جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک ملی چهل بازه مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۷

پارک ملی چهل بازه مشهد یکی از پروژه های عظیم ملی کشور می باشد که در شهر مشهد در حال ساخت و تکمیل شدن است. پارک ملی چهل بازه مشهد دارای وسعتی در حدود ۱۱۵ هکتار است و رودخانه ی چهل بازه نیز از وسط آن عبور کرده و بر زیبای پارک افزوده است. پارک چهل بازه مشهد از نظر وسعت و پالایش آلاینده های هوای شهر با پارک جنگلی وکیل آباد رقابت خواهد کرد. پارک چهل بازه مشهد جزء پروژه های تفریحی و گردشگری شهر مشهد نیز قرار گرفته است. پارک چهل بازه مشهد دارای فضای سبز با کاشت انواع درختان بلند سایه و گل کاری های متنوع، اماکن تفریحی، دریاچه مصنوعی و ساحل نرم دریاچه، اماکن اقامتی، انواع رستوران و کافی شاپ، چایخانه، طرح های گردشگری، مجتمع آبی، تاسیسات رسوبگر، مخازن ذخیره آب، کانال های ارتباطی، پل های ارتباطی، پیست اسکی، تراموا سبک و زمین های ورزشی مختلف در حدود ۲۵۰۰ متر در بلوار معلم و ۲۵۰۰ متر دیگر نیز در بلوار نمایشگاه با تجهیزات کامل ورزشی و بازی، احداث مسیر دوچرخه و مسیری برای پیاده روی و همچنین پارکینگ های در ورودی های بلوار نمایشگاه، شهرک ارمغان، بلوار مسجد و بلوار وکیل آباد است که از امکانات این پارک ملی می باشد.
همه این موارد در حالی است که؛ در نهایت مدیریت شهری با توجه به وسعت، موقعیت مکانی و تنوع بافتی چهل بازه، بر آن شد تا این مکان را احیا کند. این پارک که عنوان ملی را نیز در کنار خود دارد، قرار است منحصر به فردترین مکان تفریحی در کشور نیز باشد. ۶۰ الی ۷۰ درصد آن به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

طرح معماری بستر پارک ملی چهل بازه، محدوده یکصد هکتاری در پهنه طولی آن، ابتدا به ۸ قسمت یا ۸ زون تقسیم می‏شود. در مرکز تقریبی هر زون یک کاسه (دریاچه) با حداکثر عمق تا کف بستر و تراز لبه آن همسطح متوسط هر زون در اتوبان امام علی(علیه السلام) اختیار می‌شود. وسعت هر دریاچه یا کاسه آبگیر در حدود ۱.۵ تا ۴ هکتار، بستگی به وسعت هر زون معین می‌شود. اختلاف سطح و فاصله هر دریاچه با دریاچه بالا دست و پائین دست به‏ صورت پله‌ای، شیب‌دار، آبشار و اشکال دیگر به هم مربوط می‌شوند.
در حاشیه های بیرونی و محیطی پارک، زمین‌های کوچک ورزشی وجود دارد که همسایگان پارک را به ورزش و تشکیل تیم‌های محلی بسکتبال و والیبال دعوت می کند. در جعبه‌های داخلی و نزدیک به زمین‌های ورزشی، در بدنه دیگر تپه ماهورها، پارک‌های کودک پیش بینی شده که حدفاصل زمین‌های ورزشی و پارک‌های کودک را تونل هایی در دل تپه به هم مرتبط می‌نماید.
در هر زون و در پهنه کنار دریاچه‌ها یک اتفاق مهم مانند؛ تالار شهر، فرهنگ سراها، نمایشگاه بزرگ گل و گیاه، برج چشم انداز، هتل چهل ستاره، ورزشگاه، رصدخانه، باغ وحش، بازارهای روز و دریاچه ها و ساختمان ها را به هم مربوط می‌کنند.
لبه دریاچه‌ها محل اسکله‏ های قایقرانی، ماهیگیری، اسکی روی آب و رستوران‌ها و تریاها خواهد شد.
این پارک از نظر معماری، جدای از زون بندی ارتفاعی و اختلاف سطح دریاچه‏ ها، از نظر مبلمان شهری و نشانه‌ها و مجسمه‌ها و دیگر زمینه‌ها، دارای هویتی یکپارچه است. چهره شیب این پارک، با نور آبی دریاچه‌ها و تاورهای بلند ورودی‌ها، چراغ‌ها و پروژکتورهای موضعی، چهره‌ای نمایان از پایین و از آسمان خواهد یافت.
یک تالار بزرگ شهر با ظرفیتی حدود ۸-۷ هزار نفر برای مسابقات و کنسرت‌ها در قلب پارک و حد واسط دریاچه‌ها، یک هتل بزرگ ۲۰۰ اتاقه ۲۰ طبقه در غربی‏ترین نقطه پارک در نزدیکی نمایشگاه، با چشم انداز سرتاسر طول پارک، همچنین یک رستوران بزرگ و یک تریا در مجاورت هر دریاچه به همراه دو کمپینگ برای چادر زدن و اقامت صحرایی در حاشیه پارک در طرح دیده شده است.
لازم به ذکر است پیش بینی حدود ۵۰۰۰ پارکینگ خودرو در افق طرح و در قالب پارکینگ های زیرسطحی و همچنین طراحی رینگهای مناسب جهت حرکت سواره رو و خدمات اضطراری در حاشیه محور امام علی از تمهیدات ترافیکی پارک چهل بازه می باشد.

آدرس: مشهد، از شمال به بلوار امام علی، از جنوب به بلوار معلم و محلات مسکونی، از غرب به بلوار نمایشگاه، از شرق به میدان قائم

414 پارک ملی چهل بازه مشهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 18 میانگین: 4.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عالی

    پارک واقعااا خوبیه ولی هنوز جای پیشرفت داره

    ۱۵ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • مهدیه

    زود تر تمومش کنید، مثل پروژه مترو نشه

    ۱۳ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • مهدی

    کی بقیه شو میسازن؟

    ۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • کیانا

    عالی و بی نظیر بهترین جای در مشهده البته اول حرم بعد اون

    ۱۸ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • حمید نعیم زاده

    آیندهٔ خوبی داره

    ۶ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    پارک بزرگ و دوست داشنی که برای سرگرمی اوقات فراغت عالی است درختان و گل های پارک بسیار دیدنی و جذاب هستند

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    تنوع گل و گیاهایی که تو این پارک کاشتن خیلی زیاده.ولی همچنان پارک ملت بهتره

    ۴ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    پارك بزرگ و دوست داشني كه براي سرگرمي اوقات فراغت عالي است درختان و گل هاي پارك بسيار ديدني و جذاب هستند

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    یکی از زیباترین خاطرات خوش زندگیم در این مکان ثبت شد

    ۱۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • ابوذر بهرام نژاد

    خیلی پارک بزرگ وزیباییه.بی نظیر.حتمادیدن کنین

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • ابی

      واقعابی نظیر.حرف نداره.باصفا.حالت خوب میشه

      ۷ دی, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *