جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نماینده‌ای که با پوشش بلوچی تدریس می‌کرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ دی ۱۳۹۵

نماینده مردم خاش گفت: من با لباس بلوچی در جوامع عمومی حاضر می‌شوم، حتی زمانی که در کرمان دانشجو بودم، سعی کردم با لباس محلی اقوام خودم به دانشگاه بروم. همچنین افتخار تدریس در دبیرستان‌های کرمان را نیز با پوشش بلوچی داشتم.

علی کرد – نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش‌های کورین و نصرت‌آباد زاهدان – در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که در آموزش و پرورش به‌عنوان دبیر تدریس می‌کردم، در هر جایی با لباس محلی منطقه خودم آماده می‌شدم. هنگامی هم که به وزارت کشور وارد شدم، باز هم با پوشش بلوچی در محل کارم حاضر می‌شدم. پس از آن‌که به‌عنوان نماینده مردم بلوچستان انتخاب شدم نیز سعی کردم با لباس محلی در صحن مجلس حضور پیدا کنم، زیرا معتقدم باید فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها مثل لباس اصیل اقوام ایرانی حفظ شود.

او با بیان آن‌که زیبایی ایران در گل‌های رنگارنگ است، ادامه داد: لباس بندرترکمن، کردی، بلوچی رنگ‌های متنوع ایران بزرگ را به همراه دارند. اگر این رنگ‌ها حفظ شوند، زیبایی گل ایران نمایان‌تر می‌شود. فردوسی شاعر بزرگ می‌گوید باید زبان، آداب و رسوم و لباس خودمان را حفظ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لباسی که ما بر تن داریم، آستین و دامن بلند دارد که برگرفته از لباس آریایی است و در برخی مناطق کم‌کم کوتاه شده، اما در بلوچستان، بخصوص در بخش «سرحد زمین» اصالت لباس محلی حفظ شده است.

کرد گفت: توصیه‌ام به دوستانی که در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند، این است که در تمام میادین از لباس اقوام خود استفاده کنند تا فرهنگ اصیل‌مان گم نشود و به نسل آینده منتقل شود.

او درباره این‌که آیا در مجلس اقداماتی به نفع هنرمندان حوزه انتخابی‌تان که سوزن‌دوزی انجام می‌دهند و لباس محلی منطقه‌تان را تولید می‌کنند، انجام شده است؟ بیان کرد: من در مقطع کارشناسی ارشد رشته جغرافیا، برنامه‌ریزی و توریسم خوانده‌ام و تخصص‌ام گردشگری، صنایع دستی و مهارت‌هاست. در شهرستان خاش و ایراندگان زمانی که ماه‌منیر جهانبانی متولی سوزن‌دوزی بود و کارگاه داشت، این هنر در حال رونق بود، اما متاسفانه مدت‌هاست که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش‌های کورین و نصرت‌آباد زاهدان ادامه داد: یکی از قول‌های من بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی منطقه بوده است. از طرفی به آن‌ها قول داده‌ام تا از تولیدات‌شان برای فروش و ایجاد کارگاه و تعاونی حمایت کنم.

کرد در پاسخ به این‌که تا کنون چه اندازه از وعده‌های‌تان را عملی کرده‌اید؟ گفت: امیدوارم تا سال آینده به این اهداف برسم تا این هنر گران‌بها در دست دلالان نیفتد و به درستی عرضه شود. یکی از اهداف من معرفی و صادرات سوزن‌دوزی بلوچستان به کشورهای دیگر است.

48 1 نماینده‌ای که با پوشش بلوچی تدریس می‌کرد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *