جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک کروکودیل جزیره قشم

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ آبان ۱۳۹۸

پارک کروکودیل قشم یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر سوزا در جزیره قشم قرار دارد. پارک کروکودیل نوپَک به عنوان اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل (تمساح) در خاورمیانه، در زمستان سال ۱۳۸۹ خورشیدی در پارک ساحلی شهر سوزا با مساعدت سازمان منطقه آزاد قشم و با ورود ۸ کروکودیل از کشور مالزی راه‌اندازی شد و در حال حاضر از نظر نوع حیواناتی که در آن نگهداری می‌شود، در نوع خود در ایران منحصر به فرد است. کروکودیل‌های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور می‌باشند که به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی در جهان شناخته می‌شوند.

در این مزرعه علاوه بر پرورش کروکودیل‌ها، تحقیقات جامعی در خصوص زندگی این جاندار انجام می‌گیرد و بازدیدکنندگان این مجموعه می‌توانند با نحوه زیست کروکودیل‌ها، تخم‌گذاری و تولد بچه کروکودیل‌ها آشنا شوند و اطلاعات لازم در خصوص این جاندار را از طریق راهنمایان مجرب کسب نمایند. کروکودیل یا تمساح خزنده‌ایست شگفت‌انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورها با ۴ دست و پا که دارای فک و دندان‌های بسیار نیرومند می‌باشد. این جانور در آب به راحتی شنا می‌کند اما همیشه در آب نمی‌ماند و در خشکی تخم‌گذاری می‌کند.

این موجودات خارق‌العاده که به آن‌ها «سلطان زره‌پوش آب‌های آرام» نیز لقب داده‌اند، اگرچه به لحاظ شکل ظاهری شباهت‌‌های بسیاری دارند، اما در واقع شامل ۲۳ گونه مختلف می‌باشند. سنگواره‌های کشف شده نشان می‌دهد این موجودات بیش از ۶۵ میلیون سال است که تغییر نیافته‌اند و به همین شکل بر روی کره زمین زندگی می‌کنند و در حال حاضر ساکن رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین و گاهی کمی شور مناطق استوایی آفریقا، آمریکا و استرالیا می‌باشند.

ویژگی‌های منحصر به فرد این جانداران نظیر پوست بادوام و زیبای آن‌ها و خواص پزشکی گوشت آن‌ها، سال‌هاست که مورد توجه بشر قرار گرفته است اما متأسفانه بهره‌برداری غیراصولی و شکار بی‌رویه آن‌ها، سبب شده که نسل این حیوان در طبیعت، در معرض انقراض قرار گیرد. پارک کروکودیل قشم هر روز از ساعت ۹ تا ۱۴ (نیمه فروردین تا نیمه مهر ماه) و ۸ تا ۱۷ (از نیمه مهر تا پایان تعطیلات نوروز) برای بازدید عموم باز است. بازدیدکنندگان می‌بایست در ورودیِ پارک کروکودیل اقدام به تهیه بلیط نمایند.

پارک کروکودیل جزیره قشم دارای مجوز از سازمان‌های محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران بوده و تحت قوانین کنوانسیون بین‌المللی حفظ حیوانات (سایتیس) اداره می‌شود. در این پارک علاوه بر کروکودیل‌ها، حیوانات متنوع دیگری نیز زندگی می‌کنند.

پارک کروکودیل2 پارک کروکودیل جزیره قشم

پارک کروکودیل3 پارک کروکودیل جزیره قشم

پارک کروکودیل4 پارک کروکودیل جزیره قشم

پارک کروکودیل5 پارک کروکودیل جزیره قشم

قشم پارک کروکودیل جزیره قشم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • میثم

    سلام
    آدرس مجموعه اشتباه است لطفا اصلاح کنید
    پارک کروکودیل در جاده قشم درگهان یا اتوبان خلیج فارس است

    ۱۶ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد