جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نمایشگاه غذا در مشهد و تلاش برندها برای رشد گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ آذر ۱۳۹۷

این نمایشگاه تلاشی برای معرفی ظرفیت های صنایع و سنت های غذایی خراسان در کنار کالاهای برند و صاحب نام این منطقه به عنوان یک مزیت برتر برای رشد و تقویت گردشگری است.
بی تردید می توان غذا و شیرینی را از پرجاذبه ترین شاخص ها برای جذب گردشگر دانست بویژه اینکه ایران به لحاظ غذا جزو کشورهای مطرح دنیا است و با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای متنوع متناسب با اقلیم های مختلف، گوی سبقت را از دیگر کشورها در تنوع غذایی ربوده است.
با این حال به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سهم گردشگران از ۲۵۰۰ نوع غذای ایران، منحصر به چلو و انواع کباب است و بسیاری از غذاهای محلی و لذیذ مناطق مختلف کشور جایی در سبد گردشگری ندارند.
ابوالفضل مکرمی فر معتقد است که صنعت گردشگری غذا یکی از مهمترین صنایع فعال در دنیاست، به طوریکه ۳۰۰ میلیارد دلار از ۱.۲۳ تریلیون دلار درآمد سالانه حوزه گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: براساس پژوهش های انجام شده، ایران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذا و ۱۰۹ نوع نوشیدنی دارد، تنوع غذایی ایران به حدی است که در کنار مکاتب رم و چین، از مکتب آشپزی ایران یاد می شود اما در ارائه غذاهای متنوع برای جذب گردشگر نمره قبولی نمی گیرد و بسیار ضعیف عمل کرده است.
به دلایلی که یادآور شد دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی که در هتل همای مشهد برپا شده به تشریح جاذبه های غذا و شیرینی و تولیدات برند این منطقه پرداخته و تلاش کرده در کنار معرفی برندهای کالایی در حوزه های مختلف که به عنوان جاذبه های گردشگری در مشهد به شمار می روند، ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار و سرمایه داران خارجی برقرار نماید.

*حضور ۵۰ برند از غذا تا گردشگری در نمایشگاه
دبیر اجرایی دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این نمایشگاه ۵۰ صاحب برند داخل استان در حوزه صنایع و صنوف غذایی، شرکت های خدمات هتلی و گردشگری، صاحبان صنایع برند در حوزه غذا، مواد غذایی، خشکبار، منسوجات و صنایع تبدیلی حضور یافته و در قالب غرفه هایی محصولات خود را معرفی می کنند.
علی صادقی اظهار داشت: این نمایشگاه برای دومین سال متوالی با هدف معرفی ظرفیت های صنعت غذا، توسعه صادرات و رونق بازار در مشهد برپا شده و امسال بخش گردشگری به لحاظ ارتباط مستقیمی که با این دو بخش دارد، به موضوع این نمایشگاه که سال گذشته فقط به غذا اختصاص داشت، اضافه شده است.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر حضور پررنگ صنایع پخت و مواد غذایی و برندهای کالایی، چهار کنسول گری کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز حضور یافته و غرفه هایی را به معرفی ظرفیت های کشورشان در سه بخش غذا، شیرینی و گردشگری اختصاص داده اند.
وی گفت: مهمانان بین المللی نمایشگاه امسال نیز دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران، سفیر بنین، کاردار قزاقستان، سفیر تاجیکستان، یک هیات تجاری از گرجستان و یک هیات تجاری از افغانستان هستند و قرار است تا مذاکرات لازم برای تبادل یا ارتباط تجاری با آنان انجام گیرد.
دبیر اجرایی دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی مشهد گفت: در نمایشگاه سال گذشته فقط صنوف مرتبط با غذا حضور یافتند اما امسال بخش گردشگری نیز در نمایشگاه شرکت دارد که از جمله آنها ایجاد پاویون تخصصی تجهیز هتل متشکل از چند شرکت فعال در زمینه هتلینگ است.
صادقی افزود: برندها و صاحبنامان حوزه شیرینی در مشهد از جمله قنادی توس یا رستوران های سدروس و تخت جمشید و همچنین از صنایع غذایی برند مشهد از جمله نان مزرعه، شرکت فراپخت در این نمایشگاه حضور یافته اند.
وی بیان کرد: برندهای کالاهایی که گردشگران در مشهد آنها را به عنوان سوغات خریداری می کنند از جمله ‘چرم مشهد’ یا ‘حوله یاس سپید’ یا واحدهای برند در حوزه بسته بندی زعفران و خشکبار نیز در این نمایشگاه شرکت دارند.
صادقی اظهار داشت: در مجموع در دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی تعادلی بین صنایع، صنوف و گروه خدمات هتلی و گردشگری صاحب برند در مشهد ایجاد شده است.
دبیر اجرایی دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی گفت: در حاشیه این نمایشگاه نیز سه سمینار جانبی با موضوعات ‘توسعه بازار و برندینگ، دانشگاه تجربه، میزبانی و تشریفات’ با حضور غرفه داران و هیات تجاری خارجی برگزار شد.
وی اظهار امیدواری کرد که در دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی، زمینه ایجاد ارتباطات تجاری خوب بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای مشهدی و شرکت کنندگان تجاری خارجی برقرار شود تا منجر به تقویت صنعت گردشگری گردد.

*غرفه داران خارجی
در دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی، کنسول گری هایی چهار کشور افغانستان، عراق، پاکستان و ترکیه غرفه هایی را در اختیار گرفته بودند و نمونه هایی از غذاهای سنتی کشور خود را در معرض بازدید عموم قرار داده بودند.
یکی از اعضای کنسول گری ترکیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من تاکنون در کشورهای متعددی ماموریت داشته و در نمایشگاه های متفاوتی شرکت کرده ام.
محنت بورتروش آیکان اظهار داشت: ماموریت قبلی من در گوانگجو بود که آخر هفته ها در نمایشگاه شرکت می کردم، نمایشگاه غذای مشهد در مقایسه با نمایشگاه گوانگجو بسیار تخصصی بود و برداشت من از این نمایشگاه، توانمندی بالای ایرانی ها در حوزه غذا و گردشگری است و به نظر می آید ایرانی ها در این حوزه بسیار قوی هستند.
وی بیان کرد: دیروز از همه غرفه های نمایشگاه دیدن کردم و کاملا مشهود بود که شرکت های ایرانی واقعا در کار خود خبره هستند.
این مسئول در کنسول گری ترکیه در مشهد گفت: از غرفه ترکیه در این نمایشگاه نیز بازدید زیادی به عمل آمد و شاهد بودم که ملت و دولت ایران به ترکیه اهمیت می دهند و از این نتیجه خیلی خشنود هستم.
وی اظهار داشت: روابط صمیمانه بین مقامات ایران و ترکیه نشان می دهد که دو ملت خیلی با هم دوست و صمیمی هستند.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از گردشگری یک کشور می شود، نخستین چیزی که به ذهن انسان بعد از مکان های تاریخی آن خطور می کند، فرهنگ آن کشور است؛ اولین بار که به مشهد آمدم و از جاهای مختلف آن دیدن کردم، فهمیدم که مشهد یک تاج پادشاهی بر سر ایران است.
این تاجر ترکیه ای اظهار داشت: بعد از اینکه از کل خراسان دیدن کردم، فهمیدم که کل منطقه خراسان تاج ایران است، اگر این گونه فکر کنیم حرم امام رضا (ع) برجسته ترین گوهر این تاج است، آرامگاه فردوسی و امام محمد غزالی در توس، روستای فوشنجان زادگاه حاج بکتاش ولی در نیشابور، آرامگاه عمر خیام و عطار نیشابوری گوهرهای دیگر این تاج هستند.
وی بیان کرد: فرهنگ ایران در واقع از مجموعه گسترده ای از سنت ها و غذا و آداب و رسوم متفاوت شکل گرفته است، این نمایشگاه نشان می دهد که فرهنگ غذایی ایران چقدر گسترده و متنوع و ظرفیت های این کشور چقدر ارزشمند است.
این مسئول در کنسول گری ترکیه گفت: قبل از اینکه نمایشگاه غذا در مشهد برگزار شود، با توجه به رفتارهای گرم و صمیمانه مقامات ایرانی و تسهیلاتی که به تجار ترک ارائه دادند، تلاش زیادی شد تا زمینه حضور سرمایه گذاران ترکیه در مشهد فراهم شود و در آینده نزدیک احتمالا کنفرانسی در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در مشهد برگزار خواهیم کرد.
آیکان اظهار داشت: ترکیه صنعت قابل توجهی در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی دارد و برای اینکه صنعتگران ترکیه ای بتوانند در ایران حضور یابند، باید تولیدات خود را به ایران بیاورند اما در این زمینه قوانین گمرکی ایران سختگیرانه است.
وی اضافه کرد: ضروری است ایران تسهیلاتی فراهم کند تا صنعتگران ترکیه ای بتوانند نمونه های تولیدات خود را به ایران بیاورند و در اینجا برای محصولات خود بازاریابی کنند، ما در این زمینه به حسن نیت مقامات ایرانی نیاز داریم.
این مسئول در کنسول گری ترکیه گفت: منتظر بودیم که شرکت های ترکیه ای هم در این نمایشگاه حضور پیدا کنند اما عبور نمونه های مواد غذایی ما از گمرک ایران زمان بر بود.

*غرفه داران داخلی
صاحبان برندهای مختلف در زمینه رستوران، قنادی، صنایع غذایی و تبدیلی، صنایع پخت غذا، نان، چرم، منسوجات، انواع نوشیدنی ها، خدمات هتلینگ و طراحی هتل غرفه های دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی در حوزه شرکت کنندگان داخلی را تشکیل می دادند که همه آنها مشهدی بودند.
مهدی پیروزپور، مدیرعامل شرکت گروه صنایع غذایی عدالت نوین سانل در مشهد، از غرفه داران این نمایشگاه گفت: این شرکت فرآوری و بسته بندی محصولات ایرانی مانند آجیل، خشکبار، حبوبات و زعفران را با دو برند عدالت و مرسانا انجام می دهد که محصولات داخلی خود را با برند عدالت و محصولات صادراتی خود را با برند ‘مرسانا’ عرضه می نماید.
وی اظهار داشت: واحد صنعتی عدالت نوین، تنوع بسته بندی زیادی دارد و محصولات خود را در قالب پک های تک نفره، پک های قوطی، وکیوم و به صورت فله ای عرضه می کند.
وی بیان کرد: محصولات این شرکت به کشورهای انگلستان، آلمان، سوئد، سی آی اس، حوزه خلیج فارس صادر می شود، همچنین به روزترین دستگاه های بسته بندی جهان در واحد صنعتی عدالت نوین قرار دارند و در کل این واحد و فروشگاه های آن ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت گروه صنایع غذایی عدالت نوین سانل گفت: امسال برای دومین سال متوالی است که این شرکت در نمایشگاه غذا حضور می یابد، استقبال مردم نیز تاکنون هدفمند و مناسب و چند برابر سال گذشته بوده است.
پیروزپور اظهار داشت: حضور سفیران کشورهای ترکیه، افغانستان و ترکمنستان و کویت به وزن این نمایشگاه افزود و قطعا بازدهی خوبی نیز دارد زیرا طی سه روز برگزاری نمایشگاه تبادلات و ارتباطات خوبی بین تولیدکنندگان ایرانی و تجار و کنسول گری ها و سفیران کشورهای حاضر، صورت گرفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص احتمال اثر گذاشتن تحریم ها بر روی محصولات صادراتی این شرکت گفت: تحریم های خارجی تاثیری ندارد اما کشور ما دچار خودتحریمی است.
پیروزپور اظهار داشت: اینکه دولت با صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های مختلف، روال کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان را برهم می زند، به مراتب از تحریم ها بدتر است.
وی افزود: ممنوع کردن واردات اقلامی مانند تخمه آفتابگردان یا بادام زمینی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشکلات زیادی ایجاد کرده است زیرا از یک سو قیمت آجیل را افزایش می دهد و از سوی دیگر مردم توان خرید خود را از دست می دهند.
وی نوسانات قیمت دلار، خشکسالی و مسائل جانبی را دلایل اصلی گرانی اقلامی مانند پسته دانست و گفت: سیاست های دولت در خصوص دریافت ارز از سامانه نیما نیز مشکلات را افزایش داده است، زیرا من به عنوان تولیدکننده، محصول را به ریال از کشاورز می خرم اما باید همان مبلغ را به دلار به سامانه نیما بدهم و این ضرر است.
وی اظهار داشت: به دلیل تحریم ها، امکان باز کردن حساب در بانکهای خارجی وجود نداشت، چگونه دولت انتظار دارد که خریدار محصول من در خارج از کشور پول را به دلار به من بازگرداند و من آن را به سامانه نیما بدهم؟
وی بیان کرد: در اتخاذ برخی سیاستها در کشور دولت باید نظر کارشناسان و خبرگان را بگیرد، سپس تصمیم گیری کند؛ پسته و زعفران ایران برند جهانی دارند اما این گونه مسائل باعث می شود که ایران جایگاه خود را در این دو محصول نیز از دست بدهد.
قائم مقام مدیرعامل چرم مشهد نیز که یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه بود، به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت چرم مشهد تنها مجموعه تولیدی چرم در کشور است که از صفر تا ۱۰۰ تولید چرم را انجام می دهد و محصول نهایی خود را در ۶۰ فروشگاهش در داخل کشور عرضه می کند.
وحیدرضا موفقی اظهار داشت: شرکت چرم مشهد به صورت مستقیم برای ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این تعداد در طرح توسعه این شرکت افزایش خواهد داشت.
قائم مقام مدیرعامل شرکت چرم مشهد بیان کرد: پیشتر صادرات محصولات چرم مشهد به خارج از کشور بسیار دشوار بود زیرا این بخش بیشتر به مد وابسته بود و رقبای ایران در سطح برندهای دنیا بسیار پرقدرت بودند.
موفقی اظهار داشت: امسال شرایط صادرات بهتر از گذشته شده است، بویژه دستورالعمل جدیدی که در خصوص برون سپاری ارزی از سوی دولت ابلاغ شده است، کار صادرکنندگانی مانند چرم مشهد را آسان کرده است.
وی افزود: شرکت چرم مشهد، صدور محصولات خود به کشورهای ژاپن، کانادا و عراق را آغاز کرده است و بزودی در نمایشگاهی در عراق شرکت خواهد کرد، همچنین مذاکراتی با کشورهای همسایه ایران و گرجستان و کره جنوبی برای استقرار نمایندگی چرم مشهد در آن کشورها انجام شده است.
موفقی درباره نمایشگاه غذای مشهد گفت: شاید در نگاه اول حضور چرم مشهد به موضوع این نمایشگاه ارتباطی پیدا نکند، اما از آنجا که ‘چرم مشهد’ یک برند شناخته شده برای گردشگران مشهدی است و طرفداران زیادی بین گردشگران بویژه عرب ها دارد، حضور در این نمایشگاه و برقراری ارتباط با تجار کشورهای دیگر برای تقویت گردشگری این منطقه موثر بود.
وی اظهار داشت: حضور هر چه بیشتر گردشگر در مشهد به نقع اقتصاد کشور و رفاه مردم است، لذا برندهایی مانند چرم مشهد هر چه بیشتر به کشورهای مختلف معرفی شوند و قابلیت های آنها تبیین گردد، گردشگر بیشتری جذب این شهر می شود و بازار رونق می گیرد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت چرم مشهد پیشنهاد کرد، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برندهای صنعتی و تولیدی این شهر را به عنوان جاذبه های گردشگری در نظر گرفته و زمینه تبلیغات برای این بخش را فراهم سازد.
رئیس هیات مدیره زعفران مصطفوی نیز در این نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: این شرکت ۱۱ شعبه در سراسر دنیا دارد، همچنین ۱۲ شعبه آن در مشهد و ۶ شعبه در کشور است و زعفران را در بسته بندی های مختلف عرضه می کند، ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.
سیداحسان مصطفی نژاد اظهار داشت: در شرایط کنونی، تبلیغات برای برندها حرف نخست را می زند و باعث شناساندن ظرفیت ها و نقاط قوت برندها می شود.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه موفق شدم با تجار افغانستانی ارتباط بگیرم تا بتوانم زمینه صدور کالا یا استقرار نمایندگی فروش در آن کشور را فراهم کنم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم ها مانع صادرات محصول این شرکت خواهد شد یا خیر، گفت: من بیشتر در تحریم ها به دنبال فرصت هستم، هرچند تحریم ها بی تاثیر نخواهد بود بویژه اینکه صادرکنندگان در حوزه مبادلات مالی دچار مشکل خواهند شد.
مدیرعامل مجموعه رستوران های سدروس در مشهد نیز که غرفه ای در این نمایشگاه داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال فعالان اقتصادی از نمایشگاه غذای مشهد بسیار مطلوب بود و من از فرصت به وجود آمده برای معرفی ظرفیت های این صنف بهره زیادی گرفتم.
حمیدرضا پیله وران با بیان اینکه رستوران سدروس سه شعبه در مشهد دارد، افزود: چند مدل غذا در رستوران های سدروس به صورت یک پکیج ارائه می شود، به نوعی این رستوران یک سینی هفت خوان تهیه کرده و در آن پنج مدل غذای ایرانی شامل شیشلیک شاندیز، جوجه با استخوان، گوشت گردن، کباب لقمه و دو نوع برنج را عرضه کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که تنوع غذایی در خراسان بسیار است اما چرا رستوران سدروس غذاهای تکراری را عرضه می کند، گفت: هر رستوران یک سبک را انتخاب می کند و آن را به مردم ارائه می دهد.
وی افزود: در هیچ رستورانی این امکان مهیا نیست که ۱۰۰ مدل غذا عرضه شود، زیرا وقتی تنوع غذا زیاد می شود، کیفیت غذا کاهش پیدا می کند لذا بهتر است هر رستوران سه یا چهار نوع غذا را انتخاب و سند آن را به نام خود ثبت کند، در این صورت غذاها متنوع و رستوران ها از همدیگر متمایز خواهند بود.
مدیرعامل مجموعه رستوران های سدروس در مشهد گفت: در این نمایشگاه رایزنی هایی با تجار خارجی انجام شد تا رستوران سدروس در کشورهای دیگر نیز شعبه هایی را راه اندازی کند.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی از هفتم آذرماه برپا شد که نهم آذرماه به کار خود پایان داد.

نمایشگاه غذا نمایشگاه غذا در مشهد و تلاش برندها برای رشد گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • پریسا جهانیان

    خب شهر مشهد قطعا همیشه بهترین رستوران ها را داره و واقعا از نظر غذا بی نظیره ! همین موجب میشه نمایشگاه های اینطوری هم بسیار عالی باشه

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *