظروف تزئینی

ظروف چینی غذاخوری، مربوط به سده ۱۹ فرانسه با نقش‌هایی از ناپلئون بناپارت و خانواده سلطنتی در راهروی طبقه اول در معرض دید عموم قرار دارند. فرش‌های موجود در این طبقه نیز از بهترین فرش‌های دستباف ایران و هنر دست هنرمندان اصفهان و کرمان هستند. مشهورترین قالی ایرانی در این اتاق پذیرایی قرار دارد که نقش مصوری از چهره شاهان و مشاهیر ایرانی از دوره هخامنشیان تا قاجار بر آن بافته شده است. این اثر ارزشمند، هنر دست هنرمند ایرانی، استاد علی کرمانی است. در طرح بیضی وسط فرش نقش پادشاهان و در حاشیه آن نقش و نگارهایی از ایران باستان دیده می‌شود. از دیگر فرش‌های زیبای کرمانی در این سالن می‌توان به فرش شیخ صنعان و دختر ترسا اشاره کرد.

کلیه ظروف تزئینی در این سالن ارزش تاریخی دارند و در میان آن‌ها سفالینه‌های باستان شناسی مارلیک و املش خودنمایی می‌کنند. بسیاری از ظروف و اشیای گران‌بها در این سالن، هدیه دولت‌های خارجی به دولت ایران بوده‌اند که در میان آن‌ها ظرف زیبایی از نقره دیده می‌شود که هدیه کشور رومانی به پادشاه ایران بوده است. در گوشه اتاق پذیرایی، پیانوی اهدایی از طرف سفارت آلمان به محمد رضا شاه پهلوی به چشم می‌خورد. در قسمتی دیگر از این سالن نماد سقاخانه، اثر هنرمند برجسته پرویز تناولی دیده می‌شود. بر دیوارهای این اتاق برجسته‌ترین آثار نقاشی هنرمندان داخلی و خارجی نصب شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان نقاشی بی جان طبیعت اثر محسن فروغی و اثری از بهمن محصص را نام برد.

اسامی دیگر تابلوهای ارزشمند هنرمندان خارجی در این سالن به شرح زیر است:

تابلوی سه زن اثر ماری لورنسن
تصویری از فرح دیبا اثر ویدال کورداس
تابلوی منظره اثر آلفرد سیسلی
چهره دو زن اثر جی گلدرن
موتمارتر پاریس اثر اوتریلو
تصویری از محمد رضا پهلوی اثر وی اف دراپر
موتمارتر پاریس اثر الیز مالکت
تابلوی جنگل اثر مارویک کرلا مینگل

نیم طبقه دوم

این بخش از کاخ نیاوران متعلق به کوچک‌ترین عضو خانواده پهلوی بوده است و از آن با عنوان اتاق لیلا پهلوی یاد می‌شود. اتاق کار فرح دیبا و مجموعه لباس‌های نظامی و شخصی محمد رضا شاه پهلوی نیز در این طبقه وجود داشتند که هم‌اکنون نیز دیده می‌شوند. در این طبقه آثاری ارزشمند و تاریخی از کشور هند مانند حجاری‌های باستانی از مجسمه بودا و آثار عاج هندی وجود دارند. در پله‌های طبقه دوم تصویری نقاشی شده از دربار کریمخان زند مربوط به سال ۱۱۹۲ هجری قمری، به چشم می‌خورد.

طبقه دوم کاخ نیاوران

در این طبقه اتاق‌های خواب، اتاق‌های شخصی و اتاق استراحت نیمروزی قرار گرفته‌اند. اتاق خواب شاه و فرح به اتاق آرایش فرح و اتاق لباس‌‌های شخصی فرح که در میان آن‌ها لباس‌های محلی و سوزن‌دوزی بلوچستان به چشم می‌خورند، راه دارند.

اتاق مطالعه و استراحت و نشیمن فرحناز پهلوی و علیرضا پهلوی نیز در این طبقه قرار دارند. برای هرکدام از این اتاق‌ها امکانات بهداشتی مجزا تعبیه شده است. در اتاق علیرضا پهلوی مجموعه‌ای از نشان‌های ناوگان دریایی دیده می‌شوند.

در اتاق نشیمن طبقه دوم میز تحریری به سبک لویی شانزدهم قرار گرفته است که ارزش تاریخی دارد و در اتاق استراحت نیمروزی نیز تابلو فرش‌هایی از چهره تاج الملوک و رضاخان قرار دارند.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

موزه ها و بخش های دیگر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

به‌جز ساختمان کاخ اختصاصی نیاوران، بخش‌ها و موزه‌های دیگری در مجموعه نیاوران وجود دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. بیشتر این قسمت‌ها در حال حاضر موزه‌هایی برجسته با آثار شاخص فرهنگی و تاریخی هستند. در این قسمت به معرفی این قسمت‌ها می‌پردازیم.

 

تالار آبی کاخ نیاوران

این تالار در ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران قرار گرفته است و گرداگرد آن را تابلوهای کاشی کاری هفت رنگ پوشانده‌اند. در طول زمان به‌دلیل بارش باران، کاشی‌های این تالار آسیب‌های جدی دیده‌اند.
تالار آبی در حدود ۳۵۰ متر مربع وسعت دارد و در محوطه باغ نیاوران قرار گرفته است. کاشی کاری‌های آبی و آب‌نمای زیبای روبه‌روی آن دلیل نام‌گذاری تالار به این نام هستند. در این تالار دو تابلوی کوبلن قدیمی فرانسوی مربوط به قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی قرار دارند. در تالار آبی در سال ۱۹۷۸ میلادی، جشن سال نو با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برگزار شده است. امروزه در این تالار نمایشگاه‌های لباس برگزار می‌کنند.

 

کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه

کاخ صاحبقرانیه از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باقی مانده است. در سال ۱۲۶۷ هجری قمری ناصرالدین شاه به مناسبت آغاز سی و یکمین سال حکومتش، خود را سلطان صاحبقران نامید و دستور به ساخت عمارتی به همین نام در باغ نیاوران را صادر کرد.

در این عمارت قسمت‌های مختلفی مانند خوابگاه، اندرونی و حرم‌سرا، توسط حاجب الدوله طراحی و تعبیه شدند، اما مظفرالدین شاه و احمد شاه بخش حرم‌سرای کاخ را کوچک‌تر کردند.

پس از سقوط قاجار، عمارت صاحبقرانیه برای مدت طولانی خالی از سکنه بود و به آن توجهی نمی‌شد. در آغاز پادشاهی رضاخان، کاخ سعدآباد در مرکز توجه شاه قرار داشت و تا زمان ازدواج محمد رضا پهلوی با فوزیه، عمارت صاحبقرانیه متروک مانده بود.

پس از آن رضاخان به‌منظور میزبانی از مهمانان خود برای برگزاری جشن عروسی محمد رضا شاه، دستور به تخریب بخش‌هایی از داخل این کاخ و نوسازی عمارت صاحبقرانیه داد. بازسازی و تزئین داخل عمارت هشت ماه به طول انجامید، اما در نهایت جشن در این کاخ برگزار نشد. در زمان پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی نیز، معماری داخلی این کاخ تغییرات زیادی کرد. پس از انقلاب، کاخ صاحبقرانیه به‌طور کامل مرمت شد و کاربری آن به موزه تغییر کرد. این کاخ در فاصله ۹۰۰ متری کاخ اختصاصی نیاوران قرار دارد.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

آثار تاریخی موجود در این کاخ

از برجسته‌ترین آثار تاریخی موجود در این کاخ می‌توان به تابلوهایی از شاهزادگان قاجار، عکس‌هایی از ناصرالدین شاه، فرمان مشروطیت که در سال ۱۳۲۴ در همین کاخ توسط مظفرالدین شاه امضا شد و تصاویری از بزرگان مشروطه، اشاره کرد. تالار جهان نما یا تالار آیینه نیز در این کاخ قرار گرفته‌اند. قسمت شمالی کاخ صاحبقرانیه، میز کار محمدرضا پهلوی قرار دارد و در دیوارهای این بخش از کاخ، تصویر مجلس شیخ صنعان دیوان عطار، حک شده بر نقره، خودنمایی می‌کند.

بخش‌هایی از اتاق اصلی این کاخ، سلاح‌های قدیمی سرد و گرم مربوط به دوران زندیه و قاجار نصب شده‌اند و کف تالارها را فرش‌های تبریز و کرمان زینت بخشیده‌اند. داخل این عمارت مجموعه‌ای از عکس‌های سران کشورهای خارجی و هدایای دولت‌های آن‌ها به نمایش در آمده‌اند.

قسمت زیرزمین کاخ صاحبقرانیه موزه حوضخانه قرار گرفته است که در اتاق‌هایش بافت‌های دوران قاجار، قلمدان‌ها و آثار خوشنویسی و نقاشی هنرمندان ایرانی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. تزیینات زیبای معماری داخلی حوضخانه و تابلوهای برجسته نقاشی از جمله تابلوی حوضخانه کمال الملک، این قسمت از کاخ را به یکی از تماشایی‌ترین بخش های مجموعه نیاوران تبدیل کرده‌اند، اما متاسفانه در زمان نگارش این مقاله، به‌دلیل مطالعات آسیب شناسی روی بنای این کاخ، امکان بازدید از آن وجود ندارد.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

کوشک احمد شاهی

کوشک احمدشاهی به دستور احمد شاه قاجار برای استراحتگاه ییلاقی شاه ساخته و در زمان رضا شاه پهلوی بازسازی شد و به‌عنوان دفتر کار رضا شاه مورد استفاده قرار گرفت. در طبقه دوم این عمارت، سالن مرکزی با ایوان سراسری در چهار گوشه دیده می‌شوند. این طبقه در گذشته اتاق موسیقی عمارت بوده است و در ایوان ضلع شمالی آن نقش گچبری زیبایی از شیر و خورشید دیده می‌شود.
عمارت کوشک احمد شاهی در حدود ۸۰۰ متر مربع مساحت دارد و در اواخر حکومت قاجار ساخته شده است. این کاخ را در دو طبقه با سقف شیروانی ساخته‌اند و نمای آن آجری و نخودی رنگ است. در قسمت ورودی پله‌هایی در کنار حوض کاشی طراحی کرده‌اند که به کوشک می‌رسد و این ورودی در جنوب عمارت قرار دارد. کوشک احمد شاهی در فاصله کوتاهی در شمال کاخ اختصاصی نیاوران قرار گرفته است.

کاخ موزه نیاوران کوشک احمد شاهی 800x496 کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

موزه جهان نما

در سال ۱۳۵۵ شمسی، فضایی در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه جهت نگهداری آثار و اشیاء هنری اهدایی به فرح دیبا و یا خریداری شده توسط وی با چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین در نظر گرفته شد. بر سقف تالار میانی این موزه، نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز به چشم می خورد. این موزه در بهمن ماه سال ۱۳۷۶ گشایش یافت.
آثار موجود در این موزه در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده اند. از جمله می توان به آثار بجامانده از تمدن های باستانی پیش کلمبیایی، مفرغ های لرستان، سفالینه های املش، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی مربوط به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد و آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی همچون سهراب سپهری، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی، مش اسماعیل، پرویز تناولی و هنرمندان غیر ایرانی چون ژرژ براک، پل گوگن، پل کله، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو ، پیر آگوست رنوار ، دیگو جاکومتی، فرنان لژه و مارک شاگال اشاره کرد.

کاخ موزه نیاوران جهان نما کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

موزه کتابخانه اختصاصی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران نیز در سال ۱۳۵۵ در ضلع شمال شرقی و هم جوار کاخ اختصاصی نیاوران راه‌اندازی شده است. این کتابخانه ۷۷۰ متر مربع وسعت، دو طبقه در ساختمان و یک زیرزمین دارد.کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران برای استفاده شخصی طراحی شده بوده و در معماری داخلی آن از تزیینات آینه و شیشه استفاده شده است. در سقف کتابخانه، استوانه‌های شفاف برای تامین روشنایی تعبیه کرده‌اند.

در این ساختمان نیز آثار متعدد و ارزشمند تاریخی از هنرمندان داخلی و خارجی مانند مجسمه‌ها و نقاشی‌ها به چشم می‌خورند. آلات موسیقی نیز در این کتابخانه وجود دارند که نشان از کاربری متفاوت این ساختمان در گذشته دارند.

در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران کلکسیونی برجسته از نسخ خطی و تابلوهای نقاشان معروف، نگهداری می‌شوند
در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در حدود ۲۳ هزار نسخه چاپی و ۱۶ هزار عنوان موجود است که بسیاری از کتاب‌های چاپ اول، کتب تخصصی هنر، دانشنامه‌های معتبر و مجموعه کامل انتشارات دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران در میان آن‌ها دیده می‌شوند. کلکسیون برجسته‌ای از تابلوهای نقاشی هنرمندان مشهور و نسخه‌های خطی با ارزش نیز در این کتابخانه وجود دارند.

بیشترین حجم کتاب‌ها را در این کتابخانه کتب تاریخ ایران، ادبیات فرانسه و هنر نقاشی تشکیل می‌دهند. در میان کتاب‌ها، آثار اهدایی سران کشورها و نویسندگان برجسته ایران و جهان نیز به چشم می‌خورند. از میان این افراد می‌توان، پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی و جواهر لعل نهرو را نام برد.

در سال ۱۳۸۱ کتاب‌های موجود در این کتابخانه توسط تیم متخصص طبقه‌بندی شدند. بازدید از کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران در حال حاضر در قالب موزه امکان‌پذیر است و این ساختمان کاربری کتابخانه‌ای ندارد.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

موزه خودرو کاخ نیاوران در شمال غربی مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران و در فاصله ۵۰۰ متری از کاخ اختصاصی نیاوران قرار گرفته است. مساحت این بخش از مجموعه نیاوران در حدود ۲۰۰ متر مربع است و در گاراژ قدیمی کاخ نیاوران در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد.

در این موزه، ماشین‌های متعلق به خاندان پهلوی، موتور سیکلت‌های فرزندان پهلوی و ماکت خودروها در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند. این موزه به‌منظور حفاظت از خودروهای باقی مانده از دوران پهلوی و نمایش ماشین‌های موجود ایجاد شده است و کاربرد تخصصی در این زمینه ندارد.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

باغ موزه کتیبه ها

باغ موزه کتیبه‌های نیاوران در قسمت شرقی باغ نیاوران قرار دارد و نمایشگاهی دائمی از کتیبه‌های سنگی ایران باستان در محوطه باغ نیاوران است. این نمایشگاه در سال ۱۳۸۷ به همت مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران و با همکاری پژوهشکده زبان و گویش و سازمان میراث فرهنگی بر پا شده است.

در این نمایشگاه ۴۳ کتیبه از دوره‌های تاریخی مختلف از زمان مادها، آشوریان، سومری‌ها، عیلامی‌ها و ساسانی، وجود دارند. از معروف‌ترین این کتیبه‌ها می‌توان به کتیبه‌های شاپور و اردشیر در نقش رستم، کتیبه شاپور یکم در نقش رجب و کتیبه کرتیر در نقش رجب اشاره کرد. بازدید از این موزه برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های باستان‌شناسی جذابیت بالایی دارد.

کاخ موزه نیاوران کتیبه ها کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

بنای کاخ نیاوران

در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران، بنای کاخ نیاوران با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث شده است.عملیات احداث این بنا در سال ۱۳۳۷ ﻫ . ش، با طرحی ایرانی آغاز گردید و با وقفه ای که در ساخت آن پیش آمد در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید و در سال ۱۳۴۷ مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساختمان این بنا ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش اختصاص یافت. طرح این بنا از محسن فروغی است که توسط شرکت فرمانفرمائیان به مرحله اجرا درآمده است.
طرح چهار ضلعی کاخ و فضاسازی معماری داخلی آن الهام گرفته از معماری ایرانی با بهره گیری از فناوری مدرن است. تزئینات آن نیز تلفیقی از هنر پیش از اسلام و پس از اسلام است که گچبری توسط استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی اصغر و کاشی کاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا انجام شده است. کف بنا از جنس سنگ سیاه و سقف آن از جنس آلومینیوم است که از وسط باز می شود. دکوراسیون و مبلمان داخلی کاخ توسط یک گروه فرانسوی طراحی و اجرا شده است.

طبقه همکف

طبقه همکف این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق ها در اطراف آن شکل گرفته اند که از آن جمله می توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد.
در نیم طبقة این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا ، اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد.
اتاقی نیز در مسیر راه پله ها قرار دارد که لباس های رسمی و نظامی و مدالها و نشان های محمدرضا پهلوی در آن نگهداری می شوند.
در طبقه سوم اتاق خواب واستراحتگاه نیمروزی پهلوی دوم و همچنین اتاق های فرزندان وی و ندیمه هایشان قرار دارد.
این فضاها با نقاشی ها و فرش هایی گرانبها و هدایای متعددی از کشورهای مختلف پوشیده شده اند.

مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران در تمام روزهای هفته آماده پذیرش گردشگران است. در محوطه باغ نیاوران کافی شاپ کارزین برای استراحت و صرف غذا و نوشیدنی بسیار مناسب است و این کافه صبحانه نیز سرو می‌کند. به خاطر داشته باشید مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران در روزهای تعطیل رسمی به مناسبت عزاداری‌ها تعطیل می‌شود.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

نحوه دسترسی به کاخ موزه نیاوران

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
برای رسیدن به مجموعه نیاوران باید به اتوبان صدر بروید و از خروجی کامرانیه به‌سمت نیاوران ادامه دهید. با رسیدن به خیابان باهنر و ادامه مسیر در جهت شرق به میدان نیاوران خواهید رسید. کاخ نیاوران در شمال این میدان در امتداد مسیر خیابان باهنر، قرار دارد. دسترسی دیگر به کاخ نیاوران از طریق بزرگراه امام علی است. در این مسیر می‌توانید در جهت جنوب به شمال بزرگراه امام علی به خروجی اتوبان ارتش (غرب) وارد شوید، در ادامه به خیابان موحد دانش خواهید رسید. سپس در انتهای خیابان موحد دانش وارد خیابان پاسداران شوید و در جهت شمال خیابان مسیرتان را ادامه دهید تا به میدان نیاوران برسید.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

رفتن به کاخ با وسایل نقلیه عمومی

اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد رفتن به کاخ نیاوران را دارید، می‌توانید با مترو یا اتوبوس نیز به کاخ نیاوران بروید. برای تردد با مترو، در مسیر خط یک تا آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش ادامه دهید. ایستگاه تجریش در میدان قدس قرار دارد و در میدان قدس با استفاده از تاکسی‌های خط تجریش-دزاشیب یا تجریش-نیاوران به ورودی اول موزه نیاوران می‌رسید. از نقاط مختلف تهران نیز اتوبوس‌ها به میدان تجریش تردد می‌کنند، اما بهترین راه، خط بی‌آرتی در مسیر راه‌آهن تا تجریش است.
مسافت تجریش تا کاخ نیاوران را می‌توانید با اتوبوس هم طی کنید. کافی است یکی از اتوبوس‌های ازگل یا دارآباد یا میدان رسالت در میدان تجریش را سوار شوید. همه این خطوط روبه‌روی ورودی اول موزه نیاوران ایستگاه دارند.

%name کاخ موزه نیاوران ،نگاهی بر زندگی شاهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    بسیار زیبا .ادغامی از تاریخ و هنر . آرامشی وصف ناشدنی در تک تک قسمتهای کاخ وجود دارد.

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    برای بار اول که رفتم فکر نمیکردم همچین مجموعه بینظیری باشه.حتما با مهمونای شهرستانیتون برید

    ۲ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است. این مجموعه دارای موزه های متعدد و کاخ و عمارتهای تاریخی است که دیدن همه آنها توصیه میشه

    ۲ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    مجموعه ديدني است از مكان هايي است كه بايد قبل از مرگ ديد به خصوص كوشك احمد شاهي

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    سریال قهوه تلخ در این کاخ فیلم برداری شده بود

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن یک کاخ موزه دیدنی با فضایی دلچسب است و دیدنش خالی از لطف نیست

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    تمام فصول آن زيباست به خصوص كوشك احمدشاهي و كاخ صاحبقرانيه و حتما بانوان عزيز از ديدن پارچه هاي درباري به وفور لذت خواهند برد

    ۱۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • متین حسینخانی

    یکی از بهترین مکان های گردشگری تهرانه مخصوصا موزه

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فرنیان

    مجموعه سعد اباد یکی از بهترین مکانها گردش گردی و تفریحی میباشد که همه ساله توریسها فراوانی را نیز جذب خود کرده است ولی چه بسا بهتر است ما خودمان در نگهداری و حفظ این اثار سهیم باشیم میراث فرهنگی جزیی ازهویت کشور ماست

    ۱۰ آبان, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *