رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پارک ملت مشهد

لینک این مطلب کپی شد!

پارک ملت مشهد ، پارکی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد واقع شده است. مساحت این پارک ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای ایران به شمار می‌رود. پارک ملت مشهد دارای شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز بزرگی است.

-ملت-مشهد-7 پارک ملت مشهد

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری مشهد پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی مشهد را مطالعه بفرمایید.

-ملت-مشهد-1 پارک ملت مشهد

تاریخچه پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر مشهد است که در سال ۱۳۴۳ در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی در محوطه خارج شهر تأسیس شد. به دلیل توسعه شهری، پس از چند سال این بوستان به داخل شهر منتقل شد.
شروع پروژه ساخت پارک ملت مشهد، با ایده دو مهندس انگلیسی شروع شد ولی چندی بعد مهندسان ایرانی پروژه را در دست گرفتند و آن را به اتمام رساندند. مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار مترمربع (۷۲ هکتار) است و بیش از ۳۵ هزار درخت قدیمی چند ده‌ساله در این بوستان زیبا کاشته شده‌اند. در ضلع شرقی بوستان، دریاچه قرار دارد و در پشت دریاچه مجتمع جانبازان قرار دارد که مرکز خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است.

در ضلع غربی بوستان، زمین‌های ورزشی بوستان قرارگرفته است. این زمین‌ها شامل بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع (طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکی و… است. دورتادور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار دارد.«باغ رز» قسمتی سرپوشیده از بوستان و ویژه بانوان بوده که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی است.

-ملت-مشهد-2 پارک ملت مشهد

شهر بازی پارک ملت

شهربازی پارک ملت، از قسمت مرکزی تا قسمت‌های شرقی را شامل می‌شود. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی احداث شد و اولین شهربازی مشهد به‌حساب می‌آید. این شهربازی تا به امروز تغییرات بسیار زیادی کرده است. چرخ‌وفلک این شهربازی با قطر ۸۰ متر بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلک مرتفع در دنیا است. این چرخ‌وفلک ۲۵۰ تنی در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد. این چرخ فلک را بخش خصوصی، طی دو سال نصب و راه‌اندازی کرده است و این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور بوده که از سال ۱۳۹۰ به عضویت اتحادیه جهانی IAAPA درآمده است.

-ملت-مشهد-4 پارک ملت مشهد

امکانات شهربازی

وسایل بازی شهربازی ملت شامل سه دسته وسایل هیجانی، خانوادگی و کودکان است. وسایلی که هیجان انگیزند عبارت‌اند از پرواز در آسمان، اسکیت بورد، آکروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین، تاب گردان، سورتمه، سالتو، حریم وحشت، کشتی دوقلو، فایربال، صندلی فضایی و گردباد است.
وسایلی که به بازی خانوادگی و کوکان مربوطند عبارت‌اند از کشتی دوقلو، قطار خانواده، چرخ‌وفلک، ماشین برقی، کشتی صبا، جامپینگ، تاب کودک، آفتاب و مهتاب، قطار کودک، شاتل بس، دنیای حیوانات، موتور کراس و هلی‌کوپتر است.
پارک ملت این پارک که در غرب مشهدو در ضلع شمال غربی میدان آزادی واقع شده است بزرگترین پارک در محدوده شهرستان مشهد می باشد. مساحت آن ۷۲ هکتار می باشدو در سال ۱۳۴۵ شمسی احداث گردیده است . این پارک دارای امکانات بهداشتی ، مسجد، شهربازی، میادین ورزشی، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا ، کتابخانه و استخر شنا می باشد.

-ملت-مشهد-10 پارک ملت مشهد

بزرگترین چرخ فلک خاورمیانه در (پارک ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید. این چرخ فلک با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در یک دور کامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد. سرنشینان این چرخ فلک قادر خواهند بود تمام ‏نقاط مشهد را ببینند . این چرخ فلک را بخش خصوصی و طی دو سال نصب و راه اندازی کرده است . گفتنی است چرخ فلک ‏پارک ملت مشهد پس از شهرهای لندن و توکیو سومین چرخ فلک بزرگ دنیا محسوب می شود .

-ملت-مشهد-12 پارک ملت مشهد

فودکورت

فودکورت شهربازی ملت مشهد، در فضایی نزدیک به ۲۸۸ مترمربع، در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. این فودکورت مجموعه‌ای کامل از انواع غذاها و رستوران‌های ایرانی و خارجی است. با هر ذائقه‌ای، می‌توانید غذای دلخواهتان را در فودکورت بوستان ملت مشهد پیدا کنید.

بوفه

پارک ملت برای تامین مواد خوراکی یک بوفه کامل دارد.

اورژانس

حضور بخش اورژانس در پارکی به بزرگی پارک ملت مشهد به تمام بازدیدکنندگان این اطمینان را می‌دهد که در امنیت‌اند. در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توان از اورژانس کمک گرفت.

اتاق نگهداری کودک

در بسیاری از مجموعه‌های گردشگری به مادران با بچه‌های کوچک کم‌لطفی می‌شود. پارک ملت مشهد با تخصیص اتاق نگهداری کودک، فضایی مناسب برای مادران و فرزندان دلبندشان آماده کرده است تا با خیال راحت زمان رسیدگی به کودکان خود داشته باشند.

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی پارک ملت با رعایت نظافت کامل، یکی از امکانات رفاهی این مجموعه است.

-ملت-مشهد-8 پارک ملت مشهد

حیات وحش پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد فضایی جداگانه برای نگهداری و مراقبت از تعدادی از حیوانات و پرندگان دارد. باتوجه‌به محدودیت فضا و تعداد کم حیوانات، از آن به‌عنوان حیات وحش بوستان ملت مشهد یاد می‌شود که شامل حیوانات و پرندگانی مانند میمون، طاووس، مرغ عشق و… است. وجود این حیات وحش در مجموعه، فضایی جذاب برای کودکان و بزرگ‌سالان فراهم کرده است تا بتوانند از نزدیک پرندگان را ببینند.

-وحش-پارک-ملت-مشهد-e1684305616542-641x800 پارک ملت مشهد

تئاتر و سینمای پارک ملت مشهد

بسیاری از شهرهای ایران سالن تئاتر و سینمای مناسبی ندارند، اما مشهد این‌طور نیست. در طول تاریخ، هنرمندان بزرگی، در زمینه‌های مختلف از این شهر به مردم معرفی شده‌اند. پارک ملت مشهد نیز با مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع)، فضایی برای گردهمایی هنرمندان و هنردوستان ایجاد کرده است.

این مجموعه یک سالن سینما و چند سالن تئاتر دارد که سالن اصلی تئاتر شهر مشهد نیز در این مجموعه قرار دارد. تمام اجراهای مهم در سالن اصلی، با جمعیت زیادی روی صحنه می‌روند.

از دیگر تماشاخانه‌های مجموعه می‌توان به سالن تئاتر بهار و سالن نمایش عروسکی اشاره کرد که برای اجراهای کم‌جمعیت استفاده می‌شود. در فصل‌های مختلف سال، نمایش‌ها و تئاترهای جذابی در پارک ملت مشهد روی صحنه می‌رود. بلیت تئاتر و سینما را می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

-ملت-مشهد-9 پارک ملت مشهد

بهترین زمان بازدید از پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد در هر فصلی جلوه‌های دوست‌داشتنی خود را دارد؛ در بهار با درختان سرسبز، در تابستان با سایه‌های خنک و حوضچه‌های متعدد، در پاییز با رنگ‌های دلنشین برگ‌ها و در زمستان با زمین برف‌پوش. با این همه شاید فصل بهار برای اغلب سلیقه‌ها، بهترین برای زمان بازدید از پارک باشد.

-ملت-مشهد-6 پارک ملت مشهد

نحوه دسترسی

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل‌آباد

-ملت-مشهد-3 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-5 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-11 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-13 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-14 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-15-28x28 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-16 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-17 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-18 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-19 پارک ملت مشهد

-ملت-مشهد-800x533 پارک ملت مشهد

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    يكي از بهترين بوستانهاي مشهد است و مخصوصا چرخ و فلكش رو امتحان كنيد

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    یکی از بهترین و زیباترین پارک های مشهد است که دیدنش خالی از لطف نیست

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    یکی از جاهایی که موقع سفر میخواید استراحت کنید یا چادر بزنید پارک ملت مشهده.. شهره بازیم داره میتونید تفریحم کنید در کل بزرگ و سرسبزه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    بهترین پارک مشهد.دریاچش خیلی خوب و قشنگ هست

    ۴ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    يكي از بهترين و زيباترين پارك هاي مشهد است كه ديدنش خالي از لطف نيست

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    پارک بزرگ و دلبازیه که شبهای تابستون برای تفریح و استفاده از شهر بازی میشه پیشنهاد داد و البته چرخ و فلک بلند و هیجان سورتمه سواری تو مسیر مهیج

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مرضیه

    پارک ملت بهترین مکان برای ورزش مخصوصا پیاده رویه. هم از مکان زیبا و دیدنی پارک ملت لذت میبرید و هم در این فضای سرسبز و زیبا میتوانید به ورزش بپردازید و یک روز رویایی برای خودتون بسازید.

    ۱۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *