جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ موزه سعدآباد تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

کاخ موزه سعدآباد تهران جاهای دیدنی تهران زیاد است از جمله جاذبه های گردشگری تهران در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.

پس از کودتای ۱۲۹۹, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته است.کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنهء برتافته است. از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

کاخ سعد آباد 4 کاخ موزه سعدآباد تهران

حاج آقا رضا رفیع در خاطرات خود می نویسد:” من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورا… و کلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری کردم. سعدآباد که من آن موقع خریداری کردم به این بزرگی نبود. وسعت آن هشت هزار متر کنار رودخانه با عمارت حالیه ملکه مادر بود. البته بعد از خریداری سعدآباد از سردار اعظم, تپه علی خان والی را از پدر سرتیپ والی به مبلغ هفت هزار تومان خریداری نمودم . این تپه همان تپه ای است که کاخ شهوند را رضا خان بر روی آن بنا کرد و مادر شاهپور عبدالرضا(عصمت دولتشاهی)در آن کاخ می نشست.

کاخ موزه سعدآباد تهران کاخ موزه سعدآباد تهران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی تهران می توانید اینجا کلیک کنید.

باغهای سعدآباد

از باغ هایی که اراضی آنها داخل اراضی سعدآباد شد . باغ آقامحمد جواد گنجه ای است که جزء جعفرآباد بود. از باغ امام جمعه هم مقدار زیادی داخل باغ سعدآباد شد. خانه های جنوبی سعدآباد که مربوط به دوره قاجار بود از نصیرالدوله خریداری گردید . در زمان پهلوی اول به عنوان سربازخانه سعدآباد مورد استفاده قرار می گرفت.سپس باغ های دیگری در اطراف سعدآباد از جمله باغ های سالار جنگ, سپهبد امان ا… میرزا, مستوفی الممالک. شکرا… قوام الدوله, همدم السلطنه خواهر مستوفی و محمود بدر(به فتح باء و کسر دال)خریداری و جزو سعدآباد گردید.رضاشاه درآن زمان در میان درختان چنار سعدآباد چادری می زد و گاهی هم زیر آن پذیرایی می کرد.

در زمان پهلوی اول, سراسر باغ سعدآباد از رودخانهء دربند مشروب می شد.رضاشاه آب رودخانهء دربند را خریداری کرد. به آبیاری این باغ اختصاص داد ولی پهلوی دوم دوازده ساعت از آب رودخانه را به رعایا بخشید.و چون آب این رودخانه برای آبیاری سعدآباد کافی نبود از دوازده رشته قنات های قدیمی و جدیدالاحداث استفاده گردید.

کاخ موزه سعدآباد تهران4 کاخ موزه سعدآباد تهران

برای آشنایی بیشتر با شهر تهران پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تهران را مطالعه بفرمایید.

قناتهای باغ سعدآباد

۱- هراش آب (به فتح هاء)
۲- قنات قوام الدوله
۳- قنات کاخ سنگی
۴- قنات جعفرآبـــاد
۵- قنات آب نما
۶- قنات کاخ سفید
۷ و۸-قنات های دفتر مخصوص
۹- قنات جوادیه
۱۰- قنات گلخانه
۱۱ – قنات کاخ شمس
۱۲- قنات خوابگاه

کاخ موزه سعدآباد تهران5 کاخ موزه سعدآباد تهران

ناریخچه کاخ موزه سعدآباد تهران

تاریخچه مجموعه سعدآباد از زمان قاجاریه شروع میشود. اکثر کسانی که در دوران قاجار در کشور صاحب منصب بودند از جمله رجال سیاسی و قائم مقامان، اقدام به احداث تفریگاه و اقامتگاه در این منطقه خوش آب و هوا نمودند. بعدها پس از کودتا و تغییر سلسله توسط رضاخان با ایجاد بناهایی در این محل آن را به اقامتگاه دائمی سلسله پادشاهی تبدیل نمود. با خریداری زمین های این منطقه تا زمان انقلاب اسلامی به عنوان محل سکونت خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. پس از انقلاب به موزه و محلی برای انجام امور فرهنگی تبدیل شد.

با تبدیل شدن تهران به پایتخت قاجار زمینهای مرغوب و خلوت شمال شهر تهران نظر حاکمان را به شدت به خود جلب کرد. باعث شد در طول زمان در این زمین های مرغوب اقدام به ساخت بنا های مختلفی نمایند. به مرور زمان باغ سعدآباد شکل گرفت که مجموعه ای از ساختمان های مختلف است که به افرادی تعلق داشتند که اکثراً جزو حاکمان و درباریان کشور ایران بودند.
اکنون این ساختمان ها به مجموعه ای از موزه ها و محلی برای نمایش تاریخ، فرهنگ و هنر کشورمان ایران تبدیل شده است. مجموعه تاریخی سعدآباد یک مجموعه کامل و بی نظیر از سیر تحول و تکامل تاریخ کشورمان در دو قرن اخیر می باشد. این مجموعه که بعضاً به صورت کاخ در خدمت پادشاهان ما قبل از انقلاب بوده است. هم اکنون به صورت موزه های مجزا با فضایی بسیار دل انگیز پذیرای گردشگرانی است که از همه جای ایران و دنیا برای دیدن این محل می آیند.

کاخ موزه سعدآباد تهران1 کاخ موزه سعدآباد تهران

ویژگی های کاخ موزه سعدآباد

مجموعه تاریخی سعدآباد دارای ۱۱۰ هکتار وسعت می باشد. کاخ ها و موزه ها و ساختمان های مختلف واقع در بخش شمالی شهر تهران و وجود باغستان ها، گلخانه ها، قناتها، چشمه سارها و خیابانها و جنگل‌های طبیعی که در این مجموعه وجود دارد. باعث شده است که این مکان تفریحی به خاطره خوش برای همه بازدیدکنندگان از آن تبدیل گردد. مجموعه تاریخی فرهنگی سعد آباد از شمال به کوه البرز، از شرق با گلاب دره، از قسمت غربی به ولنجک منتهی می شود. از سمت جنوب به تجریش می رسد و رودخانه جعفرآباد از میان آن عبور می کند.
ارتفاع سعد آباد از سطح دریا حدود ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متر می باشد. میانگین دمای آن در طول سال ۱۳ درجه سانتیگراد است. شما می توانید ساعت ها در این مجموعه بدون آنکه دچار خستگی شوید قدم بزنید .جاذبه های مختلف آن را ببینید و تاریخ دوره پهلوی و قاجاریه را به تماشا بنشینید.

تبدیل وضعیت از همهمه و شلوغی مرکز شهری تهران به یکباره به فضای ساکت، زیبا و دلنشین در فاصله ای باورنکردنی از شهر، خود یکی از جاذبه‌های مجموعه سعدآباد است. باور نکردنی است اگر بدانید خروج شما از همهمه های زندگی روزمره شهر تهران فقط با ورود به یکی از درب های این باغ میسر خواهد بود.
در باغ سعدآباد شما می‌توانید از پیاده روی در پیاده روهای این مجموعه و گذر از گذرگاه های بسیار زیبا با طبیعتی که سالهاست به تکامل خود ادامه می دهند. عبور از پل ها و برکه ها و چشم اندازی باز به ویژه در فصل پاییز که صدای خش خش درختان سربه فلک کشیده. تصویری بهشتی از آنچه که در تصورات شما از پاییز وجود دارد را تداعی می نماید، لذت ببرید.

زیست بوم سعد آباد

در مجموعه سعدآباد با قسمت های مختلفی سر و کار خواهید داشت که هر کدام نکات و جزئیاتی برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی برای شما ایجاد می کند. محوطه باغ سعدآباد با فضای متفاوت، درختان کهنسال سر به فلک کشیده، گونه‌های مختلف پرندگان و جانوران و رودخانه دربند که از میان آن میگذرد. به همراه نسیم خنک و صدای پرندگان و کاخ هایی که در حاشیه رودخانه وجود دارد به همراه پوشش گیاهی منحصر به فرد و درختانی که نشان از قدمت و اصالت این مجموعه دارند. می تواند فضایی زیبا را برای گردش و پیاده روی را فراهم آورد.

گونه‌های جانوری مانند سنجاب، حشرات و پروانه ها، روباه و مار موجب هیجان انگیز تر شدن گشت و گذار تان در این مجموعه می شوند. همچنین تنوع بالای زیست بوم گیاهی و جانوری این مجموعه خود اثری ارزشمند است که توسط مرکز مطالعات باغ موزه سعد آباد روی آنها مطالعه می گردد و از آنها محافظت می شود.

کاخ موزه سعدآباد تهران6 کاخ موزه سعدآباد تهران

درهای باغ سعدآباد

۱- در نظامیه که رضاشاه بیشتر از این در وارد سعدآباد می شد.
۲- در زعفرانیه
۳- در خیابان دربند که محمدرضا شاه بیشتر از این در وارد کاخ می شد.
۴- در میدان دربند
۵و۶- دو در در جعفرآباد
۷- در رودخانه
۸- در کاخ سفید

کاخ موزه سعدآباد تهران2 کاخ موزه سعدآباد تهران
کاخ های سعدآباد
هیجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارند که چون در نظر است در به صورت جداگانه , درباره هر یک از آنها به صورت مشروح , مطالبی آورده شود در این مطلب  فقط به ذکر نام آنها بسنده می کنیم .
۱- کاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) .
۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی) .
۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت).
۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) .
۵- کاخ اسود (سیاه) موزه هنرهای زیبا فعلی .
۶- کاخ شمس (موزه مردم شناسی) .
۷- کاخ اشرف (موزه ظروف سابق) .
۸- کاخ غلامرضا (ساختمان تبصره ۳۶) .
۹- کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری) .
۱۰- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) .
۱۱- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) .
۱۲- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (مرکز آموزش) .
۱۳- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) .
۱۴- کاخ فریده دیبا (در اختیار نهاد) .
۱۵و ۱۶- کاخهای قدیم و جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد و دفینه).
۱۷- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه( موزه خط و کتابت میرعماد).
۱۸- کاخ لیلا (موزه آبکار)

علاوه بر کاخ های مذکور و چندین ساختمان قدیمی دیگر , تاسیسات و امکانات دیگری همچون : سالن های مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانه های گوناگون , استخرهای مختلف , چشمه سارها. زمین های تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ۱۱۰ هکتاری وجود دارند.

TFA02044 کاخ موزه سعدآباد تهران

فضاهایی در مجموعه سعدآباد که غیر قابل بازدید است

یکسری فضاهایی در مجموعه سعدآباد وجود دارد که شما می توانید آنها را از دور ببینید. ولی اجازه بازدید برای عموم در آنها وجود ندارد. از جمله “کاخ احمد شاهی” که در حال بازسازی است، کاخ اختصاصی که اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است. برای مهمانان خارجی استفاده می شود، “کاخ ملکه مادر” که میهمانان ویژه دولت در آن اقامت می‌گزیند.  کاخ احمدرضا پهلوی نیز در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.
کاخ “عبدالرضا پهلوی”، کاخ “بهمن پهلوی”، کاخ “فریده دیبا” و کاخ ولیعهد “رضا پهلوی” و کاخ “لیلا پهلوی” نیز به دلایل مختلف از دسترس خارج می باشد.

DSC00719 e1642841889857 کاخ موزه سعدآباد تهران

ورودی های سعدآباد و مسیر آن

کاخ موزه سعدآباد تهران به دلیل وسعت دارای درب های ورودی مختلفی است که در نقاط مختلفی از شهر قابلیت دسترسی دارند. از جمله این درها، در زعفرانیه که در خیابان دربند واقع شده است، درب میدان دربند که از سوی جعفرآباد و رودخانه دربند قابل دسترسی می باشد و در کاخ سفید همچنین درهای زعفرانیه و میدان دربند نیز از ورودی های مجموعه سعدآباد می باشد.

کاخ موزه سعدآباد تهران7 کاخ موزه سعدآباد تهران

نحوه دسترسی به کاخ موزه سعدآباد تهران

کاخ موزه سعدآباد تهران در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری واقع شده است .
برای رسیدن به کاخ موزه سعدآباد تهران و موزه نظامی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید .سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد. اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است. اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

تلفن : ۲۲۲۸۵۰۱۷ – ۹-۲۲۲۸۲۰۳۱

دورنگار: ۲۲۲۸۲۰۷۹

کاخ موزه سعدآباد تهران3 کاخ موزه سعدآباد تهران

کاخ سعد آباد 1 کاخ موزه سعدآباد تهران

کاخ سعداباد 2 کاخ موزه سعدآباد تهران

کاخ موزه سعدآباد کاخ موزه سعدآباد تهران

3056 e1642841907740 کاخ موزه سعدآباد تهران

63378169150 e1642841932529 کاخ موزه سعدآباد تهران

TFA02171 کاخ موزه سعدآباد تهران

ساعات بازدید از کاخ سعد آباد به چه صورت است ؟

زمان بازدید از مجموعه سعد آباد در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ است.

آیا بازدید از کاخ موزه سعد آباد رایگان است ؟

خیر مبلغی به عنوان ورودی باید پرداخت شود و هر کدام از کاخها نیز مجزا هزینه بازدید دارند.

کاخ موزه سعدآباد کجای تهران واقع شده است؟

کاخ موزه سعدآباد تهران در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری واقع شده است .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    به نظرم برای دیدنش باید بیش از یه روز وقت گذاشت:گنجینه استاد فرشچیان،استاد بهزاد،کاخ سبز،براداران امیدوارو….

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلی

    کاخ سعدآباد وسیع ترین کاخ تهران است که موزه ها و طبیعت زیبای آن، این کاخ را به مقصد گردشگری مناسبی در ایام نوروز تبدیل کرده است.

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • متین حسینخانی

    بسیار زیبا مخصوصا کاخ سفید پیشنهاد میکنم که حتما تجربه کنید

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مژگان

    خیلی کاخ خوشگل و سرسبز و باصفاییه. اگه یه روز هم به عمرتون مونده باشه حتما امتحانش کنید

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد