رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آبان ۱۳۹۷

چهاربرج روستای نابینایان

لینک این مطلب کپی شد!

چهاربرج یکی از روستاهای توابع خراسان شمالی که در ۲۴ هزار گزی شمال اسفراین می باشد. شهرت روستای چهاربرج به علت مشکلی است که اهالی آن از آن رنج می برند. بسیاری از اهالی روستای چهار برج نابینا هستند.چهاربرج روستای نابینایان از توابع اسفراین حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۹۰ نفر نابینا هستند. گفته می‌شود، از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش عارضه نابینایی در این منطقه شیوع پیدا کرد و کم‌کم ساکنان آن روستا را ترک کرده و به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. هنوز دلیل نابینایی این افراد مشخص نشده است. جالب است بدانید که اکثر کسانی که به این عارضه دچارند، از بدو تولد نابینا بودند، حتی حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها نیز در این روستا نابینا متولد می‌شوند. البته گفته می‌شود که از سال ۹۱ اختلال نابینایی در این منطقه مهار شده است و هم‌اکنون هیچ کودک زیر دو سال نابینایی در این منطقه وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان دلیل این اختلال را تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی می‌دانند که در نتیجه آگاهی مردم تلاش کردند تا از تولد کودکان نابینا جلوگیری کنند. اما این سوال همواره وجود داشته که چرا حیوانات این منطقه به چنین مشکلی دچارند.

اشتغال
زمین‌های این روستا از طریق رودخانه آبیاری می‌شود و محصول آن غلات، پنبه، زیره و انواع میوه‌ است. شغل اهالی زراعت و مالداری است. دامدارن این روستا یکی از بزرگترین تولید کنندگان شیر و فراورده‌های لبنی در دهستان هستند که روزانه حدود ۳۰۰۰ لیتر شیر توسط دامدارن این روستا تولید می‌شود. چهاربرج یکی از روستا‌های پر جمعیت شهرستان و مرکز دهستان دامنکوه است و با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر، بیشترین جمعیت در دهستان را دارد.

امکانات
روستای چهاربرج در سال ۱۳۷۵ با همکاری جهاد سازندگی و بنیاد مسکن و اهالی اولین روستا در بخش مرکزی بود که بهسازی شده و از ۳۰ سال پیش اهالی از شبکه برق و آب لوله کشی بهره می‌برند و در حال حاضر از تلفن ثابت و شبکه گاز نیز بهره مند است. از جمله امکانات و تاسیسات موجود در روستا می‌توان به آتش نشانی، سالن ورزشی چند منظوره، کتابخانه عمومی، خانه بهداشت، پایگاه امداد جاده‌ای ۱۱۵، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دهستان دامنکوه، مدرسه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، پست بانک و مخابرات اشاره کرد.

-10 چهاربرج روستای نابینایان

-11 چهاربرج روستای نابینایان

-12 چهاربرج روستای نابینایان

 

-15 چهاربرج روستای نابینایان

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    روستای عجیبیه ما خیلی گذری رد شدیم و راستش هم کمی ترسیدیم چون این مشکل رو راحت متوجه میشید

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    به خاطر شايعاتي که درباره اين روستا سر زبان ها افتاده حتي اين کارهاي ساده هم در اين روستا از رونق افتاده و خيلي ها بيکار شده اند.

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا حس عجيبي كه كل روستا نابينا باشند از پير جوان كودك كه زندگي را براي مردمانشان سخت مي كند

    ۲۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    چ خاطرات و مردمانی که بوده اند و به رحمت خدا رفته اند بسیار این مکان قدیمی و قدمت دار است

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *