جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چادر شب بافی

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مرداد ۱۳۹۶

تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی اند که با استفاده از نخهای ابریشمی رنگارنگ چادر شبهایی با رنگهای زنده و شاد می بافند. چون در قدیم از آن در شب برای روانداز استفاده می شد آن را چادرشب نامیده اند. چادرشب معمولا در اندازه های۲ در ۲ متر با زمینه قرمز و دارای طرحهای مشبک و چهارخانه با نقوش هندسی ، گیاهی و حیوانی بافته می شود. چادرشب هم اکنون در شهرهای رامسر ، آلاشت، لفور و هزار جریب بهشهر بافته می شود.

رنگهای بکار برده شده بیشتر نارنجی ، قرمز ، زرد و بطور کلی رنگهای شاد و زنده هستند . نقوش آن ذهنی و بر اساس اشیا و حیوانات می باشد ، که تعدادی از آن شامل ماه ویریب دار ، اسب و سوار ، قالی گل ، گل ماکو ، چلچراغ ، سلم داریا زربین دار ، بز کوهی ، مرغ ، جوجه و بره می باشد .
انواع چادر شب :
۱- چادر شب چهارخانه
۲- چادر شب یک رنگ ، که این نوع از ارزش بیشتری برخوردار است .
چادر شب ، بافتی از گلیم و پارچه را تواما” دارا می باشد . طریقه نقش اندازی روی آن دقیقا” مانند گلیم بافی است و از الیاف پنبه ای یا ابریشمی بافته می شود که اینکار توسط زنان انجام می گیرد . این چادر شب چهار گوش ، از بهم دوختن قطعاتی به پهنای ۳۱ سانتیمتر و در ابعاد کلی ۸۰/۱ * ۲ یا ۵۰/۱ * ۲۰/۱ موجود می باشد .
ابزار کار : ۱ – دستگاه نخ ریسی ( چر ) ۲ – دستگاه بافت پاچال
مواد اولیه : کاموا ، ابریشم

در حال حاضر بعلت سختی بافت چادر شب و عوارض جانبی ، نسل جوان استقبالی از فراگیری این هنر بعمل نمی آورد . با وجود تشکیل شرکت تعاونی در روستای قاسم آباد ، کمبود سرمایه و افزایش هزینه تولید ، کمبود مواد اولیه ، نیاز آموزشی استادکاران و بافندگان و نداشتن نمایشگاه مناسب برای عرضه کالاهای تولیدی از جمله مشکلات گسترش این هنر سنتی می باشد .

در چادرشب بافی دو وردی ۲ تا ورد و ۲ تا پاکتله در دستگاه پاچال وجود دارد و بافتن در این روش آسانتر است اما چادر شب بافی روی دستگاه پاچال با ۴ ورد دارای ۴ چاکتله یا پدال است که هنرمند باید دقت زیادی در ترتیب بکارگیری پدال ها داشته باشد و از طرفی برای تار تنیدن در محوطه تعداد تارها مانند چادرشب ۲ وردی بکار می رود اما پس از آن روی دستگاه چله دوانی یا پایه چله دوانی از ۴ ورد استفاده می شود که این مرحله خیلی دقت می خواهد و باید به ترتیب خاصی تارها را از ۴ ورد عبور داد و در این روش نیز فقط از یک شانه استفاده می شود و تفاوت عمده ۲ ورد و ۴ ورد در تعداد وردها، تعداد پاکتله و مهمتر از همه نحوه بافتن چادرشب می باشد که در ۲ ورد یک پاکتله زده می شود و سپس شانه زده می شود و پاکتله بعدی زده می شود و ادمه پیدا می کند اما در ۴ وردی مراحل بافتن تارها با استفاده از ۴ پادکتله و با دقت خاصی پشت سرهم انجام می شود.

چادر 1 چادر شب بافی

 

%DA%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1 2 چادر شب بافی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *