این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل که امروزه به صورت ویرانه ای درآمده ، در شمال شرق شیراز و ۲ کیلومتری شمال روستای سیوند – از توابع مرودشت – بر روی رودخانه پلوار ، در مسیر کاروان رو قدیم شیراز به کرمان واقع گردیده است. با توجه به ویرانی این پل ، از جزئیات معماری و نیز تاریخ ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست ؛ اما با توجه به اینکه این پل در مسیر ارتباطی پاسارگاد و تخت جمشید و جاده های مهم دوره هخامنشی قرار دارد ، احتمال می رود بنای اصلی پل مربوط به دوره هخامنشی یا ساسانی باشد که در دوره اسلامی چندین بار – و آخرین بار در دوره صفوی – مرمت و بازسازی شده است. با توجه به بقایای برجای مانده و نقشه بازسازی شده (نقشه ش ۱۵۰) ، پل سیوند قبل از ویرانی (احتمالاً در دوره صفوی) حدود ۱۳۰ متر طول و ۲۰/۶ متر ارتفاع داشته است. پایه های این پل در کناره و میانه آن بر روی سطح سنگفرشی که به صورت سد کم ارتفاعی عمل می کرد ، قرار می گرفته که بقایای آن هنوز مشهود است. پل دارای دهانه هایی متعدد با ابعاد مختلف بوده که تعدادی اصلی و تعدادی فرعی بوده است. عرض دهانه های اصلی از جهت شمال به جنوب ، ۱۰/۳ ، ۴ ، ۲۰/۵ و ۸۰/۵ متر بوده و ارتفاع پل در محل عریض ترین دهانه به حداکثر خود میرسیده است. قسمت جنوبی پل با قسمت شمالی به جهت پهنا و نوع ساخت کاملاً متفاوت است. پایه های قسمت جنوبی پل ، برای شکستن فشار آب در جهت مخالف جریان آب بصورت مثلثی و ظاهراً در جهت دیگر به صورت مدور شکل داده شده اند. با توجه به اینکه شالوده این پایه ها از سنگهای تراشیده به اشکال منظم ساخته شده است ، به نظر میرسد که قدیمی ترین بخش پل باشد. بر روی صخره های جنوبی پل یک برج دیده بانی ، احتمالاً به خاطر حفاظت از پل و جاده روی آن ، وجود داشته است.
خانه » استان ها و شهرهای ایران » استان فارس » مرودشت تاریخ بروزرسانی :
۲۵ فروردین ۱۳۹۵
این مطلب برای شما مفید بود؟
میانگین 0 / 5. تعداد 0
با سپاس از امتیاز شما.
اگر نکته ای دارید اینجا برای ما بنویسید
دیدگاه ها :
*اگر نظری دارید یا این مطلب نیاز به اصلاح دارد و یا عکس یا ویدئوی مرتبط با آن دارید لطفا اینجا برای ما ارسال کنید.