جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقش برجسته بلاش

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ تیر ۱۳۹۶

در دامنه کوه بیستون و در چهار صد متری شمال شرقی نقش برجسته گودرز، تخته سنگ چهار ضلعی نامنظمی به بلندی ۵/۲ متر دیده می شود که در سه وجه آن ، نقوش حجاری شده ای با برجستگی کم قرار دارد. نقش میانی،«بلاش» شاه اشکانی را به حالت تمام رخ به طول ۱۸۰ سانتیمتر نشان می دهد. او گردنبندی بر گردن و کمربندی به کمر دارد و نیم تنه ساده ای که از کمر به پایین چسبان است، با دامنی گشاد بر تن دارد. بلاش ریشی توپی و سبیل تاب داده و گیسوانی بلند دارد که سربندی این موهای بلند را تزیین کرده است.

بلاش در دست چپ خویش پیاله ای دارد و دست راستش را به طرف آتشدانی دراز کرده و ظاهراً چیزی به داخل آن می ریزد. بر بدنه آتشدان کتیبه در ۹ خط به خط پهلوی اشکانی کنده شده و متن آن بدین صورت است:« این تصویر بلاش شاه شاهان، پسر بلاش شاه شاهان، نوه ….». به علت محو بودن انتهای آن کتیبه معلوم نیست این تصویر مربوط به کدام بلاش است؟ در سمت چپ نقش بلاش و بر ضلع دیگر تخته سنگ، نقش شخصی به بلندی ۱۶۳ سانتیمتر دیده می شود که دارای لباسی همانند بلاش است. وی دست راست را به طرف بالا گرفته و شیی در دست دیگر دارد و چنین به بیننده القا می شود که وی در حال گام برداشتن به سمت نقش بلاش است.

در سمت راست نقش بلاش ، بر ضلع دیگر نقش تخته سنگ، نقش شخص سومی حجاری شده است. این شخص نیز همانند شخص قبلی گویی در حال حرکت به سمت نقش بلاش است. وی نیم تنه ای که تا زانوانش می رسد بر تن دارد، کمربندی بر کمر بسته و گردنبندی به گردن آویخته است. همانند نقوش دیگر در دست راست شئ ای در دست دارد ولی دست چپ وی نامشخص است. ضلع دیگر این تخته سنگ از بالا تا پایین تراش خورده و آماده کندن نقش یا کتیبه ای است. این بنا در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ به شماره ۴۸۸۴ به ثبت ملی رسیده است.

10. Balash نقش برجسته بلاش

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد